EHBO bij de wielerronde

Auteur Topic: EHBO bij de wielerronde  (gelezen 24479 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 15 augustus 2007, 15:33:43
Dit is mijn eerste casus maar ik ga mijn beste beentje voort zetten ;-) Deze is voor (groot) deel waar gebeurt en voor mij een mooie manier om te kijken hoe anderen zouden reageren op deze situatie.

Je bent als EH verlener aanwezig bij een grote en belangrijke wielerronde. Het NK tandemraces voor paralimpici (of hoe je dat ook maar schrijft) is vandaag. Het heeft de hele dag wat kleine buitjes geregent en op sommige plekken is de weg nogal glad. Door wat communicatieproblemen tussen jou, het NCS en de inzetleider ben je eerst op de verkeerde plek op post neergezet.

De IL komt je melden dat je verkeerd staat en je loopt naar de goede post, z'n 500 meter verder op. Het team is onderbemand waardoor neit ieder deel van het parcours bemand is door EHBO'ers. Ook staat iedereen in zijn eentje op een post en dmv het gewoonlijke portofoongebruk word contact onderhouden met het NCS. Doordat het parcours erg groot is is de verbinding met het NCS ook niet optimaal en de plek waar jij bent is bar slecht.

Wanneer je op de goede post komt tref je daar een wielrenner aan die op het pacours onderuitgezakt tegen een dranghek zit. Van waar je staat kan je zien dat hij enkele schaafwonden heeft. Zijn "fietsmaatje" fietst op de tandem richting start/finisch. Door het slechte weer is er weinig publiek op de been.

vragen:

- Meld je dit aan het NCS?
- Hoe ga je tewerk tav je slachtoffer? Wat wil je weten van je SLO en wat ga je doen met hem?

Meer volgt later ;-)


EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2007, 16:04:12
Altijd s.o. melden aan NCS en vragen om ondersteuning, je bent maar alleen en dan kan de collega de communicatie voor jou overnemen.

S.o. benaderen en vragen wat er gebeurd is.
kijken of s.o. ABCD stabiel is dus: is hij bij bewustzijn? zo ja kan hij zelf vertellen wat er gebeurd is. Zo nee dan ademweg, ademhaling controleren en professionele hulp inschakelen via NCS.
S.o. bij bewustzijn dan dus vragen wat er gebeurd is en waar hij pijn heeft. als s.o. een verwonding aangeeft ok een aantal andere mogelijk verwondingen aangeven naar gelang het mechanisme van ongeval, dus pijn in gewrichten ( schouders polsen knieën enz.) duizelig, hoofdpijn etc.
S.o. bewusteloos, ABC bewaken en wachten op professionele hulp. Als een collega assistentie komt verlenen controles eventueel overdragen zodat jij de ambu overdracht snel en makkelijk kunt doen.

Ik zou hier niet voor de stabiele zijligging kiezen omdat onduidelijk is wat er gebeurd is, kies er het liefst voor de kinlift.

Wat ik erg raar vind is het feit dat de buddy van betrefende fietser niks heeft, als ze vallen vallen ze samen. Buiten dat, als jij aankomt met een porto kun jij het melden, want dat is wat ik aanneem dat de buddy gaat doen. Ook zou het fijn zijn als de buddy blijft want hij weet neem ik aan meer over de gezondheid van het s.o. Er even vanuitgaande dat het s.o. de gehandicapte fietser is.
Nou geef mij maar wat meer info, nu ben ik uitgepraat.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2007, 16:47:34
vragen:
- Meld je dit aan het NCS?
ik wil niet meteen paniek zaaien dus in eerste instantie meld ik nog niks, omdat het ogenschijnlijk iets kleins is, en het so tegen een dranghek langs de kant van het parcours zit, en geen directe gevaar vormt voor passeerende wielrenners.

- Hoe ga je te werk tav je slachtoffer? Wat wil je weten van je SLO en wat ga je doen met hem?
ik loop er heen, en vraag het so:
*hoe het is met zijn bewustzijn?
*wat is er gebeurt?
*waar heb je pijn?

ik ga uitzoeken welke letsels het so heeft, en of hij instaat is om te lopen zoja van het parcours halen, en anders brancard+tilassistentie laten komen om de wedstrijd door te laten gaan. dat laatste kan natuurlijk alleen wanneer de toestand van so dit toelaat, anders wedstrijd stilleggen en verdere acties ondernemen afhankelijk van situatie, letsels, toestand so.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2007, 18:28:30
Ik waarschuw het NCS voorlopig alleen wanneer het so niet ABCD stabiel is of een ernstig gevaar voor zichzelf en/of zijn omgeving vormt

Vragen:

Wat valt mij direct op aan het slachtoffer bij benadering en aanspreken, zijn er redenen om direct ABCD formeel te controleren ?
Vormt het so op de huidige locatie een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving
Wat is er gebeurt, wat is het mechanisme van het ongeval (hoe is het slachtoffer gevallen, met welke snelheid, welke delen van het lichaam hebben de grond of andere obstakels (eerst) geraakt ?
Welke klachten geeft het so aan ? (pijn, miselijkheid, duizeligheid, bewegingsbeperkingen etc, etc) bij ernstig lijkende klachten doorvragen naar zaken als in de AMPLE
Welke evt beperkingen had dit so al voor zijn val ?
Hoe is het weer ?

Wat ga ik doen ? zonder antwoorden op bovenstaande vragen voorlopig helemaal niets, eerst moet ik meer info hebben.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2007, 18:33:17
Even voor de duidelijkheid.... het SO zit OP het parcours tegen een dranghek aan.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2007, 18:42:10
Even voor de duidelijkheid.... het SO zit OP het parcours tegen een dranghek aan.

In dat geval is de vraag of er gevaar is voor aanrijding door volgende wielrenners ?
Zo ja, kan het so verantwoord naar een veiliger plaats gedirigeerd worden
Zo, nee publiek gebruiken om renners 100 m van te voren te waarschuwen ("gele vlag" functie) en NCS op de hoogte brengen van ernst letsel en aanwezigheid obstakel.
Moet ik een breed peleton verwachten of een enkele rijder ?
Hoe overzichtelijk is de plaats van het incident voor de rijders ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2007, 23:04:00
Vind niemand het nou vreemd dat er een valpartij met een tandem is gebeurd en de buddy helemaal niks heeft??
En dat die buddie gewoon doorfietst, hoewel hij niet kan/mag finishen in zijn uppie??
Wilde ik ff checken hoor!
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2007, 23:14:50
wat bedoel je daarmee?? :-\


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2007, 23:22:33
:o :o :o ::) how is... een tandem is toch zon fiets waar je met zn 2en op kan fietsen ;D ;D ;D heel vreemd idd


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2007, 08:55:48
Vind niemand het nou vreemd dat er een valpartij met een tandem is gebeurd en de buddy helemaal niks heeft??
En dat die buddie gewoon doorfietst, hoewel hij niet kan/mag finishen in zijn uppie??
Wilde ik ff checken hoor!
Golly

Het mag misschien vreemd zijn, maar er gebeuren wel meer vreemde dingen die letsel tot gevolg hebben (schietpartijen etc)
In dit geval zal de behandeling van mijn patient niet veranderen door het feit of zijn maatje doorgereden is of niet, en ook niet door het feit of ze nu op een tandem of een gewone fiets reden, dus voor mij is dit gegeven op dit moment niet zo belangrijk.
Eerste prio is het so waar ik bij sta en ik wil graag eerst weten of hier acuut ingegrepen dient te worden.
De andere rijder is voor later en waarschijnlijk ook voor een ander (tenij hij bij het volgende rondje alsnog bij mij afstapt)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources