Dennis (Fire) en John Dennis Coaches zijn 1 bedrijf en vormen een onderdeel van de "Mayflower Corporation".
Hoi Stijn
Je hebt me aan het twijfelen gebracht, dus heb ik mijn huiswerk opnieuw gedaan. Geeft niet, het houd je scherp.
Dennis Fire is inderdaad een dochteronderneming in de Mayflowergroep. Je kunt ze vinden op
www.dennisfire.com. Zoals je zelf ook al aangaf maken ze de chassis en cabines van de Rapier en de Sabre.
De Rapier heeft ook inderdaad een speciaal raamwerkchassis met een onafhankelijke wielophanging. Het maximale totaalgewicht is 12 ton.
Het chassis van de Sabre is daarentegen minder sensationeel. Dit is een 'gewoon' ladderchassis, dus gebaseerd op twee paralelle U-profielen met daartussen dwarsverbindingen, zoals gebruikelijk is bij vrachtwagenfabrikanten. Je kunt op de website ook lezen dat het maximale totaalgewicht normaal 13 tot 14,5 ton bedraagt en voor de Heavy Duty 16,8 ton.
Andere dochterondernemingen van de Mayflower-groep houden zich onder andere bezig met de productie van autobussen en assemblage van onderdelen voor veel verschillende automerken. Busonderneming Arriva rijdt daarmee.
Op de website en in het jaarverslag van de Mayflower-groep vind je echter niets over John Dennis Coachbuilders Ltd.
John Dennis Coachbuilders (JDC) vind je onder
www.johndennisfire.co.uk. Je kunt daar lezen dat in 1984 een splitsing heeft lpaatsgevonden tussen de chassisfabriek en de opbouwfabriek. Met eigen woorden zeggen zij het zo: "In 1984 Hestair Dennis decided to concentrate on building chassis and move out of body building. John Dennis (grandson of one of the original founders of Dennis Brothers in 1895) decided to start up his own body building company."
JDC voorziet vrachtwagenchassis van brandweeropbouwen. Zij bouwen natuurlijk ook op Dennis Sabre en Dagger (Rapier), maar ook op diverse andere chassis.
Ik heb daaruit geleerd dat JDC geen autobussen maakt.
Dus ik ben het niet met je eens dat ze beiden binnen dezelfde holding vallen en al helemaal niet dat het één bedrijf is.
Groeten,
Joop