Even een tip voor mensen die IVK willen gaan studeren.
Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Aan het begin van mijn studie kreeg ik een heel mooi beeld voorgespiegeld. Er was werk in overvloed werd mij verteld. In mijn laatste jaar ben ik al gaan rondkijken en solliciteren. Maar helaas tijden zijn veranderd. Door de financiële crisis wordt er veel bezuinigd. Zelfs nu ik het diploma op zak heb is er geen werk te vinden. Bij een enkele vacature die er langs komt in het vakgebied vragen ze allemaal jarenlange werkervaring in de sector.
Gelukkig ben ik in de positie dat ik kan doorstuderen. Ik doe nu criminologie aan de universiteit van Leiden en heb het erg naar m'n zin. Andere klasgenoten zijn uit noodzaak na hun studie ander werk gaan doen. Sommige fabriekswerk aan de lopende band, een enkeling zoekt nog steeds naar een baan, maar de meesten hebben de hoop opgegeven. Daar sta je dan met je diploma!
Als je al een baan in de veiligheidssector hebt is het een prachtige studie om via deeltijd een hbo-papiertje te halen. Maar de mensen die net van de havo komen wil ik waarschuwen; Denk even goed na wat je wel en of er in de toekomst een baan voor je zal zijn...! Oohja en de mensen die roepen dat ze na IVK bij de politie willen: Ik ben in een klas van 32 mensen gestart, 28 daarvan wilden bij de politie. Van de 28 is er slechts 1 bij de politie terechtgekomen.