Dennis v/s Scania

Auteur Topic: Dennis v/s Scania  (gelezen 11264 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:34:54
Tsja...... dat blijft dus de vraag. Er zijn korpsen die kiezen voor Dennis, er zijn korpsen die kiezen voor Scania. Je kunt er eindeloos over door blijven discussieren, maar ieder korps heeft zo weer zijn eigen voorkeuren, wensen, beperkingen, budgetten en restricties.

En er zijn (nog maar weinig) gemeenten die zich precies houden aan de grenswaarden voor europese aanbestedingen...

Wij hebben het traject voor een tankautospuit net doorlopen en dan moet je als korps dus alle eisen/wensen heel precies definiëren en goed bepalen hoe je de offertes gaat beoordelen. Uiteindelijk komt er dan een winnaar uitrollen (bij ons dus MAN/HDS).

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #51 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:43:09
vlgs mij is een Dennis eigenlijk een bus, constructief hebben ze een bus- onderstel, en van oorsprong heet de fabrikant John Dennis Coaches, ze rijden best wel goed, maar dat doet iedere moderne truck; nadeel is dat er weinig flexibiliteit in de opbouw mogelijk is.
Je "voertuigcommissie"moet zich wel aan het pakket van eisen houden, en kijk er aub ook eens van de technische kant tegen aan, zo,n voertuig zit boordevol electronica, en dat kunnen ze nog niet zo goed in Engeland.
Laat dat maar aan de Europeanen over op het vasteland.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #52 Gepost op: 21 oktober 2003, 22:46:44
en ffemt19, is er nu al een nieuwe doorbraak in de keuze van het nieuwe voertuig?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #53 Gepost op: 25 oktober 2003, 18:25:49
Nog geen meter verder volgens mij. Zal er nog eens achter gaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Foto Joop

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 24 maart 2004, 11:46:32
vlgs mij is een Dennis eigenlijk een bus, constructief hebben ze een bus- onderstel, en van oorsprong heet de fabrikant John Dennis Coaches, ze rijden best wel goed, maar dat doet iedere moderne truck; nadeel is dat er weinig flexibiliteit in de opbouw mogelijk is.
Je "voertuigcommissie"moet zich wel aan het pakket van eisen houden, en kijk er aub ook eens van de technische kant tegen aan, zo,n voertuig zit boordevol electronica, en dat kunnen ze nog niet zo goed in Engeland.
Laat dat maar aan de Europeanen over op het vasteland.


Dennis en John Dennis Coaches zijn twee afzonderlijke bedrijven. Dennis maakt chassis. John Dennis Coaches maakt carrosserien, soms bussen, soms brandweerauto's. Daarom is een HDS, Ziegler of bijvoorbeeld Touw opbouw ook heel goed mogelijk op een Dennis.

Groeten,

Joop


Foto Joop

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 24 maart 2004, 11:50:45
Naar ik vernomen heb moet de tank inhoud minimaal 3.000 liter bedragen en 400 liter SVM. Ook zou er een volledige set redgereedschap meegenomen moeten kunnen worden. Samen met het nodige blus benodigdheden en andere gereedschappen.

Nou, drie kuub aan water en nog eens 400 l svm en nog eens redgereedschap? Dat red je niet op een Dennis. Het chassis is daarvoor te licht. Daar moet de gewone opbouw/carrosserie nog bij! Nee, dan zit je al gauw aan de klasse van een grote MAN, een Actros, een DAF 75  of inderdaad een SCANIA te denken. :)  Vierwielaandrijving heeft een Dennis ook niet, dusssssssssssss..........

De groeten van

Joop


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #56 Gepost op: 25 maart 2004, 13:18:22
Ja 4x4 dat moet hij nu juist niet hebben  ;D.
We hebben hier al  enkele 4x4 of 6x6 voertuigen staan waaronder 1 gewone halfzware autopomp (TAS) de rest is bosbrandmateriaal of zwaar schuimblusvoertuig.

Het blijft blijkbaar moeilijk kiezen tussen Mercedes, Scania of Dennis alhoewel de voorkeur naar Dennis blijkt tegaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Bralo20

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 25 maart 2004, 14:52:23
Dennis (Fire) en John Dennis Coaches zijn 1 bedrijf en vormen een onderdeel van de "Mayflower Corporation".  

John Dennis Coachbuilders Ltd. maakt zowel de Dennis Sabre als de Dennis Dagger (Dennis Rapier) en voorziet ze desgewenst van een eigen opbouw.  Zo voorziet JDC diverse andere merken eveneens van een opbouw, voor elk merk kan er een opbouw gemaakt worden incl. pomp, etc...

Voor de "Dennis" voertuigen maakt JDC echter ook haar eigen chassis.  In tegenstelling tot wat de naam van het bedrijf doet vermoeden is het chassis niet dat van een bus.  Het chassis voor zowel de Sabre als de Rapier (Dagger) is een uniek chassis dat speciaal ontwikkeld werd voor brandweerdoeleinden.  Dit maakt de wagen zo uniek.  Dankzij het speciale chassis kent een Dennis brandweerwagen een unieke wegligging.  Geen enkel ander merk evenaard de kwaliteiten van een Dennis chassis.  Het enige minpuntje aan een Dennis voertuig is de motorkeuze.  Tot voor kort werden EURO II motoren van Cummins ingebouwd in de voertuigen.  De huidige motorisatie is nog steeds van Cummins makelij maar voldoet ondertussen reeds aan de EURO III norm die gangbaar is voor nieuwe voertuigen.  Voor de Dennis Rapier (Dagger) is het geleverde vermogen 250PK, in de Sabre reeksen is dezelfde motor goed voor 295PK.

De Dennis Sabre in "HD" uitvoering kent een MTM (maximaal toegelaten massa) van 16,8 ton.  De gewone uitvoering van de Dennis Sabre is goed voor een MTM van 14,5 ton terwijl de Dennis Rapier (Dagger) goed is voor een MTM van 12,5 ton.

Een Dennis Sabre weegt leeg (dus chassis-cabine) zo'n 5,8 ton wat dus niet echt weinig is voor zo'n voertuig.


Mvg,


Foto Joop

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 25 maart 2004, 18:03:41
Dennis (Fire) en John Dennis Coaches zijn 1 bedrijf en vormen een onderdeel van de "Mayflower Corporation".  


Hoi Stijn

Je hebt me aan het twijfelen gebracht, dus heb ik mijn huiswerk opnieuw gedaan. Geeft niet, het houd je scherp.

Dennis Fire is inderdaad een dochteronderneming in de Mayflowergroep. Je kunt ze vinden op www.dennisfire.com. Zoals je zelf ook al aangaf maken ze de chassis en cabines van de Rapier en de Sabre.
De Rapier heeft ook inderdaad een speciaal raamwerkchassis met een onafhankelijke wielophanging. Het maximale totaalgewicht is 12 ton.
Het chassis van de Sabre is daarentegen minder sensationeel. Dit is een 'gewoon' ladderchassis, dus gebaseerd op twee paralelle U-profielen met daartussen dwarsverbindingen, zoals gebruikelijk is bij vrachtwagenfabrikanten. Je kunt op de website ook lezen dat het maximale totaalgewicht normaal 13 tot 14,5 ton bedraagt en voor de Heavy Duty 16,8 ton.
Andere dochterondernemingen van de Mayflower-groep houden zich onder andere bezig met de productie van autobussen en assemblage van onderdelen voor veel verschillende automerken. Busonderneming Arriva rijdt daarmee.
Op de website en in het jaarverslag van de Mayflower-groep vind je echter niets over John Dennis Coachbuilders Ltd.

John Dennis Coachbuilders (JDC) vind je onder www.johndennisfire.co.uk. Je kunt daar lezen dat in 1984 een splitsing heeft lpaatsgevonden tussen de chassisfabriek en de opbouwfabriek. Met eigen woorden zeggen zij het zo: "In 1984 Hestair Dennis decided to concentrate on building chassis and move out of body building. John Dennis (grandson of one of the original founders of Dennis Brothers in 1895) decided to start up his own body building company."
JDC voorziet vrachtwagenchassis van brandweeropbouwen. Zij bouwen natuurlijk ook op Dennis Sabre en Dagger (Rapier), maar ook op diverse andere chassis.
Ik heb daaruit geleerd dat JDC geen autobussen maakt.

Dus ik ben het niet met je eens dat ze beiden binnen dezelfde holding vallen en al helemaal niet dat het één bedrijf is.

Groeten,

Joop


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #59 Gepost op: 27 maart 2004, 02:35:48
Vraagje hierop inhakend: weet iemand wat de vestiging van Dennis hier in Nuenen (bij Eindhoven) doet? Betreft dit alleen een verkoopkantoor of worden hier ook nog daadwerkelijk voertuigen, geproduceerd, opgebouwd of onderhouden?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !