waarom licht op pupil

Auteur Topic: waarom licht op pupil  (gelezen 7505 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Benjaminkoning162

• Gast
Gepost op: 7 augustus 2007, 21:07:59
waarom pakken jullie soms een lichtje en richten die op iemands pupil groetjes Benjamin

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2007, 21:31:29
waarom pakken jullie soms een lichtje en richten die op iemands pupil groetjes Benjamin

Ik ben dan wel geen dokter ofzo dus verbeter me als het niet goed is, maar volgensmij doen ze dit om te kijken of je neurologisch letsel hebt. Als je met je lampje op bijv. het rechteroog schijnt, wordt de pupil van zowel de rechter als de linkeroog kleiner. Worden de pupillen helemaal niet kleiner, of de rechter wel en linker niet, kan dit duiden op hersenletsel.

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2007, 00:10:15
Ik ben dan wel geen dokter ofzo dus verbeter me als het niet goed is, maar volgensmij doen ze dit om te kijken of je neurologisch letsel hebt. Als je met je lampje op bijv. het rechteroog schijnt, wordt de pupil van zowel de rechter als de linkeroog kleiner. Worden de pupillen helemaal niet kleiner, of de rechter wel en linker niet, kan dit duiden op hersenletsel.

Er wordt inderdaad gekeken of de pupillen lichtgevoelig zijn (neurologisch letsel ja/nee) en we kijken naar de grote van de pupil, is deze normaal, vergroot, of juist extra klein. Naast letsel kan dat ook teken zijn van ´t gebruik van bijv. verdovende middelen waar dan tijdens de verdere behandeling weer rekening mee gehouden moet worden.

Dominique B

• Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2012, 18:07:01
Als je met je lampje op bijv. het rechteroog schijnt, wordt de pupil van zowel de rechter als de linkeroog kleiner. Worden de pupillen helemaal niet kleiner, of de rechter wel en linker niet, kan dit duiden op hersenletsel.

Jeroen, Als VPK zou je het toch ook moeten weten...

Dit wordt inderdaad gedaan voor de eventuele neurologische schade te schatten.
Maar...
Wanneer je in het rechteroog schijnt zou het linker oog er eigenlijk maar minimaal tot NIET op moeten reageren, enkel de rechter puppil mag hierdoor uitwijden..
Wanneer je in het linker oog schijnt krijg je dus een verwijding van het linker oog..
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2012, 18:16:23
Jeroen, Als VPK zou je het toch ook moeten weten...
Wie zegt dat Jeroen toen al verpleegkundige was? Dat bericht is uit 2007!! ;)

Even los daar van. Weet jij eigenlijk wel wat je schrijft?
Wanneer je in het rechteroog schijnt zou het linker oog er eigenlijk maar minimaal tot NIET op moeten reageren, enkel de rechter puppil mag hierdoor uitwijden..
Wanneer je in het linker oog schijnt krijg je dus een verwijding van het linker oog..
Bovenstaande is niet waar!
Je hebt de directe lichtreflex in het oog waarin je schijnt > deze vernauwd (wordt dus NIET wijder).
In het andere oog treedt de consensuele lichtreflex op> ook vernauwing.

Indien er geen neurologische afwijkingen zijn treden bijdoe reacties op.

Dominique B

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2012, 19:45:35
Oh ja, Sorry daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan.. (Misschien iets te snel geciteerd)

Nou ja, dacht het wel, maar nu ik je bericht lees moet ik inderdaad mijn fout herkennen  :-\ Heb het net even terug opgezocht
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)

Dominique B

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2012, 19:51:44
De zogenoemde pupildilatatie dient inderdaad om meer licht op te vangen, en gebeurd bij schemering/verduistering.

Ik heb het inderdaad verkeerd begrepen.. maar goed, volgende week examen over  ??? Dankje O0