Fietser fout, vrachtwagenchauffeur proces-verbaal??

Auteur Topic: Fietser fout, vrachtwagenchauffeur proces-verbaal??  (gelezen 2824 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Gepost op: 17 augustus 2007, 13:30:02
Dit stukje las ik net op www.twentenieuws.nl

...
De 80-jarige fietser uit Oldenzaal wilde vermoedelijk vanuit de Cato Elderinklaan de kruising oversteken. Door onbekende reden is hij niet gestopt om te kijken of de weg vrij was. Een vrachtauto, bestuurd door een 24-jarige chauffeur uit Elsbeek, die reed over de Schipleidelaan kon de fietser niet meer ontwijken. De fietser is bij de aanrijding zwaar gewond geraakt en overgebracht middels een ijltransport naar het ziekenhuis in Enschede.  De verkeersanalyse afdeling van de politie maakt proces-verbaal op.

Waarom krijgt de vrachtwagenchauffeur een proces-verbaal, terwijl de fietser fout was?

Hele tekst: http://www.twentenieuws.nl/index_detail.php?content_id=13554


OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:40:39
De verkeersanalyse afdeling van de politie maakt proces-verbaal op.

Waarom krijgt de vrachtwagenchauffeur een proces-verbaal, terwijl de fietser fout was?


Ik lees nergens dat die vrachtwagen chauffeur een proces-verbaal krijgt anders....


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:43:17
Wie krijgt er anders een proces-verbaal? de overleden fietser?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:49:04
proces verbaal = objectief vastleggen van de feiten en omstandigheden  ;)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:50:15
:-[

Weer wat geleerd, dan kan hier denk ik een slotje op ::) ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:50:22
Wie krijgt er anders een proces-verbaal? de overleden fietser?

En waar staat dat ie overleden is dan...  ::)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:56:05
Wie krijgt er anders een proces-verbaal? de overleden fietser?

Een proces-verbaal hoeft niet altijd een boete te zijn. Alle officiele documenten worden bij ons proces-verbaal genoemd.
Als je aangifte komt doen heet dat ook een proces-verbaal van aangifte. Zet ik mijn waarnemingen op papier heet dat een proces-verbaal van bevindigen.

Dat de verkeersdienst nu een proces verbaal opmaakt zou kunnen betekenen dat hun de waarnemingen die zij gedaan hebben verwerken in een proces-verbaal. Zogenoemde verkeersongevallen analyse pv. Foto's, remproeven en alle andere technische onderzoeksmethoden die er zijn uitgevoerd worden daarin verwerkt. Bij een dodelijke verkeersongeval wil justitie altijd een proces-verbaal krijgen met daarin oa registratieset, proces verbaal verhoor van de getuigen, verdachte, verkeersongevallen analyse enz enz
Justitie zal dan aan de hand van het complete proces verbaal bepalen of er tot strafvervolging overgegaan gaat worden.
Of de vrachtwagenchauffeur een boete krijgt is dus nu nog niet te zeggen.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2007, 19:35:56
Omdat er sprake is van zware verwondingen dient er volgens de aanwijzing verkeersongevallen altijd proces-verbaal te worden opgemaakt.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2007, 21:01:50
Een pv is op ambtseed of ambtsbelofte opgemaakt; dat is het verschil met bijvoorbeeld een mutatierapport of een simpel briefje. ;)
greetz,  Enrique