ICD en reanimatie

Auteur Topic: ICD en reanimatie  (gelezen 10562 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Paul P

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 13 juli 2007, 16:26:47
Het is hier en daar al enigszins besproken, maar ik heb toch nog een paar vragen over de ICD.

- Is het voor een hulpverlener veilig iemand hartmassage te geven en te beademen als de ICD een schok geeft?
- Bestaat er een AEDprotocol om iemand met een ICD te benaderen (afgezien van de 15 cm minimale afstand en het niet bovenop plakken van een pad)?




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2007, 17:28:02
1) Ja, geen probleem
2) Ja, indien mogelijk niet over de ICD plakken en zo nodig voor-achterwaards de electrodes plakken. Als het goed is, zit de ICD aan de andere kant, en als het echt niet mogelijk is, dan heeft de AED voorrang boven de ICD.
Arts  www.alphalog.nl


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2007, 00:56:14
Als je een schokbaar ritme hebt (VF - VT) moet de ICD zijn werk doen en heeft een AED toch geen zin?
tenzij er een probleem met de ICD is uiteraard  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2007, 02:02:47
Ongeacht of het zin heeft of niet: als je een AED hebt: gebruiken. ;)
Arts  www.alphalog.nl


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2007, 04:36:16
Oh ja...als je gaat defibrileren bij een AED...leg GEEN magneet op de ICD om m uit te schakelen. Dit wist ook het geheugen van de ICD wat van belang is voor het ontdekken waarom het begon...


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2007, 09:48:11
Ongeacht of het zin heeft of niet: als je een AED hebt: gebruiken. ;)

uiteraard.
was maar een bedenkinkg hoor ;)
Heb recent nog een case gehad bij een patiënt met ICD. (niet met een AED maar LP12)
Als patiënt in VF ging had de icd al afgeschoten voor we goed de paddles konden nemen.


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2007, 11:25:25
Tja,

Indien je je AED moet gebruiken om een ICD-drager te defibrilleren dan werkt de ICD dus blijkbaar niet. Geen reden dus om een magneet te gebruiken. Daarnaast vraag ik me af hoeveel EH-ers een magneet op zak hebben om een pacemaker of ICD te resetten.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2007, 10:42:58
Bij ons op de IC/CCU ging laatst een ICD af tijdens een wasbeurt (wegens VT). Desbetreffende collega kreeg toen zelf ook een flinke klap en heeft de hele dag een tintelende arm gehad. Op zich dus best gevaarlijk. Zodra je ziet dat iemand VT/VF krijgt klapt hij ook al meteen. Tijdens een wasbeurt kijk je niet de hele tijd op de monitor dus zie je het niet aankomen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2007, 11:01:22
Bij ons op de IC/CCU ging laatst een ICD af tijdens een wasbeurt (wegens VT). Desbetreffende collega kreeg toen zelf ook een flinke klap en heeft de hele dag een tintelende arm gehad. Op zich dus best gevaarlijk. Zodra je ziet dat iemand VT/VF krijgt klapt hij ook al meteen. Tijdens een wasbeurt kijk je niet de hele tijd op de monitor dus zie je het niet aankomen.

Hoewel je inderdaad een flinke "klap" kan krijgen van een ICD die ontlaadt is dit niet direct gevaarlijk. Studies laten zien dat de hoeveelheid energie die vrijkomt weliswaar genoeg is om een extra hartslag te produceren bij een "omstander" maar gelukkig bij lange na niet genoeg is om VF te induceren. Wel is er zoals bij iedere extrasystole (=extra hartslag) een zéér zéér minimale kans dat dit leidt tot VF.

Gedurende reanimaties geeft overigens het dragen van handschoenen al voldoende isolatie om energieoverdracht te voorkomen.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2007, 08:50:59
In de case die ik eerder vermelde had ik ook een paar keer de patiënt vast.
Ik moet zeggen (zeker de eerste keer) is dit ontzettend schrikken  :D maar ik heb er niet echt veel van gevoeld.