Toelichting op GRIP 2 (Bron- en effectbestrijding)
Het Regionaal Operationeel Team (ROT) wordt actief. Ter plaatse wordt multidisciplinair gewerkt en de benodigde actiecentra zijn actief. Nadruk ligt op het sturen van de operationele processen ter plaatse, het coördineren van de informatievoorziening voor de bevolking en het bestuur en de acties van de actiecentra. Het incident heeft een duidelijke uitstraling naar de omgeving. Dit alarm wordt automatisch ingesteld indien er sprake is van een (mogelijk) effectgebied en/of de meetplan organisatie wordt opgestart.
In het Regionaal Operationeel Team (ROT) komen de kerndiensten (politie, GHOR en brandweer) met minimaal 1 vertegenwoordiger per kerndienst, bijeen. De burgemeester wordt geïnformeerd. Hij laat zich eventueel bijstaan door een of meer gemeentelijke functionarissen van het Gemeentelijk Beleidsteam (GBT), te weten de gemeentesecretaris, de Beleidsmedewerker Openbare Veiligheid (BOV) of de gemeentelijke voorlichter (kernbezetting GBT). In dat geval worden in het ROT de liaison gemeenten, diens ondersteunende BOV-er en een voorlichter opgeroepen, die vanuit het ROT gesprekspartner zijn voor respectievelijk de gemeentesecretaris, de gemeentelijke BOV-er en de gemeentelijke voorlichter. Feitelijke persvoorlichting vindt plaats via de COPI-persvoorlichter en/of de burgemeester en niet door het ROT.
De burgemeester laat zich informeren en adviseren door de operationeel leider. Het is zijn verantwoordelijkheid om te bepalen of en wanneer hij daadwerkelijk invulling geeft aan zijn functie als opperbevelhebber in de zin van de Wet rampen en zware ongevallen. De kernbezetting van het gemeentelijk beleidsteam voert alleen voorbereidende werkzaamheden uit. Zodra de Burgemeester zijn bevoegdheden gaat uitoefenen ontstaat er een GRIP 3.
Al met al geen beste plek voor een zeer grote brand, met al die CFK's en andere linke koeltechniek stoffen in de buurt. Mede daardoor GRIP 2 denk ik?
Ik wil niet speculeren of uitspraken doen over zaken waar ik geen verstand van heb, maar gelet op het bovenstaande, en dan m.n. de vette tekst:
a. had de burgemeester hier dan niet moeten ingrijpen, of
b. heeft hij zich onvoldoende laten informeren, of
c. is hij verkeerd voorgelicht, of
d. heeft hij onvoldoende toezicht gehouden op de uitvoering van zijn bevelen, of
e. heeft hij alleen maar dingen geroepen in plaats van concrete bevelen gegeven?
Het is nooit GRIP 3 geworden, dus volgens mij heeft de burgemeester nooit gebruik gemaakt van zijn bevoegdheden en heeft hij dus niet ingegrepen.
Eerlijk gezegd vind ik dat de man al heel vroeg modder gooit naar een team waarvan hij zelf deel uitmaakt en waarvoor hij zelf verantwoordelijk was. Kennelijk vond hij het op het moment suprème allemaal zo slecht nog niet en vond hij het niet nodig om als opperbevelhebber het roer over te nemen. Tja, de beste stuurlui staan aan wal hè...
Er zullen ongetwijfeld wel allerlei andere factoren spelen waar ik geen weet van heb, maar dit is de indruk die ik krijg.