verbindings cursus ??? wel of niet

Auteur Topic: verbindings cursus ??? wel of niet  (gelezen 6596 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 14 augustus 2007, 21:13:28
H a l l o,

Is een verbindingscursus nog wel zo nodig??

En zo ja worden die nog wel gegeven dan.

Krijg het idee dat de verbindingsdienst niet meer weet van hoe en wat!

Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2007, 22:07:08
die vraag kan ik met zowel ja als met nee beantwoorden, Nee, want wanneer je een porto in je hand neemt en je speelt er een uurtje mee weet je ook hoe die werkt daar hoef je geen professor voor te zijn ^-^ ^-^
en ja: als je alles heel netjes volgens de procedures wilt doen, en alle kleine details wilt weten of je wilt centralist worden dan is het wel verstandig.

of de cursusen worden gegeven is per afdeling verschillend want bij ons in de afdeling is er altijd wel 1 keer per jaar een opfris lesje.

ik dacht zelfs dat je bij de opleidingscentrum (koc ofzo) die cursusen ook kunt volgen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2007, 11:11:32
Ik heb sinds mijn basisopleiding geen herhalingslessen meer gevolgd. Als je er genoeg mee omgaat, verleer je het niet. Of de basisopleiding nuttig is hangt van de docent af: het uurtje aanklooien kan je beter in het leslokaal doen dan tijdens een inzet.
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2007, 12:12:38
jaa dat is waar, maar goed niet overal schijnen die cursusen gegeven te worden, en id dat de enige manier om het eenbeetje onder de knie te krijgen.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2007, 19:22:35
Ik vind een cursus wel nodig, maar zonder overbodige theorie. De nadruk ligt jammer genoeg vaak op technische zaken, terwijl het werken met de porto in de praktijk veel belangijker is. Ik heb een cursus van 4 avonden gehad. Leuk en interessant, want de docent was erg enthousiast, maar het kan ook korter.

Wat is belangrijk in het veld? Weten hoe je de portofoon bedient, hoe je efficient (volgens de protocollen) kan communiceren en wat de grenzen zijn van de portofoon in het veld.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2007, 11:14:38
H a l l o,

Is een verbindingscursus nog wel zo nodig??

En zo ja worden die nog wel gegeven dan.

Krijg het idee dat de verbindingsdienst niet meer weet van hoe en wat!

Ik heb 2 jaar geleden de cursus nog gedaan. Ik draaide al 2 jaar als centralist bij evenementen :-X, maar de verbindingsdienst NH vond dat iedereen die een portofoon gebruikt de cursus gedaan moet hebben.

of de cursusen worden gegeven is per afdeling verschillend want bij ons in de afdeling is er altijd wel 1 keer per jaar een opfris lesje.
Als je genoeg inzetten mee draait heb je de herhalingslessen niet echt nodig.  ;)
Ik heb sinds mijn basisopleiding geen herhalingslessen meer gevolgd. Als je er genoeg mee omgaat, verleer je het niet. Of de basisopleiding nuttig is hangt van de docent af: het uurtje aanklooien kan je beter in het leslokaal doen dan tijdens een inzet.
Mee eens. Alhoewel ik ook wel eens een korte instructie heb gegeven aan een nieuwe vrijwilliger. Met 15 minuten heb je de basis wel uitgelegd en kort even geoefend op een ander kanaal.

Ik vind een cursus wel nodig, maar zonder overbodige theorie. De nadruk ligt jammer genoeg vaak op technische zaken, terwijl het werken met de porto in de praktijk veel belangijker is. Ik heb een cursus van 4 avonden gehad. Leuk en interessant, want de docent was erg enthousiast, maar het kan ook korter.

Wat is belangrijk in het veld? Weten hoe je de portofoon bedient, hoe je efficient (volgens de protocollen) kan communiceren en wat de grenzen zijn van de portofoon in het veld.

Mijn ervaring met de cursus was dat het even voor de meeste mensen wennen is om radioprocedures onder de knie te krijgen.
Een hoop technische zaken kunnen achterwege gelaten worden voor de EHV vrijwilligers. Een verbindelaar of een leidingevende van een lokatie zal iets meer moeten weten.

Zelf heb ik met de cursus een hoop zaken gezien die technisch niet volledig werden uitgelegd, examenvragen die zo gesteld waren dat technisch gezien geen een antwoord klopte of meerdere antwoorden een beetje klopten.

Nu ben ik beroepsmatig met radiosignalen aan het werk, Radio zendamateur en in mijn werk ook vaak aan het werk via strakke radio procedures, de instructeur en examinator vonden mij erg lastig  :-[
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 13:55:52
Ook professionele gebruikers moeten met enige regelmaat oefenen om alles volgens protocol te laten verlopen anders verwatert de zaak.
Leerzame oefening is om een stukje communicatie op te nemen en na te bespreken waar het mis gaat en hoe het eigenlijk had gemoeten om een goede kwaliteit bij lage kwantiteit te waarborgen.

Kees  8)

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2007, 21:46:32
Ook professionele gebruikers moeten met enige regelmaat oefenen om alles volgens protocol te laten verlopen anders verwatert de zaak.
Leerzame oefening is om een stukje communicatie op te nemen en na te bespreken waar het mis gaat en hoe het eigenlijk had gemoeten om een goede kwaliteit bij lage kwantiteit te waarborgen.

Kees  8)

Dat is ook wel belangrijk, maar als je regelmatig gebruik maakt van de communicatie middelen neemt de onwennigheid af en is een gebruiker vaak iets zelf verzekderder als ze communiceren met een meldkamer.

Proffesioneel moet ik ook 1 keer per jaar laten zien dat ik alle radio procedures ken en alle lokaties in het werk terrein nog uit me kop ken. maar een hoop van die zaken moet je gewoon regelmatig zien en doen om het beetje soepel te laten verlopen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2007, 17:31:34
Tijdens de Vlootdagen en Sail de Ruyter in Vlissingen hebben 180 mensen van het NRK gebruik gemaakt van portofoons op twee verschillende netten. Zij stonden in verbinding met de centrale post alwaar een groep van 8 centralisten / notulisten en plotters hun te woord stonden.

Ook hier bleek dat regelmatig oefenen ( etherdiscipline, gebruik portofoon etc. ) regelmatig de aandacht diend te hebben. Je bent ook hier afhankelijk van de cursussen die in de afdelingen worden gegeven waarvandaan de vrijwilligers ( uit het land maar ook uit Zeeland ) kwamen.

Minimaal 1 dagdeel cursus portofoongebruik per jaar voor de EHBO'ers ( bij evenementen ) maar zeker ook voor de belangrijke functionarissen van een O&V team is toch wel een must.

Daarbij begint het natuurlijk dat elke afdeling een of twee medewerkers verbindingen ( liefst met bijvoorbeeld opleiding 4A ) hebben die op hun beurt de mensen uit hun eigen afdeling kunnen bijleren . . . . .  .  ;)

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2007, 17:41:57
Tijdens de Vlootdagen en Sail de Ruyter in Vlissingen hebben 180 mensen van het NRK gebruik gemaakt van portofoons op twee verschillende netten. Zij stonden in verbinding met de centrale post alwaar een groep van 8 centralisten / notulisten en plotters hun te woord stonden.

Nou gebiedt mij de eerlijk te zeggen dat ook een enkele centralist tijdens Sail nog wel even de cursus opnieuw mag volgen. Want wat mijninziens centralist-onwaardig is (met een lichte knipoog, dat dan weer wel), is halverwege de boodschap al de term 'over' gebruiken om vervolgens het verhaal af te maken. Daarnaast waren er nog wel meer puntjes, maar die zal ik hier niet noemen maar in een evaluatie richting de organisatie.

gr. Michel