[Rode kolom] Tankwagen gekanteld

Auteur Topic: [Rode kolom] Tankwagen gekanteld  (gelezen 31618 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2007, 14:30:00
Even een vraagje. Als je de auto gaat verplaatsen met bijv. takel en klapschijf. Wat zijn dat de risico's voor vonkvorming. Ik neem aan dat de auto dermate vervormd is, dat er de mogelijkheid bestaat dat er metaal schraapt over het asfalt.  Levert dat niet nog een groter probleem op (Of zetten we de hele auto onder het schuim :))

Even zoals bij de andere casus. Geheel uit onwetendheid neer gezet :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Harry007

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 29 juli 2007, 01:12:42
Ik heb meerdere vrachtautobergingen meegemaakt. Gelukkig meestal zonder auto en dus slachtoffers eronder. In bijna alle gevallen wordt de auto eerst leeggepompt, zo hebben we azijnconcentraat gehad, ook leuk spul... Eerst pompen, dan overeind zetten.


alphalima

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 11 oktober 2007, 07:48:35
Hallo,

ik kom er helaas nu pas bij.

Het op zijn wielen zetten van een vrachtwagen kan toch voorzichtig met de zware takelwagen. Met een paar pallets op de plek waar de wielen terecht zouden komen voorkomt het schudden van de combinatie. Iemand hier verder bekend mee met tankwagens? Ik ken het wel van "normale trekker-oplegger-combinaties", daar werkt het wel!!

Tevens het potte-kijkers scherm kan door Wilchem verzorgt worden.

groeten Alpha Lima


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #53 Gepost op: 12 oktober 2007, 12:34:52
u bedoelt zo iets ? foto nu.nl van ongeval op A2 Den Bosch



denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #54 Gepost op: 6 maart 2008, 21:04:01
Deze foto heb ik ooit op nu.nl geplaatst; http://www.nufoto.nl/2007/07/26/verkeersinfarct-knooppunt-hintham-a2/.   O0

Wat mij in deze casus opvalt is dat er NIEMAND op het idee komt om een (zware) berger in te schakelen.
Stabiliseren is niet alleen mogelijk met behulp van de hierboven getoonde luchtkussens, ook de kraan van de gemiddelde HV zal een beetje aan capaciteit onderdoen wanneer er vrachtwagens bij een ongeval gemoeid zijn. Voertuig klem onder de vrachtwagen? Maak gebruik van de mogelijkheden die de berger biedt! Wat betreft brandgevaar, zelf ken ik enkele fraaie voorbeelden waarbij prima wordt samengewerkt om risico's tot een minimum te beperken, zie bijvoorbeeld deze foto hier, deze foto hier of deze autobrand met beknelling (filmpje). De actie op de eerste foto is naar mijn weten in ons land voor het eerst geweest dat een vrijwel volle tankwagen als deze, geladen met brandstof, als geheel wordt opgetild. Overpompen was geen optie daar de oplegger bovenop zijn (afgebroken) aansluitingen terecht was gekomen.

In Arnhem en omgeving is al enkele malen een multi-disciplinaire oefening gehouden waarbij de bergingscapaciteiten worden benut. Dit kan in bepaalde omstandigheden een prima uitkomst zijn. Binnenkort staat er een onaangekondigde op de agenda, die foto's zal ik zeker nog even posten op dit forum!

Op Incident Management-wegen is het overigens zo dat er al direct bij de melding van een Incident een berger gealarmeerd dient te worden. Deze ontvangt van de wegbeheerder een loze rit wanneer hij voor niets uitrijdt. De taak van de berger is bij IM op zsm de rijbaan te vrijwaren van obstakels. Uiteraard hebben de hulpverleningsdiensten hier altijd prioriteit.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #55 Gepost op: 19 maart 2008, 07:24:03
Er is zelfs, voor IM gebied, een speciaal nummer voor ongevallen waarbij vrachtwagens bij betrokken. Hierbij wordt dan direct een zware berger of iemand tp gestuurd die de boel inschat en direct het nodige matrerieel tp laat komen. In opdracht van brandweer of ggd kan de politie indien nodig een zware kraan met spoed (onder begeleiding) tp laten komen.

Maar goed gaan we nog een nieuwe casus doen ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #56 Gepost op: 19 maart 2008, 17:26:21

Maar goed gaan we nog een nieuwe casus doen ?

Lijkt me leuk, maar is er iemand die 'm wil begeleiden?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #57 Gepost op: 19 maart 2008, 18:26:45
Lijkt me leuk, maar is er iemand die 'm wil begeleiden?

ik wil hem wel doen opzich, alleen ik had samen met nog iemand (van 't forum o.a.) al eens wat bedacht alleen dat scenario is min of meer ook al eens half gebruikt :D
Weer of geen weer... altijd brandweer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #58 Gepost op: 20 maart 2008, 23:31:43
Casussen kunnen bij iedere mod aangemeld worden. De aanmeldingen worden daarna in het modhok besproken met vak inhoudelijke mods of het realistisch is en geen GRIP 100 wordt...  ;) :) Het lid krijgt daarna een PM met wat we van zijn voorstel vinden en kan daarna een topic openen en starten met zijn casus.

We hebben dit gedaan omdat er wel eens casussen gedaan werd de begeleid werden door leden met te weinig inhoudelijke ervaring om tegen spel te bieden tegen slimmere leden waardoor de casus soms onrealistisch verliep...  :)


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #59 Gepost op: 27 maart 2008, 21:36:06
Er is zelfs, voor IM gebied, een speciaal nummer voor ongevallen waarbij vrachtwagens bij betrokken. Hierbij wordt dan direct een zware berger of iemand tp gestuurd die de boel inschat en direct het nodige matrerieel tp laat komen. In opdracht van brandweer of ggd kan de politie indien nodig een zware kraan met spoed (onder begeleiding) tp laten komen.

Maar goed gaan we nog een nieuwe casus doen ?

Deze zware bergers zijn CMV (Centraal Meldpunt Vrachtwagen incidenten)-bergers, hier zijn er momenteel 52 van in ons land. Zie http://www.stimva.nl voor de aanvullende info.

Ik ben voorstander van een nieuwe casus, ben zelf niet onderlegt in GRIP-gebruik (dat kent de berger niet), maar wil de bergingskant graag toelichten, ik merk vaak dat er veel onbegrip en vooral onduidelijkheid is over de rol van de berger. Een voorbeeld, de berger krijgt bij het uitstappen bij het incident standaard 15x de vraag 'Hoe lang gaat de stremming duren?' alvorens deze kan zien wat de schade is. De berger is vaak in eerste instantie alleen, daar waar andere hulpverleners met bosjes aanwezig zijn. Dit geeft een behoorlijke lading stress waar ook niet altijd begrip voor is, de berger moet dus al stevig in de schoenen staan!