Dennis v/s Scania

Auteur Topic: Dennis v/s Scania  (gelezen 11234 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 september 2003, 21:24:51
En heb je vrij zicht op chauffeur en Bevelvoerder achterin...misschien ook wel eens makkelijk om berichtten door te geven.

Roeieber

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2003, 00:09:34
Maastricht heeft een Scania, zeer mooie wagen.
Je zou kunnen mailen voor de ervaringen ermee.

www.brandweer-maastricht.nl

GreetZ

ps hij staat nog niet op de site, dacht ik

Merijn

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2003, 13:56:56
Misschien een rare vraag hoor,

maar nu zie ik dat 1 korps in belgie al met 5 verschillende merken auto's rond rijdt. Is het dan niet logisch dat je bij zo'n zelfde merk een nieuwe brandweerwagen besteld? Krijg je dan niet meer korting? (blijf nederlander he  ;) )

En dan nog een vraag: Bij de politie hebben ze nu vijf merken aangemerkt als leverancier voor politie voertuigen. Bestaat er ook zo'n aanbesteding in brandweerland?

Trouwens die Dennis ziet er wel mooi uit. Een aangezien ik geen verstand heb van de inhoudt van zo'n wagen ga ik dus uit op het uiterlijk.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2003, 14:04:23
mwo zo,n rare vraag is het niet hoor. ;)Maar het gebeurt wel eens meer dat je op een kazerne meerdere merken tegen komt.Bij ons bv zijn de 2 tankautospuiten van Mercedes en de personeels bus van Peugeot.

Er zijn wel plannen om het een en ander centraal te gaan regelen,maar dat schijnt niet zo simpel te zijn.Ivm met dealers en dat soort zaken

Bralo20

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 september 2003, 14:27:07
Misschien een rare vraag hoor,

maar nu zie ik dat 1 korps in belgie al met 5 verschillende merken auto's rond rijdt. Is het dan niet logisch dat je bij zo'n zelfde merk een nieuwe brandweerwagen besteld? Krijg je dan niet meer korting? (blijf nederlander he  ;) )

Je kan in België op 2 manieren aan materieel geraken:

1) Aankoop via het Ministerie van Binnenlandse Zaken
2) Eigen aankoop door de gemeente / stad

De aankoop via het ministerie is het goedkoopst.  Er zijn een aantal voertuigen & materieel dat gedeeltelijk gesubidieerd wordt door de overheid.  (Men kan op dit moment inschrijven voor: Ladderwagen 24m / 30m / hoogwerker 30m / Halfzware autopomp / Tankwagen 8.000L / 12.000L / Snelle interventiewagen / Personeels & materieelwagen / Trekker voor opleggers / haakarmvoertuig met kraan) Je schrijft hiervoor in en dan wacht je af of je bij de gelukkige korpsen bent die een nieuwe wagen krijgen.  Krijg je een wagen toegewezen (kan soms versneld worden bij hoogdringendheid) dan krijg je hiervan bericht en zal het voertuigen na een tijd geleverd worden (na keuze van opties, wachttermijn, etc...).  Ongeveer 50% van het voertuig wordt door het ministerie betaald.  Het resterende bedrag door de provincie en door de gemeente.  Op deze manier heb je dus heel goedkoop een nieuw voertuig.  Helaas is het nooit zeker dat je een voertuig zult toegewezen krijgen.  Men kan zich bvb voor alle voertuigen inschrijven en uiteindelijk zelfs geen toegewezen krijgen.  Ook zijn deze voertuigen nagenoeg "standaard".  Men kan wel een groot aantal opties kiezen doch in grote lijnen kan men niks aan het voertuig wijzigen (bij bestelling).

Brandweer Londerzeel kreeg begin 2002 een nieuwe tankwagen van 8.000L toegewezen.  Tot op heden is het voertuig nog steeds niet gebouwd.  Het (Volvo) chassis van dit voertuig staat al meer dan een jaar bij de dealer of bij de opbouwer.  Eerst ging het voertuig (wat oorspronkelijk een prototype ging zijn) einde 2002 opgeleverd worden.  Tot op heden hebben we nog geen zicht wanneer de levering zal gebeuren.  We hopen op ergens in volgend jaar.

De duurdere maar ook snellere manier is de rechtstreekse aankoop bij de fabrikant.  Hierdoor kan men vrij een voertuig kiezen en inrichten naar eigen keuze.  Het spreekt voor zich dat dit een stuk duurder is dan dat men een voertuig "krijgt" via het ministerie.  Hier komt de overheid namelijk niet tussen in de aankoop.  De volle aankoopprijs dient dus door de gemeente of stad betaald te worden.

Ook wij hebben verschillende merken:

Renault / Mercedes / Iveco-Magirus / Volvo voor vrachtwagens & Mercedes, Volkswagen, Fiat, Ford, Opel voor ziekenwagens / personenwagens / bestelwagens

90% van het wagenpark van BW Londerzeel is via het ministerie geleverd.

Mvg,

Merijn

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 september 2003, 14:43:16
Ok begrijp nu dsu waarom er dan zoveel merken zijn. Raar alleen dat het zo lang duurt voordat het voertuig geleverd wordt. KAn hier geen druk achter gezet worden door de overheid van Belgie? Ik neem aan dat zij ook willen dat hun Brandweer in goed materieel rond rijdt?

firemanr

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 september 2003, 16:55:10
Het kan dus ook nog aan de leverbaarheid liggen van het gevraagde.....Wat ik bedoel is, als je een HW wilt hebben met verlaagd chassis en Mercedes (het huismerk bevoorbeeld) kan dit niet leveren, gaan ze naar DAF, als die dat wel kan. Klant is Koning!!! ;D

[verwijderd op 28-1-2004 i.v.m. opschoning oudere attachments]

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 18 september 2003, 19:03:09
proberen we met z,n allen bij het onderwerp te blijven Dennis v/s Scania.Als er een topicje moet komen met de voors en tegens van brandweer voertuigen prima,maar ff bij de les blijven ;D ;D

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #18 Gepost op: 18 september 2003, 22:08:17
Het kan dus ook nog aan de leverbaarheid liggen van het gevraagde.....Wat ik bedoel is, als je een HW wilt hebben met verlaagd chassis en Mercedes (het huismerk bevoorbeeld) kan dit niet leveren, gaan ze naar DAF, als die dat wel kan. Klant is Koning!!! ;D

De Econic was geen alternatief?

Gr
Erik

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #19 Gepost op: 19 september 2003, 18:12:45
Blijkbaar niet, onze mekaniekers zijn niet zo Mercedes achtig.
Go home we got it !!!  We finish what others can't