In Amsterdam gooien ze (nu nog) van alles over het scherm, via het nieuwe Mobipol, gegevens over zaken, getuigen, melders, adressen, eerdere meldingen etc. etc. etc. Dit om het porto verkeer zo kort mogelijk te houden.
In Amsterdam gaat in principe elke melding die aangemaakt is naar het schermpje in de auto van het voertuig die erheen gaat. En het wordt ook wel gebruikt om extra informatie mee te sturen zoals het 06 nummer van de melder etc. en aanvullende informatie van bijvoorbeeld een verdachte (naam, adres etc.). In Amsterdam is het echter al sinds de gebruik name van MDT (Mobiele Data Terminal), de vorganger van MobiPol, is er al een probleem met deze apparaten, dat er geen statussen kunnen worden verzonden, dat er "lege berichten" binnenkomen in plaats van de melding. En is het 9 van de 10 keer zo dat het systeem uit valt (bijvoorbeel als het contact van de auto te lang uit is). Dan moet er weer opnieuw ingelogd worden, of het systeem moet in de kofferbak weer gereset worden.... bla bla... en elke MDT/MobiPol moet worden ingelogd met een wachtwoord. EN dan pakt hij het wachtwoord weer niet...of wil het systeem helemaal niet aan.... eigenlijk zijn er (bijna) altijd wel problemen. Ik denk dat van de circa 40 noodhulpauto's op luisteren, slechts 15 staan aangemeld...
Dus niet echt een al te populair gebruiksmiddel in Amsterdam hahaha. Maar (eigenlijk net als C2000
) als het werkt is het een prima systeem
... Áls het werkt
Waar het veel voor wordt gebruikt (mits ingelogd/aangemeld) is voor het geven van "een stille". Oftewel een stil inbraak/overval alarm etc. En als het systeem werkt, en de melding is door een eenheid afgehandeld, kan hij de melding "afrapporteren" door een "mailtje" terug te sturen. Want deze meldingen gaan via mail-verkeer. (er zit ook windows op de MobiPol's)
Wat ik overigens vergeet te melden, is dat via MDT en MobiPol, ook Kentekens na te trekken zijn, zodat je dit niet via je bureau hoeft te doen.
Groetjes Jeroen
Dit was overigens het "oude" MDT: (ingebouwd op dashboard aan passagierszijde)
En dit het huidige MobiPol
Maar dan in Amsterdam aan de passagierszijde en kan hij ingeklapt worden en een beetje onder het handschoenenkastje opgeborgen worden