Brandveiligheid in het openbaar vervoer

Auteur Topic: Brandveiligheid in het openbaar vervoer  (gelezen 2144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 6 augustus 2007, 19:01:13
Hoe is het gesteld met de veiligheid van treinen/bussen/metro's? Ik zie er nooit blusmiddelen of brandmelders...

Hoe word deze veiligheid gecontroleerd? inspecties of zo iets?




weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2007, 22:00:40
Hoe is het gesteld met de veiligheid van treinen/bussen/metro's? Ik zie er nooit blusmiddelen of brandmelders...

Hoe word deze veiligheid gecontroleerd? inspecties of zo iets?

In de oude bussen van NZH(de voorganger van Connexxion), waren wel brandblussers neergezet, vooraan bij de chauffeur, en achteraan bij de hoge zitting. Ik reis haast nooit meer met de bus, dus weet ik niet of Connexxionbussen ook brandblussers heben op dezelfde plaatsen.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2007, 13:22:53
Ook in reizigerstreinen zijn poederblussers geplaatst in speciale kasten op de balkons. Gewild object voor de baldadige jeugd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2007, 22:01:34
Alle openbaar vervoersbedrijven zijn verplicht om in al hun rijdend materieel brandblussers te hebben.Zo zijn dus ook alle bussen voorzien van een 6kg poederblusser,tegenwoordig zijn deze blusmiddelen keurig in blusserkasten weggewerkt in het interieur.Altijd nabij de bestuurdersplaats,of direct na de eerste zitbank.Met een keurige aanduiding dat er een brandblusser in zit.De blusmiddelen worden keurig jaarlijks gekeurd,wij hebben een aantal vervoersmaatschapijen als klant.En daar keuren wij in de avond en nachturen de blussers van de bussen of trams.Daar starten we dan rond een uur of 7 S'avonds tot een uurtje of 2,3 midden in de nacht als de laatste bus/tram binnen is.

Controle van blusmiddelen van metrostellen gebeurt vaak op een vestiging,daar hebben ze een grote voorraad blussers staan,waardoor ze blussers die gekeurd moeten worden kunnen omwisselen voor gekeurde blussers.Wij komen dan op afroep,om de blussers te keuren.Altijd erg leuk om bij de vervoersbedrijven langs te gaan voor de controles  ;)