EHBO bij de wielerronde

Auteur Topic: EHBO bij de wielerronde  (gelezen 24614 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2007, 22:01:25
Ik pas de volgorde even aan hoor als je het niet erg vindt  :)

Welke door-vraag vragen stel je je SLO?
Deze vragen zijn eigenlijk inmijn eerste reactie al beantwoord, ik wil graag weten wat er verder aan de hand is, pijn, functiebeperking etc.
toch ook even medicatie en andere ziektes/aandoeningen uitvragen
Verder graag zijn naam, woonplaats en evt geboortedatum, waar woont hij en hoe heet zijn begeleider

Hoe ziet je Eerste Hulp er nu uit?
Geruststellen van de jongen en zijn arm behorend bij sleutelbeen immobiliseren met brede das.

Je bent alleen, vraag je aan het NCS toch assistentie?
Ja ik wil graag zijn begeleider ter plaatse en extra ehbo'er, of om de patient over te nemen, of om mijn functie op die plaats over te nemen.
verder vervoer voor deze jongen naar de afgesproken plaats

Wat doe je met de Buddy?
Nog helemaal niets, die bevindt zich buiten mijn bereik dus al zou ik wat willen dan zou ik het niet kunnen, zie ook mijn eerdere opmerking hierover

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2007, 17:58:46
Een nieuwe update:

Je SLO wijst, nadat je hem gevraagt heb dat te doen, bij jou het sleutelbeen aan en geeft aan dat het daar erg pijn doet. Je besluit een brede das om te doen. Bij het om doen van de brede das raak je de nek van het SLO aan en hierbij krimpt hij in elkaar en geeft aan dat dat in zijn nek pijn doet.

Je vraagt je SLO of hoe hij nu praat (stotterend) is hoe hij altijd praat. Dit bevestigd hij.

Je had het NCS om assistentie gevraagt en de PAM komt jullie kant op. Het NCS heeft ook toestemming gegeven om direct contact te hebben tussen jou en de PAM. Op een apart kanaal vraagt de PAM om meer informatie over het SLO. Je vertelt hen wat je tot nu toe weet.

Terwijl je met de PAM aan het overleggen bent geeft je SLO aan misselijk te worden en erge hoofdpijn aan het krijgen is. Ook zit hij erg te gapen en te rillen.

De TL en de PAM komen kort daarna ook tp.

VRAGEN:

- Wat vraag je de collega's van de PAM te doen,
- Met de nieuwe informatie die je van je SLO hebt gekregen, wat veranderd er nu aan je eerste hulp verlening.
- Wat voor verdere hulp laat je inschakelen?

De weg is redelijk breed. De TL vraagt aan de organisatie, met wie hij telefonisch contact heeft, om de wedstrijd te stoppen. Zij besluiten op dat moment nog gewoon door te gaan omdat er geen gevaar is voor de hulpverleners en de wielrenners. (De weg is braad genoeg, je zit in de buitenbocht en de wielrenners nemen de binnenbocht.)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2007, 20:30:32
Op basis van deze info en de info die ik eerder gevraagd heb ga ik uit van mogelijk cwkl/neurologisch letsel.
Dat betekent dat ik de das even laat voor wat hij is en over ga tot stabilisatie van de cwk van het so.
Ik wil graag aan ambu met A1 ter plaatse en tot die tijd vraag ik mijn collega's manueel te fixeren (wanneer ze dat kunnen) zodat ik mijn handen vrij heb voor evt andere zaken.
Ik vraag de organiatie ivm met de mogelijke ernst de weg vrij te maken voor de ambu en wanneer nodig de wedstrijd alsnog stil te leggen
Verder houd ik me bezig met de controle van de vitale functies en vraag ik verder uit naar ander letsel (maar dat had ik eigenlijk al eerder gedaan ook zonder deze nieuwe pijnklachten.)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2007, 20:45:13
Op basis van deze info en de info die ik eerder gevraagd heb ga ik uit van mogelijk cwkl/neurologisch letsel.
Dat betekent dat ik de das even laat voor wat hij is en over ga tot stabilisatie van de cwk van het so.
Ik wil graag aan ambu met A1 ter plaatse en tot die tijd vraag ik mijn collega's manueel te fixeren (wanneer ze dat kunnen) zodat ik mijn handen vrij heb voor evt andere zaken.
Ik vraag de organiatie ivm met de mogelijke ernst de weg vrij te maken voor de ambu en wanneer nodig de wedstrijd alsnog stil te leggen
Verder houd ik me bezig met de controle van de vitale functies en vraag ik verder uit naar ander letsel (maar dat had ik eigenlijk al eerder aangegeven)

Jacques

mbt het manueel fixeren: De EHV'er in onze afdeling krijgen 2 keer per jaar les van de RAV over het fixeren van hoofd ed bij de motorcross. Daarnaast leren we ook assisteren bij het planken. Iedereen die bij de wielerronde staat heeft deze lessen gehad en kunnen dit. (Uiteraard mogen we neit zelfstandig planken enzo maar onder leiding van ambupersoneel kunnen we wel assisteren.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2007, 13:20:49
Ja idd, meteen cwk manueel fixeren, eventueel over laten nemen door collega en ambu met spoed ter laatse.
Hoofdpijn en misselijkheid duiden op neurotrauma en pijn in de nek op cwk letsel.
trillen en gapen duidt ook nog op bloedverlies, intern aangezien we geen grote wonden hebben geconstateerd.

SO blijven geruststellen en zo veel mogelijk geimmobiliseerd en stabiel houden tot ambu er is.
Pam heb ik niet echt nodig, alleen de extra handjes zijn nodig.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2007, 00:26:43
VRAGEN:

- Wat vraag je de collega's van de PAM te doen,
Zolang de wedstrijd doorgaat wielrenners ruim van te voren waarschuwen, helpen met behandeling so, en verzorgen verbindingen met NCS.

- Met de nieuwe informatie die je van je SLO hebt gekregen, wat veranderd er nu aan je eerste hulp verlening.
ik was nog bezig met diagnose stellen dat heb ik nu gedaan,

mijn hulpverlening: ik was van plan een brede das te gebruiken maar daar ga ik nu van afzien omdat dit extra belastend voor de nek kan zijn. nu ligt mijn eerste prioriteit bij het fixeren van de nek, en so bij bewustzijn proberen te houden. misselijkheid, en hoofdpijn kan ik op dit moment niet zo heel veel mee, behalve de info dat het op hersenletsel duid,

maar nou een vraag zouden gapen, rillen, hoofdpijn en misselijkheid ook nog kunnen duiden op inwendige bloedingen tgv vallen?? of is dat uitgesloten??

- Wat voor verdere hulp laat je inschakelen?
in ieder geval ambulance, en vraag ik de wedstrijdleiding nogmaals de wedstrijd stil te leggen vanwege veiligheid, en de ambu moet bij het so komen. blijft men bij de keus om door te gaan zou ik al gaan nadenken over politie, en later de gemeente welke de vergunning heeft verstrekt.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2007, 12:58:48
wat is een pam??????????

ambu bellen. slachttoffer zolang die bij is zo laten zitten en een omstander achter het slachttoffer laten zitten en de nek fixeren. vitale functies blijven condroleren. en daar ook bij de polsslag om zo in te houden of deze veranderd als je toestand van het slachttoffer veranderd

de organisatie vragen of er geen hek verplaats kan worden zodat er een veilige werkplek gemaakt kan worden. dit ja langer duren als verwacht
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:48:51
wat is een pam??????????

Personen Ambulance Materiaal voertuig = een voertuig wat bij het Nederlandse Rode Kruis ingebruik is en deze wordt gebruikt voor personen ambulance en materiaal vervoer. alleen is het zo dat de meeste PAM voertuigen nogwel PAM heten, maar niet of nietmeer gebruikt worden of ingericht zijn, voor ambulance vervoer.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:54:43
ooo gewoon de rode kruis ambus dus :P
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2007, 15:12:43
jaa, zoiets, maar let wel niet iedere pam is ingericht, of mag ambulance vervoer doen daar is per afdeling ook weer verschil in