vervoer in de boot over de weg?

Auteur Topic: vervoer in de boot over de weg?  (gelezen 3193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Gepost op: 22 juli 2007, 10:27:00
Hoi,
Ik ben niet echt op de hoogte van de werkwijze van de knrm en ken niet alle juiste termen maar ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Ik stond gisteren te tanken bij een benzinepomp, waar ook een trekker kwam aanrijden met een reddingboot er op.
In de boot zaten een aantal mensen, met reddingvesten aan, waaronder ook een klein kind. Leeftijd was moeilijk in te schatten, maar zeker niet volwassen. Zij zaten met zijn allen een hoop te lachen en plezier te maken.
Daarnaast kwam er ook een vrachtwagen aan rijden die ook ging tanken. Volgens mij noemen de vaklui dat een wippertruck.

Wat mij verbaasde was dat er mensen, en ook een kind, in de boot zaten terwijl deze op een aanhanhanger over de weg vervoert wordt. Is dit een normale gang van zaken? Het lijkt mij niet veilig.

Om problemen, met/voor betreffende personen/ bemanning, te voorkomen, noem ik geen verdere plaats waar dit gebeurde.

Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2007, 11:39:28
Volgens mij is het vervoeren van personen in een aanhangend voertuig zowiezo verboden, (dus zowel de caravan, de lege aanhang wagen als de boottrailer aan de trekhaak...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2007, 13:54:55
Mogelijk is het volgende wetsartikel van toepassing:

Citaat van: www.wetboek-online.nl/wet/RVV.html
1.
    Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.

2.
    Het eerste lid is niet van toepassing:

a.
        op het vervoer van personen in de laadruimte van een ambulance, dierenambulance, of voertuig dat blijkens een aantekening op het kentekenbewijs speciaal is uitgerust voor rolstoelvervoer;

b.
        op het vervoer van personen in de laadruimte van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten;

c.
        op het vervoer van een persoon op de bestuurderszitplaats in een motorvoertuig of op een bromfiets op meer dan twee wielen die door een ander motorvoertuig of een andere bromfiets op meer dan twee wielen wordt voortgetrokken en op het vervoer van passagiers van het getrokken voertuig als hier bedoeld, voor wie geen zitplaats in het trekkende voertuig als hier bedoeld beschikbaar is;

d.
        in het geval het vervoer van personen geschiedt in het kader van een evenement of optocht waarvoor een vergunning op grond van een gemeentelijke verordening is afgegeven.

Het is natuurlijk de vraag het een 'door onze minister aangewezen hulpverleningsdienst' betreft.

Vuurvlieg, het is mij niet duidelijk of je het nu over de KNRM of een reddingsbrigade hebt. De KNRM heeft van die tractoren op rupsbanden, waaraan vaak een aanhanger met boot gekoppeld is (tbv. het lanceren van de boot). Daarnaast heeft de KNRM Kusthulpverleningsvoertuigen (KHV), die ook wel wippertruck* genoemd worden / werden. Achter zo'n KHV (meestal mercedes unimog, maar er zijn ook twee GINAF trucks) wordt ook wel eens een aanhanger met boot gehangen.

Of heb je het over een gewone landbouwtractor met aanhanger? Want dan is het van een reddingsbrigade.

* De wippertruck dank zijn naam aan het toestel wat het vervoerd, het wippertoestel. Dat is simpel gezegd een kabelbaansysteem dat tussen een (gestrand) schip en de wal gespannen kan worden om de opvarenden van boord te halen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2007, 11:46:49
Ik vraag me af of je een boot een laadruimte van een motorvoertuig kunt noemen.

De boot lag op een aanhanger (met zo'n platform er naast), de aanhanger hing achter een gewone (landbouw) tractor, uitsluitend voorzien van een oranje zwaailamp. Volgens mij duidelijk een "niet door de minister aangewezen voertuig"
Ik weet van de boot niet zeker of er reddingsbrigade of KNRM op stond.
------------
De wippertruck was geel en absoluut voorzien van de leters KNRM.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

redder

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2007, 17:59:13
vuurvlieg,

In welke woonplaats was dit,

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2007, 18:11:36
vuurvlieg,

In welke woonplaats was dit,

Citaat
Om problemen, met/voor betreffende personen/ bemanning, te voorkomen, noem ik geen verdere plaats waar dit gebeurde.

Lijkt me duidelijk!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2007, 18:54:06
Volgens mij is het wel toegestaan om in een aanhanger personen te vervoeren maar dit is niet wenselijk. Zoiets heb ik in een lesboek voor het rijden met aanhanger gelezen. Maar het is niet het goede voorbeeld om zo mensne te vervoeren, op het strand en over duinm kan ik me voorstellen maar over de weg zeker niet wenselijk.

991000
9910001

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2007, 22:47:21
Als het gaat om trekkende argrarische voertuigen en argrarische trailers is het toegestaan, mits de voertuigen voldoen aan het "rijdende werktuigen" omschrijving, om mensen achterin de laatruimte van de trailer te vervoeren. Dit werd vorige zomer zeer breed uitgemeten vanwege het ongeval in Hoofddorp waarbij meerdere kinderen zeer ernstig en zelfs dodelijk gewond raakte.

De bestuurder was een boer uit de omgeving die de kids na een verjaardagfeestje naar huis bracht in de trekker met de kids achterin de laadruimte van een trailer. Deze trailer kantelde met fatale gevolgen. De bestuurder kon alleen art.5 ten laste worden gelegd.

Voor het vervoer van slachtoffers in een open achter bak van een pick-up moet je als reddingsbrigade het slim spelen. Je mag geen middelen verankert hebben in de pick-up achterin om een brancard mee vast te zetten. Want als je dat niet hebt kan je stellen dat vervoer van slachtoffers achterin de pick-up als "nood-transport" gezien moet worden. En mag je in het kader van de hulpverlenig weer ver buiten je boekje gaan. Daarin tegen moeten de hulpverleningsvoertuigen met een brancard inrichting aan veel meer eisen voldoen dan ze eigenlijk wel willen weten.

RR (regelgeving is krom in recht)
Elke hulpverlening start met communicatie.