Deze foto heb ik ooit op nu.nl geplaatst;
http://www.nufoto.nl/2007/07/26/verkeersinfarct-knooppunt-hintham-a2/.
Wat mij in deze casus opvalt is dat er
NIEMAND op het idee komt om een (zware) berger in te schakelen.
Stabiliseren is niet alleen mogelijk met behulp van de hierboven getoonde luchtkussens, ook de kraan van de gemiddelde HV zal een beetje aan capaciteit onderdoen wanneer er vrachtwagens bij een ongeval gemoeid zijn. Voertuig klem onder de vrachtwagen? Maak gebruik van de mogelijkheden die de berger biedt! Wat betreft brandgevaar, zelf ken ik enkele fraaie voorbeelden waarbij prima wordt samengewerkt om risico's tot een minimum te beperken, zie bijvoorbeeld deze foto
hier, deze foto
hier of deze autobrand met beknelling
(filmpje). De actie op de eerste foto is naar mijn weten in ons land voor het eerst geweest dat een vrijwel volle tankwagen als deze, geladen met brandstof, als geheel wordt opgetild. Overpompen was geen optie daar de oplegger bovenop zijn (afgebroken) aansluitingen terecht was gekomen.
In Arnhem en omgeving is al enkele malen een multi-disciplinaire oefening gehouden waarbij de bergingscapaciteiten worden benut. Dit kan in bepaalde omstandigheden een prima uitkomst zijn. Binnenkort staat er een onaangekondigde op de agenda, die foto's zal ik zeker nog even posten op dit forum!
Op Incident Management-wegen is het overigens zo dat er al direct bij de melding van een Incident een berger gealarmeerd dient te worden. Deze ontvangt van de wegbeheerder een loze rit wanneer hij voor niets uitrijdt. De taak van de berger is bij IM op zsm de rijbaan te vrijwaren van obstakels. Uiteraard hebben de hulpverleningsdiensten hier altijd prioriteit.