EHBO bij de wielerronde

Auteur Topic: EHBO bij de wielerronde  (gelezen 24584 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:05:13
weet je wat ik daar mee doe?

die laat ik voor het slachtoffer neer zetten zodat er geen fietsers door kunnen langs dat stukje weg. en de rest vind ik die hele pam dikke onzin
flappus  niet elke verandering is een verbetering

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2007, 09:59:46

die laat ik voor het slachtoffer neer zetten zodat er geen fietsers door kunnen langs dat stukje weg. en de rest vind ik die hele pam dikke onzin

Mooie oplossing  ;)

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2007, 17:42:33

Mooie oplossing  ;)

hmm jullie vinden 1 so niet genoeg,

kan/wil/doet de politie hier niks mee wanneer je wilt hulpverlenen aan so, maar organisatie wilt wedstrijd niet stilleggen?

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2007, 18:23:13
hoezo

als je die pam schuin neer zet. lichten aan dan is het duidelijk voor de renners

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 29 augustus 2007, 00:48:59
jaa daar heb je gelijk in, maar aan de andere kant:  dr zal er maar net 1 tussen zitten die perse tegen de bus aan wilt rijden ::) ::) tja dan krijg je de vraag "wie heeft die bus daar neer gezet?? "  en bovendien moeten er nu 2 busjes op het parcours, de PAM en een Ambu, en als dan de wielrenners ook nog langs vliegen wordt het wel erg druk..  dus is het misschien toch verstandig om even de wedstrijd stil te leggen tot ambu bemanning het so van het parcours heeft gehaald.

die vraag over politie gaat niet om dit geval specifiek, maar was een vraagje tussendoor, heb ook een aantal jaartjes geleden een soortgelijk geval gezien waarbij wedstrijdleiding niet zo heel erg goed wou meewerken, vandaar mijn vraag. want als wedstrijdleiding niet meewerkt ben je opdat moment gebonden.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2007, 18:27:15
je kan juist door de pam goed neer te zetten een veilig situatie maken voor ehbo-ers en wielrenners. zoals gehoord was de weg breed genoeg. zet hem desnoods helemaal tegen het hek aan en als de ambu er bij moet komen zoals in dit geval dan kan die hem er voor neer zetten.

eigen veiligheid eerst toch?

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2007, 19:56:54
tja zo kan het ook, maar heb zelf nooit op die manier gewerkt, voor mij is het gebruikelijk om als je op het parcours aan het werk gaat wordt de wedstrijd stilgelegd..

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:09:05
dat kan dus echt niet altijd. en hoe wil je dat doen als de renners overal en nergens zijn
?

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 31 augustus 2007, 00:03:45
tja het is en blijft een keus die je maakt, ik ken de situatie terplaatse niet, volgens de casus is het parcours op dat punt breed genoeg, en het so ligt in een veilig hoekje.  naar mijn inschatting zou je wel met enkele hulpverleners het parcours op het  kunnen voor hulpverlening. je zou eventueel ook wel met 1 pam als buffervoertuig en een ambu het parcours op. maar toch gaat mijn voor keur uit naar wedstrijd stil leggen. je kunt immers geen 'baantje afkruisen' en het kan zomaar zijn dat er 1tje uit de bocht vliegt.  

voor zover ik weet is het een zaak voor de organisator om voor de veiligheid te zorgen van de wielrenners, publiek, en hulpverleners die op het parcours aan het werk moeten. dus vind ik niet dat ik mij daar zorgen over hoef te maken eerlijk gezegd. ik wil alleen geen tientallen wielrenners op mijn schoot krijgen terwijl ik daar als vrijwilliger aan het werk ben.

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #39 Gepost op: 31 augustus 2007, 12:54:17
Een beetje laat in gestapt en het meeste is al gezegd maar wat betreft het stilleggen van de wedstrijd t.b.v. de ambulance! Ik heb zelf de ervaring gehad dat tijdens een evenemen de route, die speciaal voor de ambulance vrijgehouden moest worden, druk bezet werd door publiek en deelnemers. Meerdere meldingen gedaan naar de organisatie om deze vrij te houden maar zonder resultaat. Op een gegeven moment zul je je toch moeten richten op je hulpverlening en minder op het vrijhouden van de route voor de ambulance. Vervelend gevolg voor de ambulance maar ook de organisatie was in dit geval dat de ambulance er stapsgewijs voor koos om steeds meer signalen te gebruiken om kenbaar te maken dat de ambulance wil passeren. Zelf die dag mee moeten rijden om de ambulance de weg te wijzen, geen spoed maar toch een ernstig ongeval. Ambulance wil door het publiek en wacht eerst rustig af, geen reactie van het publiek. Dan maar claxoneren, weer geen reactie. Dan maar de blauwe lichten aan en claxoneren en waarachtig nog geen reactie. Dan maar alles aan en ja hoor! het publiek ging aan de kant. Even later komt er een journalist met de vraag waarom er zoveel ambulances met geluidssignalen langs kwamen, die dacht dat er heel veel ernstige ongevallen was gebeurd. Maar dit viel erg mee in de meeste gevallen was het de enige manier om veilig tussen het publiek te rijden.

Even een verhaal tussen door om aan te geven dat je niet te veel aandacht moet schenken aan het stopzetten van de wedstrijd, je kunt in dit geval je eigen veiligheid waarborgen met behulp van de PAM (Rode Kruis voertuig) en eventueel publiek kun je vragen de wielrenners te waarschuwen voor het opstakel op de weg. Jij kunt je dan bezig houden met het hulpverlenen aan een slachtoffer en die ambulance komt er wel doorheen als dit nodig is!
Groet Anne