[Rode kolom] Tankwagen gekanteld

Auteur Topic: [Rode kolom] Tankwagen gekanteld  (gelezen 31658 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #30 Gepost op: 13 juli 2007, 18:50:14
PRIO 1 VKO Julianaplein Groningen (voertuig: tankwagen;  personen: ja) eenheden 747 796
Voertuig nummers zijn niet voor iedereen bekend, dus graag uitleg wat voor voertuigen je stuurt...
Alvast bedankt!
+ dat de meldingen in iedere regio (helaas) anders zijn.
een voorbeeldje zoals hij er bij ons uit had kunnen zien:
Prio 1 ONGEVAL GEV. STOF. ZDT402 ZDT401 HIA473 JULIANAWEG/ WEG DER VERENIGDE NATIES ZWIJNDRECHT tankwagen gekanteld

ZDT/HIA= standplaats voertuig
402/401 = tankautospuiten
473 = HV2 (komt vanaf nu uit Ambacht bij meldingen waar een HV nodig wordt geacht).
Tevens worden hier de AGS en OvD-voertuignummers niet in de melding weergeven.

Weer back to casus:
Ik laat heel mijn bemanning van de 1e en 2e TS omhangen, omdat we nog steeds niet weten wat er met de tankwagen aan de hand is.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2007, 19:23:36
En daar gaan we dan:

PRIO 1 VKO Julianaplein Gro (voertuig: tankwagen; personen: ja)

Bericht gaat uit naar TS, HV, OvD en politie en ambulance.

Ik start ff helemaal opnieuw met deze casus. Want de vragen maakt niet alles duidelijker.

Bij de melding is alleen bekend dat het een tankwagen is. Wat zit erin? Melk of benzine? Wat is er met de personen aan de hand. Schrammetje of dwarslaesie? Dat zijn dingen wat niet elke meldkamer hoort. Die informatie krijgen ze soms niet los. Daarom stuur eerst het hoogst nodige en zet al het andere op standby.

Ik zou in ieder geval een ovd, een ts, een hv, en wat politie en een ambulance sturen. De ags zou ik op de hoogte stellen en standby laten staan in geval dat (je weet maar nooit). Eenmaal aangekomen ga je eerst alles uitvinden. Wat er in de tank zit, wat de personen mankeren, of de wagen gekanteld is ja of de nee, en of er meer auto's tegenop geknald zijn. Daarop ga je verder werken.

Off topic (maar wel bijhangend):
De meeste mensen weten niet dat de tanks van gevaarlijke stoffen veiliger zijn dan mensen denken. Een lek in zo'n tank is niet meer te denken. De tanks zijn getest dat ze 25 bar aankunnen. Mijn vader heeft een tank gezien waar 70 bar in heb gezeten. Tank stond bol, maar was niet gescheurd. Maar die tanks zijn wel telkens goedgekeurd. Dus een wijze les voor jullie, ga nooit weg zonder een goedgekeurd iets.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #32 Gepost op: 13 juli 2007, 20:54:25
De meeste mensen weten niet dat de tanks van gevaarlijke stoffen veiliger zijn dan mensen denken. Een lek in zo'n tank is niet meer te denken.
Kunnen wel degelijk scheuren (lekken) in komen hoor ;) Maarja dan gaan we teveel off-topic...
On-topic: Maar we weten nog steeds niet wat er precies met die tank is gebeurd, dus even afwachten ;) ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer


korsakoff

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 15 juli 2007, 22:06:11
Update:

De politie en de TS en HV zijn ter plaatse, beide via benedenwindse route. De situatie blijkt als volgt:

Een tankwagen met brandstoffen (diesel en benzine) is bij de bocht van de A28 naar de N7 (ri oosten) door te hoge snelheid en onvolledige belading omgeslagen. Naast deze tankwagen reed een personenauto. Deze is onder de trailer terecht gekomen. Het is niet duidelijk en niet gauw te zien hoeveel mensen in de personenauto zitten... De chauffeur van de tankwagen zit bekneld in cq onder de cabine. Er zijn twee personenauto's op de tankwagen ingereden, elk met alleen een chauffeur. In de file direct achter het ongeval op de A28 zijn enkele kop-staartbotsingen geweest. Deze zijn nog niet geschouwd.

De tankwagen lijkt te lekken: er ligt een kleine plas onder de wrakken. Het kan alleen ook zijn dat dit vloeistoffen uit de personenwagen zijn....

De eerste bevelvoerder schaalt op naar groot HV en geeft door dat er zeker 4 gewonden zijn waarvan 2 bekneld. Ook zijn er nog auto's waarvan niet duidelijk is of er geknipt moet gaan worden.

De politie probeert het verkeer op de N7 stil te leggen maar heeft op dit moment een ernstig tekort aan handjes.
De politie vindt dat het verkeer van de A28 richting de A7 v.v. door moet gaan. Ook verkeer Groningen in en Groningen uit gaat verder. Verkeer onder het viaduct wordt nog niet gestremd, eveneens door gebrek aan handjes.


Vragen voor de reageerders:
1. Welke verkeersstromen moeten volgens jou wel en welke niet afgezet worden (de wegen zijn de aan- en afvoerswegen van de hele stad Groningen!)?
2. Wat is de prioriteitenlijst van taken/klussen (afhankelijk van de positie die je zelf wil innemen)?
3. Hoe ga je om met de tankwagen en de lading?

En daarnaast hoor ik natuurlijk graag alle andere suggesties en ideeen!

Volgende update: maandagavond of dinsdagochtend.


jakob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #34 Gepost op: 15 juli 2007, 22:12:42
PRIO 1 VKO Julianaplein Groningen (voertuig: tankwagen;  personen: ja)(opschaling grote hv ) eenheden 670 566 576


ter info de 670 is hv 1 brandweer delzijl 566 sb en 576 is hv 2 hoggezand sappemeer


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2007, 04:01:01
MMT vliegt aan, minstens 2 ambu's aanrijdend, 2 meer volgen als dit regiodekkend mogelijk is.
Arts  www.alphalog.nl


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2007, 14:08:40
Eerst even alles op een rijtje zetten hoeveel voertuigen etc. er bij betrokken zijn:

4 voertuigen (incl. tankwagen) nabij de tankwagen, daarvan zijn er zeker 3/4 slachtoffers. En over 1 voertuig is dit niet bekend. Iedergeval 2 beknellingen.
Verder zijn er meerdere kopstaart-aanrijdingen in de file achter het ongeval.

Aangezien ik totaal niet bekend ben in die buurt, ga ik er ook verder niet op in hoe of wat er afgezet moet gaan worden.
Op de A28 (zoals ik moet begrijpen), staat er nu een file. Dan wil ik graag dat die file wordt omgeleid. De N7 dan maar gedeeltelijk afsluiten.

Over het ongeval:
De tankwagen lijkt dus te lekken, omdat er een kleine plas onder het wrak ligt, maar dit kan ook zijn van de overige voertuigen. Dus ik wil graag de indentificatie-nummers weten van de tankwagen. En wil dat de plas wordt ingedamd met de korrels/zand, zodat de plas nog niet groter kan worden. Verder wil ik ook zeker weten dat die tank niet lekt, dus daar wil ik ook snel onderzoek naar doen. En verder wil ik kijken of de overige voertuigen stabiel zijn, zoniet die alvast gaan stabiliseren (de meest in-stabiele dan). Ook een klein lijstje maken, met wat er nu aan de hand is en met name hoeveel slachtoffers er zijn.

Wat ik graag terplaatse wil hebben:
- 1 schuimblusvoertuig
- 1 HV(2/1)
- 1 TS
- HA's met 1 HAB-spec + 1 HAB-basis
Vanaf de medische kant ook meerdere voertuigen, en de traumaheli.

Prio 1 ONGEVAL BEKNELLING DDT099 DDT183 GRD096 DDT172 HIA410 (naderbericht: grote hulpverlening) JULIANAWEG/ WEG DER VERENIGDE NATIES ZWIJNDRECHT

DDT099= commando-unit
DDT183= HA voor de commando-unit
GRD096= VC2
DDT172= HV2
HIA410 = 3e TS
De HA's + HAB's worden intern gealarmeerd...
Weer of geen weer... altijd brandweer


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #37 Gepost op: 16 juli 2007, 21:20:32
over wegafzettingen ga ik me niet bezig houden. hier hebben we een ovd voor die dat zo in een overleg met de andere diensten kort mag gaan sluiten. ik wil me in eerste instantie bezig houden met het ongeval zelf! laat de rogs ags ook maar deze kant opkomen voor een eventueel effectengebied (riool etc etc)

groot ongeval lijkt me zeker op zijn plaats! omdat er zowel benzine als diesel vervoerd word en niet nog niet bekend is wat er precies lekt en waterwinning etc etc graag de sb ter plaatsen. (aanrijtijd?) aan alle voertuigen die nog komen direct de opdracht geven dat ze al het beschikbare schuim (alcoholbestendig) meenemen! dus alle aanhangertjes zijn heel welkom! (wel opletten dat er niet 2 schuimsoorten door elkaar heen gaan want alcohol bestendig en niet alcoholbestendig vinden elkaar lekker en eten elkaar weer op waardoor je minder overhoud dan wat je erop gooit!)

aangezien het voertuig op zijn kant ligt en er een plas op de grond ligt waarvan we nog niet weten wat het exact is (benzine 33 1203) 33 zeer brandbaar ga ik hier mijn prioriteit opleggen! ik wil zo snel mogelijk en in ieder geval met explosiemeter (of gasdeteciemeters voor de "zeikers" onder ons de juiste benaming ;)) weten wat de vloeistof is. slaat de meter niet uit dan ook even zonder ademlucht ruiken of het benzine of diesel is. (diesel lekkage kan ook uit de brandstoftank van de vrachtwagen komen.

terwijl 1 en 2 dit aan het doen zijn bouwen 3 en 4 samen met p schuim op. aangezienhet nog niet brand en ik snel een deken wil hebben kies ik voor middelschuim.
bemanning hv gaat zo snel mogelijk zorgen voor een waterwinning. (mogeljk onder het viaduct dat daar iets ligt.) wanneer hier niets te vinden is dan ook direct het gwt alarmeren.

personen die in de diverse voertuigen zitten laten zitten (en als ze bekneld zitten blijven ze wel zitten.....) ga ik deze nu er met een snelle redding uithalen en ik krijg een groter lek en ik trek ergens vonken dan heb ik een groter probleem.

dat we benedenwinds staan is niet interessant meer. zo snel als mogelijk weten wat het is en dan schuim eroverheen! voor eigenveiligheid doen we dit met ademlucht op want gaat hij branden heb je nog altijd net iets meer te vertellen dan zonder.

chemiepakekn denk ik nog niet eens aan. benzine is zeer brandbaar en zit best lekker zo'n strak getrokken overalletje.... en niemand staat zijn eigen auto ook met een chemiepak aan te tanken.

mijn eerste inzet is gedaan en nu kijken wanneer de 2de en 3de ts en ovd en de sb komen om verdere stappen te ondernemen.

ik kan vanaf hier moeilijk inschatten hoe gevaarlijk de situatie exact is maar ik zou op dit moment zeggen dat ggd wel naar personen toe kan maar dat we nog niet kunnen knippen etc. hier moeten we eerst ons klusje klaar voor hebben!


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2007, 22:20:25
Wat valt hier nog aan toe te voegen?
 >:(

(geintje) ;D
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2007, 07:38:00
Wat valt hier nog aan toe te voegen?
 >:(

(geintje) ;D

dank u!
ik neem aan dat je het met me eens bent?