Telefaag: wo 1 aug 2007, 05:30
Nep-pers hindert hulpdienst
door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM - Een nieuw televisieprogramma van Endemol zorgt voor veel onrust bij hulpverleners en cameramensen van nieuwsprogramma's.
Het programma Ik op TV, dat op 3 september bij zeven regionale omroepen van start gaat, stuurt mensen met cameramobieltjes eropuit om amateurbeelden te maken van ongelukken en rampen 'om de hoek'. Voor deze regionale versie van de internethit YouTube, hebben zich vooral jongeren tussen de 15 en 25 jaar aangemeld. De brandweer Zaanstreek-Waterland heeft geen goed woord over voor de amateurreporters. "Ik werd gewoon opzij geduwd omdat zo'n snotaap met z'n mobieltje een spannend beeld wilde maken", zo klaagt een brandweerman. Ook politiekorpsen krijgen meldingen van agenten dat de razende videoreporters door roeien en ruiten gaan om aan mooie filmpjes te komen.
Afspraken met politie
"Jochies van dertien, veertien jaar, ze komen nog nét niet op de autoped aan", aldus nieuwsveteraan Cornelis Toorenspits, al jarenlang 'hofleverancier' van al het actienieuws van o.a. SBS 6. Tot zijn ongenoegen maakte hij al een paar keer in korte tijd mee hoe jongelui voor Ik op TV alle perken te buiten gingen.
"Deze apenkoppen rennen als olifanten door de porseleinkast", zegt Toorenspits boos. "Ze rennen achter alle ongelukken en steekpartijen aan. Ik ben niet tegen reality-tv, maar wij hebben wel bepaalde afspraken met politie en brandweer waar wij ons aan houden. Bijvoorbeeld als er een drenkeling of een stoffelijk overschot wordt geborgen, dan zetten we de camera neer. Maar die jochies met hun mobieltjes filmen gewoon dóór en zetten het op internet, of leveren het aan bij Endemol. "
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
En als je dan wat verder grasduint, blijkt dat de "leukste" clips uitgezonden worden op: diverse regionale zenders, beter bekend als de rampenzenders van de regio's....
Misschien tijd voor een boycot van de zenders die deze producten afnemen? Lintje spannen en perskaart (politie of willekeurig zelf geknutselde) versnipperen van journalisten en reporters verbonden aan die regionale zenders?