Twee keer op een dag doodverklaard!

Auteur Topic: Twee keer op een dag doodverklaard!  (gelezen 1802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 30 juli 2007, 12:36:43
Citaat
Bij de dienst 100 heb je drie groepen medewerkers: "die van de ziekenwagen", "die van de MUG" en "die van de centrale". Soms gebeurt het wel eens dat de onderlinge communicatie niet zo vlot loopt als we wel zouden willen. Een macaber voorbeeld daarvan deed zich deze week voor in onze stad.

Op een gegeven moment wordt een ziekenwagen en een MUG-team opgeroepen voor een reanimatie. Spijtig genoeg kwam de hulp te laat voor de patiënt die ter plaatse overleden verklaard werd. En toen gebeurde het: "die van de MUG" dachten dat "die van de ziekenwagen" wel het nodige zouden doen om de politie ter plaatse te vragen en dergelijke. "Die van de ziekenwagen" dachten echter dat "die van de centrale" dat wel zouden doen, en keerden net als het MUG-team terug naar hun standplaats. Het lichaam van de overledene bleef dus achter op de plaats van de reanimatie. De enige aanwezige bij het lichaam was de burger die de hulpdiensten verwittigd had.

Dit bleek later een onvergeefbare blunder van formaat te zijn, want die burger moet waarschijnlijk verondersteld hebben dat "die van de hulpdiensten" wel de familie van de overledene zouden inlichten. Zodoende moet hij ook de plaats van de interventie verlaten hebben, waardoor het stoffelijk overschot alleen achter bleef.

Dit kan dus alleen in een grootstad.

Enkele uren later gebeurde het onvermijdelijke: een familielid van de overledene kwam niets vermoedend thuis en trof er het levenloze lichaam aan, waardoor hij onmiddellijk naar het noodnummer 100 belde. Opnieuw werden een ziekenwagen en een MUG-team uitgestuurd. Toevallig was het nog steeds dezelfde dokter die dienst had op de MUG. Bij het binnenrijden van de straat maakte ze zich de bedenking: "tiens, we zijn hier precies nog al eens geweest vandaag ..."

Het was een collega die mij over het incident vertelde. Mijn eerste reactie was er een van ongeloof, maar ... later op de avond moesten we met onze ziekenwagen uitrukken voor een oproep die omschreven werd als "vrouw levensloos aangetroffen in slaapkamer". Ter plaatse aangekomen bleek er al lijkstijfheid te zijn, waardoor we geen reanimatiepogingen startten. Enkele ogenblikken later kwam de MUG ter plaatse. De MUG-arts bevestigde "officieel" het overlijden. Plots stapte ze met een zeer ernstige blijk naar mij toe en sprak mij aan: "meneer, ... wil u zèker contact opnemen met het hulpcentrum 100 om de politie te vragen? We zullen nog even blijven tot ze er zijn ..."

Ik heb dus een vermoeden welke MUG-arts eerder die dag een deja-vu ervaren had.

Volgens mij kan dit alleen in Belgie-  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

WM

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2007, 13:30:06
Volgens mij kan dit alleen in Belgie-  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

WM

Ik mag het hopen :D
Nurse powerrrrr

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2007, 15:00:39
Ja hoor, hier is het íets beter geregeld :P
Arts  www.alphalog.nl

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2007, 16:04:40
:-X Oeps  :-X Dat is wel heel achterlijk zeg ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Karim

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2007, 16:11:17
Damn zeg!

Overigens wel stom van die mug-arts om zo maar weg te gaan en alles aan de ambu bemanning over te laten, bij alle rea's die ik met de mug heb gedaan werd alles door de arts geregeld omdat hij/zij altijd de medisch eindverantwoordelijke blijft, en hij/zij ook degene is die de verklaring kan opstellen en ondertekenen.