Beveiligingsbedrijf krijgt rekening inbraak Beverwijkse Bazaar

Auteur Topic: Beveiligingsbedrijf krijgt rekening inbraak Beverwijkse Bazaar  (gelezen 4023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Kan dit??  ??? ???

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=868275/sc=f4ebea

Beveiligingsbedrijf krijgt rekening roof Beverwijk
Gepubliceerd op maandag 13 augustus 2007
BEVERWIJK (ANP) - Het beveiligingsbedrijf dat de Beverwijkse Bazaar beveiligt krijgt de rekening toegestuurd van de juwelenroof afgelopen zondag op de bazaar. Dat zei de directeur van de oosterse markt, Bart van Kampen, maandag op Radio 1.

Inbrekers roofden in de nacht van zaterdag op zondag voor honderdduizenden euro's aan juwelen en goud uit een bankkluis van de grootste juwelierszaak op de Beverwijkse Bazaar.

,,Alle alarmen zijn afgegaan, er is geen opvolging aan gegeven door de beveiligingsdienst. Dit is niet uit te leggen. De rekening hoort daar te liggen'', aldus Van Kampen.




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2007, 14:15:05
Ik vraag me af of dit kan.. ik denk dat Michelle misschien een antwoord weet te geven vanuit de wet?

Ik wil wel even zeggen dat dit bedrijf wel érg in gebreken is gebleven als er totaal geen opvolging aan het alarm gegeven is.. nu ken ik wel meer bedrijven die zo met alarmen omgaan, maar dit zal vast geen 1-zone alarm geweest zijn !!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2007, 15:06:12
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article772231.ece/Beveiliger_kwam_wel_in_actie_tijdens_juwelenroof

'Beveiliger kwam wél in actie tijdens juwelenroof'

(Novum) - De beveiliger die werkte tijdens de juwelenroof in de Beverwijkse Bazaar zaterdagnacht is naar de bazaar gegaan, maar heeft daar 'niets geconstateerd'. Dat zegt een woordvoerder van NVD Beveiligingen. De zegsvrouw spreekt daarmee de beschuldiging tegen van bazaar-oprichter Bart van Kampen dat de beveiliger ondanks meerdere alarmmeldingen niets heeft gedaan.

Van Kampen liet vandaag op Radio 1 weten dat de schade wordt verhaald op het beveiligingsbedrijf. Het is volgens hem onduidelijk of de getroffen juwelier is verzekerd. De vrouw die namens de NVD die avond werkte zou zich de dag daarna hebben ziek gemeld, maar het bedrijf wil dat niet bevestigen.

Volgens de NVD-woordvoerder is er wel degelijk actie ondernomen op het moment van de kraak, maar zij kon niet zeggen wat de dienstdoende beveiliger precies heeft gedaan. Het beveiligingsbedrijf doet zelf onderzoek naar wat er is gebeurd. Wanneer de uitkomsten van dat onderzoek bekend zijn is nog niet bekend.

De eigenaar van de zaak in de Oosterse Markt ontdekte de inbraak zondagochtend. De dieven gingen er met enkele tonnen aan voornamelijk gouden juwelen vandoor. Volgens Van Kampen zijn vier alarmsystemen op het dak, in de juwelierzaak, in de hal en in de kluis afgegaan, maar heeft de beveiligingsdienst daar niet op gereageerd.

Op camerabeelden is te zien hoe drie inbrekers binnenkomen door een gat in het dak te zagen, zei Van Kampen zondag. Vervolgens hebben de dieven vier uur lang gewerkt om de kluis open te krijgen, voordat ze er weer via het dak vandoor gingen.

De Beverwijkse Bazaar geeft vanmiddag in een persconferentie uitleg over wat er is gebeurd en over eventuele stappen tegen het beveiligingsbedrijf.

De getroffen juwelier aan de Montageweg is de grootste en meest prestigieuze van de vijftig juweliers in de Beverwijkse Bazaar, zegt Van Kampen. De andere juweliers hebben geschokt gereageerd en zijn uit sympathie zondag niet opengegaan.


korsakoff

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2007, 15:11:05
Je kunt altijd iemand aansprakelijk stellen  :) maar of die (rechts)persoon de aansprakelijkheid zal erkennen is de vraag >:D.

Strafrechtelijk is er niets te doen, totdat blijkt dat het bedrijf betrokken was bij de inbraak zelf. Je moet het dus eerder in de civiel-rechtelijke hoek zoeken. Belangrijkste is het aantonen van een 'onrechtmatige' daad. Daar zijn een aantal (vier of vijf) criteria aan verbonden. Ik ken ze niet voldoende om hele stellige uitspraken te doen maar vooral het vraagstuk rondom 'schuldigheid' is in dit geval lastig te beantwoorden. Hangt nogal af van de contracten en de uitgevoerde acties door de NVD.


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2007, 19:03:14
Voor het vasstellen of het beveiligingsbedrijf aansprakelijk is dient het volgende wel in ogenschouw genomen te worden of uberhaupt een inbraak voorkomen kan worden. Ik denk persoonlijk dat met alarmopvolging geconstateerd kan worden dat er een inbraak HEEFT plaatsgevonden. Vooral gelet op de reactietijd van de meldkamer na melding en de doormelding naar het beveiligingsbedrijf die vervolgens de surveillant aanstuurt die daarna ter plaatse gaat. Dus met andere woorden zal de alarmopvolger (meestal) te laat zijn.

Niet constateren na een inbraak is inderdaad zeer slordig en al zeker niet professioneel. Maar daarmee wordt de inbraak niet voorkomen, want deze heeft dan immers al plaats gevonden....  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2007, 17:41:39
Voor het vasstellen of het beveiligingsbedrijf aansprakelijk is dient het volgende wel in ogenschouw genomen te worden of uberhaupt een inbraak voorkomen kan worden. Ik denk persoonlijk dat met alarmopvolging geconstateerd kan worden dat er een inbraak HEEFT plaatsgevonden. Vooral gelet op de reactietijd van de meldkamer na melding en de doormelding naar het beveiligingsbedrijf die vervolgens de surveillant aanstuurt die daarna ter plaatse gaat. Dus met andere woorden zal de alarmopvolger (meestal) te laat zijn.

Niet constateren na een inbraak is inderdaad zeer slordig en al zeker niet professioneel. Maar daarmee wordt de inbraak niet voorkomen, want deze heeft dan immers al plaats gevonden....  ;)


Maar bij correct optreden was het resultaat wel een niet opengebroken kluis geweest..... 4 uur lang inbraakalarmen lijkt me toch wel voldoende om ook bijvoorbeeld eens de politie te bellen ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2007, 17:43:10
Maar bij correct optreden was het resultaat wel een niet opengebroken kluis geweest..... 4 uur lang inbraakalarmen lijkt me toch wel voldoende om ook bijvoorbeeld eens de politie te bellen ::)

Of een sleutelhouder....  ;) Stel dat ze die nu gebeld hebben maar dat die niet bereikbaar was...  ::) ::) ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2007, 21:18:21
Dan alsnog (bij risicopanden zoals bijv. een juwelier op de bazaar) dien je de politie te waarschuwen, zodat zij even een kijkje (evt. met hond) komen nemen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !