H a l l o,
Is een verbindingscursus nog wel zo nodig??
En zo ja worden die nog wel gegeven dan.
Krijg het idee dat de verbindingsdienst niet meer weet van hoe en wat!
Ik heb 2 jaar geleden de cursus nog gedaan. Ik draaide al 2 jaar als centralist bij evenementen
, maar de verbindingsdienst NH vond dat iedereen die een portofoon gebruikt de cursus gedaan moet hebben.
of de cursusen worden gegeven is per afdeling verschillend want bij ons in de afdeling is er altijd wel 1 keer per jaar een opfris lesje.
Als je genoeg inzetten mee draait heb je de herhalingslessen niet echt nodig.
Ik heb sinds mijn basisopleiding geen herhalingslessen meer gevolgd. Als je er genoeg mee omgaat, verleer je het niet. Of de basisopleiding nuttig is hangt van de docent af: het uurtje aanklooien kan je beter in het leslokaal doen dan tijdens een inzet.
Mee eens. Alhoewel ik ook wel eens een korte instructie heb gegeven aan een nieuwe vrijwilliger. Met 15 minuten heb je de basis wel uitgelegd en kort even geoefend op een ander kanaal.
Ik vind een cursus wel nodig, maar zonder overbodige theorie. De nadruk ligt jammer genoeg vaak op technische zaken, terwijl het werken met de porto in de praktijk veel belangijker is. Ik heb een cursus van 4 avonden gehad. Leuk en interessant, want de docent was erg enthousiast, maar het kan ook korter.
Wat is belangrijk in het veld? Weten hoe je de portofoon bedient, hoe je efficient (volgens de protocollen) kan communiceren en wat de grenzen zijn van de portofoon in het veld.
Mijn ervaring met de cursus was dat het even voor de meeste mensen wennen is om radioprocedures onder de knie te krijgen.
Een hoop technische zaken kunnen achterwege gelaten worden voor de EHV vrijwilligers. Een verbindelaar of een leidingevende van een lokatie zal iets meer moeten weten.
Zelf heb ik met de cursus een hoop zaken gezien die technisch niet volledig werden uitgelegd, examenvragen die zo gesteld waren dat technisch gezien geen een antwoord klopte of meerdere antwoorden een beetje klopten.
Nu ben ik beroepsmatig met radiosignalen aan het werk, Radio zendamateur en in mijn werk ook vaak aan het werk via strakke radio procedures, de instructeur en examinator vonden mij erg lastig