Nep-pers die werkt in opdracht van de regionale zenders

Auteur Topic: Nep-pers die werkt in opdracht van de regionale zenders  (gelezen 3675 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Gepost op: 1 augustus 2007, 08:50:17
Telefaag: wo 1 aug 2007, 05:30

Nep-pers hindert hulpdienst
door Martijn Koolhoven

AMSTERDAM - Een nieuw televisieprogramma van Endemol zorgt voor veel onrust bij hulpverleners en cameramensen van nieuwsprogramma's.
 

Het programma Ik op TV, dat op 3 september bij zeven regionale omroepen van start gaat, stuurt mensen met cameramobieltjes eropuit om amateurbeelden te maken van ongelukken en rampen 'om de hoek'. Voor deze regionale versie van de internethit YouTube, hebben zich vooral jongeren tussen de 15 en 25 jaar aangemeld. De brandweer Zaanstreek-Waterland heeft geen goed woord over voor de amateurreporters. "Ik werd gewoon opzij geduwd omdat zo'n snotaap met z'n mobieltje een spannend beeld wilde maken", zo klaagt een brandweerman. Ook politiekorpsen krijgen meldingen van agenten dat de razende videoreporters door roeien en ruiten gaan om aan mooie filmpjes te komen.

Afspraken met politie

"Jochies van dertien, veertien jaar, ze komen nog nét niet op de autoped aan", aldus nieuwsveteraan Cornelis Toorenspits, al jarenlang 'hofleverancier' van al het actienieuws van o.a. SBS 6. Tot zijn ongenoegen maakte hij al een paar keer in korte tijd mee hoe jongelui voor Ik op TV alle perken te buiten gingen.

"Deze apenkoppen rennen als olifanten door de porseleinkast", zegt Toorenspits boos. "Ze rennen achter alle ongelukken en steekpartijen aan. Ik ben niet tegen reality-tv, maar wij hebben wel bepaalde afspraken met politie en brandweer waar wij ons aan houden. Bijvoorbeeld als er een drenkeling of een stoffelijk overschot wordt geborgen, dan zetten we de camera neer. Maar die jochies met hun mobieltjes filmen gewoon dóór en zetten het op internet, of leveren het aan bij Endemol. "

© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.


En als je dan wat verder grasduint, blijkt dat de "leukste" clips uitgezonden worden op: diverse regionale zenders, beter bekend als de rampenzenders van de regio's....
Misschien tijd voor een boycot van de zenders die deze producten afnemen? Lintje spannen en perskaart (politie of willekeurig zelf geknutselde) versnipperen van journalisten en reporters verbonden aan die regionale zenders?




MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2007, 09:11:51
Telefaag: wo 1 aug 2007, 05:30

Nep-pers hindert hulpdienst
door Martijn Koolhoven



En als je dan wat verder grasduint, blijkt dat de "leukste" clips uitgezonden worden op: diverse regionale zenders, beter bekend als de rampenzenders van de regio's....
Misschien tijd voor een boycot van de zenders die deze producten afnemen? Lintje spannen en perskaart (politie of willekeurig zelf geknutselde) versnipperen van journalisten en reporters verbonden aan die regionale zenders?


En waarom zou de professionele freelancer die zijn boterham belegd met het op een nette manier werken voor een lokale omroep werken daar de dupe van moeten worden.
Gewoon lintje spannen en zorgen dat die mannetjes ver uit de buurt blijven van een incident en geen beelden kunnen maken.
We zijn hier al druk in overleg met de politie om dit gelijk de kop in te drukken.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


korsakoff

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2007, 09:44:09
Omdat de vraag naar dit soort beelden vanuit de regionale omroepen komt. Dat is dus de bron van alle ellende. Als je daar dan de consequenties aan verbindt, valt de vraag snel genoeg weer weg....


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2007, 13:15:03
Ik wilde zelf ook net het artikel plaatsen, maar men was me al voor.

Simpel verhaal eigenlijk. Geen pers, geen perskaart en de groeten. Ben er van overtuigd dat dit wel op hogere hand wordt opgepakt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2007, 13:17:14
aldus nieuwsveteraan Cornelis Toorenspits,

heeft er iemand een tijtje voor me ?? :'(


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2007, 17:07:20
Ben er van overtuigd dat dit wel op hogere hand wordt opgepakt.

Het is te hopen... >:(


Bommel17

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2007, 17:20:44
het ergste vind ik nog dat de verslagevers van ikoptv.nl "spaarpunten"krijgen als hun flmpje echte nieuwswaarde heeft.
en zo wat uit hun webwinkel kunnen winnen.
Zie je het al voor je , iedereen wil dan het beste plaatje hebben.
Ik vind het nogmaals zeer slecht dat regionale omroepen hier mee in zee gaan. Natuurlijk is dit een goedkope en snelle manier van nieuwsgaring, maar zeker niet de beste..


Bommel17

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2007, 17:23:58
http://www.rtvoost.nl/media/?video=127690&news=75933

Een item gemaakt door Rtv-oost wat hier over gaat.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2007, 18:27:23
Citaat
"Ik werd gewoon opzij geduwd omdat zo'n snotaap met z'n mobieltje een spannend beeld wilde maken"

En dan als brandweerman zeker een aanklacht aan je broek krijgen wanneer je 'per ongeluk' niet al te zachtzinnig omgaat om de 'camera'... ::) Alles wat je bij de een doet wordt tenslotte door een ander wel weer op film gezet... :-X :-X

Slechte zaak zulke programma's... wordt brandweer Nederland niet blij van  >:( >:(


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2007, 22:41:18
Ik denk dat de politie op landelijk niveau dit wel zal gaan aanpakken door ruimere afzettingen te maken.
Wederom worden de goedwillende hobby-isten weer de dupe.
Het gaat wel heel simpel worden --> alleen mensen met perskaart erdoor en voor de rest niemand .