Ifex

Auteur Topic: Ifex  (gelezen 4212 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

fire dept vincent

  • Gast
Gepost op: 6 augustus 2007, 17:14:03
Als ik een filmpje zie over IFEX dan denk ik alltijd geweldig zo een ding. Ook amdat het veel in amrica word gebruikt en het mooi op een redelijk kleine wagen past (hummer,pick-up)

Maar waarom is dit niet het geval in Nederland? zitten er veel nadelen aan ifex?

 Ik geloof dat er een tijd terug een politie helie met ifex instalatie vloog klopt dat?

http://www.firekraft.at/fifex.html

Gr.




fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:22:31
als ze ergens een demo geven dan moet je eens vragen of ze de pallets/auto even door laten branden.... kijk dan nog eens naar het resultaat! als ze slim zijn om een demo te geven die werkt doen ze het niet!


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:24:45
als ze ergens een demo geven dan moet je eens vragen of ze de pallets/auto even door laten branden.... kijk dan nog eens naar het resultaat! als ze slim zijn om een demo te geven die werkt doen ze het niet!


Ik heb veel filmpjes gezien en geloof dat er ook zoiets op ivic 05 stond. Op de link die ik neergezet heb staan ook div. filmpjes ;)


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:27:41
Ook omdat je met minder dan 12L een autobrand uit hebt  O0


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:38:10
IFEX BACKPACK


Het IFEX-13-liter-Backpack is de meest mobiele variant van de toevoerunits voor het IFEX-impulsbluspistool. De complete unit bestaat uit blusmiddel- en persluchtflessen, alsmede uit een regelaar, waardoor de druk van het bluspistool en de watertoevoer wordt geregeld.

De watercylinder kan direct met water en elk additief worden gevuld. De concentratie van het additief kan tot op 0,5 tot 1% worden gereduceerd: een fractie van de gewoonlijk aanbevolen concentratie van 3 tot 6%.

Het draagstel is voorzien van een houder voor een extra ademluchtcylinder.
inhoud water / blusmiddel 13 liter
inhoud persluchtcylinder 2 liter
totale breedte x diepte x hoogte 360 mm x 260 mm x 625 mm  
ledig gewicht / totaal gewicht 10,3 kg / 23,3 kg
materiaal cylinder roestvrij staal 1,4301-SS304
materiaal draagstel moeilijk ontvlambare kunststof
vulaansluitstuk / greep messing / verchroomd staal
ontspanningsklep handmatig, 6,3 bar
water- en luchtleidingen kliksluitingen
waterinlaatfilter naar keuze;maasgrootte 0,6 mm
luchtdruk in bedrijf / bij testen 6 bar / 7,8 bar
aanbevolen additiefconcentratie 0,5 to 1,0 %



DE IFEX FIREHUNTER  (hummer)

Een snel en sterk blusvoertuig, volledig onafhankelijk van een continue watertoevoer, wegdek en infrastructuur, die onder normale omstandigheden voor een effectieve blusoperatie noodzakelijk zijn: de IFEX-Firehunter werd ontwikkeld voor de specifieke eisen van terrein- en bosbranden en heeft zich inmiddels ook bewezen bij brandbestrijding in stedelijke en industriële gebieden.

Met een relatief geringe hoeveelheid water leveren de Dual-Intruder-kanonnen een maximale blusprestatie; zelfs grote branden kunnen ermee onder controle worden gebracht of worden geblust. Aldus biedt de IFEX-Firehunter de ultieme oplossing voor een snelle en effectieve initiële bestrijding van gebouw- en industriebranden en terrein- en bosbranden.
Snel en wendbaar in stedelijke en industriële gebieden
Beheerst elk terrein bij bos- en heidebranden
Heeft ter plaatse van de brand geen watertoevoer nodig
12-liter-kanonnen met een max. reikwijdte van 64 meter (optimaal 10 - 40 meter)
Werkt met alle blusmiddelen (water, additieven, vertragende middelen enz.)
Snelle laadtijd kanon ( 6 seconden)
Uiterst flexibel in gebruik door twee extra impulspistolen

materiaal cylinder aluminium F 52
capaciteit waterpomp 800 liter per min. bij 6 bar
motor waterpomp 2 cyl. 4-takt; 18 PK
bedieningspaneel PLC Omron Sysmac
voltage 12 of 24 V DC
ultrasnelle afsluitklep / zuiger aluminium F 52 / titanium
pistoolkolf en trekker gegoten aluminium
draai- en zwaaimechanisme carbonstaal; pneumatische blokkering
inhoud tank water / blusmiddel 1.000 liter  
slanghaspelunits naar keuze; met 30 tot 100 m slang
inhoud persluchtcylinder voor slanghaspel  4 x 6 liter / 300 bar
inhoud persluchtcylinder voor kanonnen 4 x 20 liter / 200 bar
totale lengte x diameter 1850 x 200 mm
totaal gewicht 966 kg
min. / max. blusmiddel per impulsschot 3,0 / 12,0 liter
snelheid aan de monding 120 meter per seconde = 432 km/u
max. reikwijdte 64 meter



DE FIRECOPTER - IMPULSBLUSSEN VANUIT DE LUCHT

Snelle montage en demontage - in minder dan 5 minuten
Onmiddellijk na de start schietklaar
18-liter-bluskannonen met 60 meter reikwijdte (optimaal op 40 meter)
Elk vloeibaar blusmiddel kan worden toegepast (water, schuimadditieven, vertragende middelen enz.)
Geen watertoevoer ter plaatse van de brand noodzakelijk
Snelle herlaadtijd van de kanonnen (2 tot 3 seconden)
Probleemloze wateropname in de lucht


cylinderinhoud bluskanon 2 x 18 liter
tankinhoud water / blusmiddel  2 x 155 liter
ledig gewicht 350 kg
lengte x breedte x hoogte 2960 x 400 x 200 mm
materiaal cylinders en frame aluminium AL 52
bedrijfsdruk 25 bar
snelheid aan de monding 120 meter per seconde
openings- / sluitingstijd klep 20 milliseconden
max. lengte schot 40 tot 60 meter
straalbreedte 4 tot 7 meter
optimale blusafstand 10 tot 40 meter


Bron: http://www.ifex3000.nl/nlframe.htm


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:43:21
HET VUUR UITSCHIETEN!
De IFEX-blusmethode heeft de brandbestrijdingswereld in slechts enkele jaren grondig veranderd. Het principe ervan is eenvoudig uit te leggen: het blusmiddel wordt in fracties van seconden met zeer hoge snelheid direct in de brandhaard geschoten.
Voor de hoge snelheid van het impulsschot zorgen 25 bar luchtdruk in de drukkamer; het blusmiddel - in de meeste gevallen gewoon water - wordt met 6 bar in de waterkamer geperst. Het impulsschot wordt door een tussen de beide kamers geplaatste ultrasnelle klep gestuurd; de klep wordt daarbij slechts 20/1000 seconde geopend. Het impulsschot treft het vuur met meer dan 400 km/u. Het water dringt met zijn kinetische energie door tot de brandthermiek en blust aldus het vuur binnen de kortst mogelijke tijd.    

De luchtweerstand verkleint de waterdruppels en reduceert de normale grootte van de druppels, die gewoonlijk ca. 700 micron bedraagt, tot gemiddeld 100 micron. Aldus wordt het normale koeloppervlak van slechts één liter water, dat gewoonlijk 5,8 m² bedraagt, vergroot tot 60 m². Daardoor wordt de temperatuur in gesloten ruimten binnen enkele seconden van een dodelijke temperatuur van 1.000°C tot 40°C terug gebracht.    
EFFICIËNT WATERVERBRUIK
Het geheim van de van de impulsblusmethode kan in twee woorden worden samengevat: efficiënt waterverbruik.
Hoe kleiner de waterdruppels, des te groter is het absorptievermogen ervan; hoe hoger de snelheid van de waterdruppels, des te meer water bereikt de brandhaard.

In deze hoogst efficiënte omgang met water ligt het grootste voordeel van de impulstechnologie: de systemen werken onafhankelijk van een constante watertoevoer en er hoeft voor een snelle initiële bestrijding slechts een geringe hoeveelheid water naar de plaats van de brand te worden getransporteerd - een hoge mobiliteit bij de bestrijding is hiervan het gevolg.

Voor de impulsblussystemen kunnen de meeste gangbare blusmiddelen worden gebruikt: alle soorten van poedertoevoegingen en biologisch afbreekbare schuimadditieven, zout water en zelfs speciale blusmiddelen voor de bestrijding van metaalbranden, zoals droog zand en cement. Maar hoofdzakelijk wordt alleen gebruik gemaakt van water en lucht - de goedkoopste en meest kant-en-klare blusmiddelen ter wereld.  



Bron: http://www.ifex3000.nl/nlframe.htm


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:49:37
12 mei 2000 is de ifex-3000 een keer gebruikt bij een brand in een papierfabriek in purmerend , door de luchtverplaatsing van de wieken had het geen nut en het water niet voldoende doordrong is er zes dagen nageblust

Bron : 75jaar brandweer purmerend ( boek )
Isbn nummer : 90 -70674 - 24 - 6


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2007, 11:36:32
brwm-vincent

als het idnerdaad zo'n perfect apparaat is wat je verteld snap ik niet dat je er nog vragen over stelt!
je zou bijna vertegenwoordiger moeten worden.

aangezien het bij de brw in nederland nog bijna nergens gebruikt word komt misschien wel omdat de praktijk en de theorie niet helemaal overeen komen ;)

ja heb je een constante watertoevoer en een onbeperkte luchttoevoer en een zeer snelle oplaadtijd dan zal ik het niet zeggen maar de draagbare waarmee ze begonnen zijn is leuk als het maar nog niet te hard en te lang brand want dan ben je gewoon klaar en heel snel uitgespeeld zonder resultaat! en tuurlijk gevenze een perfecte demonstratie van een stapel autobanden met flink benzine eroverheen.... je ziet veel vuur en dat is nog uit te krijgen maar pak diezelfde stapel met banden nog eens en een beetje benzine en dat het net zo hard brand..........


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2007, 11:43:15
brwm-vincent

als het idnerdaad zo'n perfect apparaat is wat je verteld snap ik niet dat je er nog vragen over stelt!
je zou bijna vertegenwoordiger moeten worden.

aangezien het bij de brw in nederland nog bijna nergens gebruikt word komt misschien wel omdat de praktijk en de theorie niet helemaal overeen komen ;)

ja heb je een constante watertoevoer en een onbeperkte luchttoevoer en een zeer snelle oplaadtijd dan zal ik het niet zeggen maar de draagbare waarmee ze begonnen zijn is leuk als het maar nog niet te hard en te lang brand want dan ben je gewoon klaar en heel snel uitgespeeld zonder resultaat! en tuurlijk gevenze een perfecte demonstratie van een stapel autobanden met flink benzine eroverheen.... je ziet veel vuur en dat is nog uit te krijgen maar pak diezelfde stapel met banden nog eens en een beetje benzine en dat het net zo hard brand..........

Ik heb niet gezegd dat het een prima systeem is. ik heb gezegd dat ik denk dat het een prima systeem is dit n.a.v. de site.  O0