Stabiliseren van een auto na een ongeval

Auteur Topic: Stabiliseren van een auto na een ongeval  (gelezen 10121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2007, 07:01:17
en dan is een auto stabiel??? ;D

Waarom ik dit vraag is, omdat ik van ambu broeders die vraag ook weleens krijg. soms is het echt heel erg belangrijk en nodig, maar over het algemeen zou het leeg laten lopen van de banden voldoende zijn, maar het hangt af van het letsel en de snelheid dat het slachtoffer uit de auto moet.

Niet elke auto staat netjes op de wielen na een ongeval...of vergis ik mij??  ;D ;D ;D


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2007, 07:02:05
"alleen als ambu personeel er om vraagt".

Alleen indien de aard van 't ongeval cq letsel het vereist, maar het is echt niet nodig om bij alle ongevallen de auto te stabiliseren.


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2007, 08:38:07
Als bij ons de brandweer bij een ongeval ter plaatse komt zetten ze vrijwel standaard de blokken eronder. Ik heb er nooit om hoeven vragen, en meestal zitten ze er inderdaad onder voordat je er erg in hebt.


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2007, 01:59:20
Hier idem dito Bart.  ;) Er worden eerst blokken geplaatst, bevelvoerder onderhoudt even met ambupersoneel over het hoe en wat en na dit "praatje" kunnen de manschappen gelijk aan het werk, aan een gestabiliseerd voertuig.
De tijd van "er zo snel iemand uittrekken" is voorbij. :)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:12:54
De tijd van "er zo snel iemand uittrekken" is voorbij. :)

dan lopen jullie toch ook weer een eind achter.......!!!! zeker ook nog eerst wachten tot de ggd er is voor er ook maar 1 deur open gemaakt is want de ggd moet bepalen hoe of wat. Die toegang moet toch gemaakt worden voor de ggd erbij kan. dus protocollen leuk maar niet heilig!

Nee sorry eerst even blokken plaatsen en glas eruit halen. o jongens doe maar rustig voor deze patient is het niet meer nodig!


korsakoff

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:40:12
Je snijdt een leuk onderwerp aan: nut en noodzaak van de huidige methoden van bevrijden van slachtoffers.
Even (in heel kort) de historie in Nederland:
Vroeger rukten we de slachtoffers zonder veel omhaal uit de auto en knikkerden die op de brancard bij de broeders.
Vanuit het buitenland is in de jaren negentig door Jack Custers een nieuwe methode geintroduceerd: de methode Custers. Grof gezegd wordt hierbij eerst de auto gefixeerd (gestabiliseerd) en vervolgens rondom het slachtoffer verwijderd.

Maar de laatste jaren komt er een nuance bij: in sommige gevallen is het noodzakelijk om een slachtoffer zo snel mogelijk uit het wrak te halen. Beter een slachtoffer ruw verwijderd dat daarna nog leeft, dan heel voorzichtig een aanstaande dode bevrijden. Daarnaast zijn er situaties waarbij de gevolgen van de uitgebreide verwijdering (de lange duur) leidt tot een onaanvaardbare verslechtering van de conditie (vooral onderkoeling maar soms ook inwendige bloedingen). Ook dan is een snelle bevrijding noodzakelijk.

Al met al kan het dus goed zijn dat een ambulanceverpleegkundige aangeeft dat het slachtoffer er direct uit moet. Dit is een beslissing op medische gronden. De brandweer zal daar natuurlijk gehoor aan geven zolang dit in het kader van de veiligheid voor het eigen personeel verantwoord is. Het kan dus gebeuren dat bij aankomst van de brandweer de ambulancebemanning wil dat er direct bevrijd wordt. In goed engels: rapid extracation.

Nu even over de medische voor- en nadelen van de methode Custers tov snel bevrijden:
In Duitsland werkt men veelal nog met de snelle bevrijding daar waar in Nederland de methode Custers de basismethode is. Frappant genoeg is de graad van herstel na een aanrijding met rugletsel in Duitsland uiteindelijk hoger dan in Nederland. Nu is dit een scheve vergelijking: de Duitse medische sector is veel stricter en vasthoudender in haar behandelmethodes in het ziekenhuis. Het zou dus kunnen zijn als de Duitsers ook de methode Custers overnemen de graad van herstel nog verder toeneemt maar we kunnen ook niet direct stellen dat deze methode Custers nu zaligmakend is.

Feit is dat veel slachtoffers in meer of mindere mate onderkoeld aankomen in het ziekenhuis en dat dit aanwijsbaar nadelig is voor hun herstel...

Het zou goed zijn om een beter en dieper onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van de diverse benaderingen om te kijken welke methode in welk geval het beste is. De waarheid ligt ergens in het midden.


Rene112

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2007, 21:22:49
De tijd van "er zo snel iemand uittrekken" is voorbij. :)

Toch zien wij de afgelopen 2 jaar in onze regio vaker dat er juist wel zo wordt gehandeld. In sommige gevallen wordt de brandweer niet eens meer gealarmeerd of is het slachtoffer bij aankomst van de brandweer net uit het wrak gehaald.

De toelichting die wij hierover hebben gehad van de ambulancedienst (voorlichtingssessies bij o.a. de Officieren van Dienst) had volledig betrekking op het gouden uur. Bij bepaalde letsels dient een slachtoffer binnen een uur "op de operatietafel" van een geschikt ziekenhuis te kunnen liggen.

De ambulanceverpleegkundige zal bij die letsels dus snel een inschatting maken of het gouden uur nog wel kan worden gehaald met "stabilisatie en glasmanagement" door de brandweer. Als dat niet het geval is, zal hij/zij besluiten om het risico te nemen dat door de snelle bevrijding het letsel verergert door bewegen van de auto etc.

Zover ik heb begrepen wordt er binnen de medische sector de laatste jaren (weer?) meer waarde gehecht aan het gouden uur bij bepaalde letsels.

groeten,
René de Caluwé

p.s.  en daarom is het nu goed dat er snel normen komen voor het (verplicht) periodiek bijscholen van brandweerpersoneel op o.a. dit soort nieuwe ontwikkelingen, het zijn nu helaas nog veel te vaak toevalstreffers..... :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2007, 03:59:20
dan lopen jullie toch ook weer een eind achter.......!!!! zeker ook nog eerst wachten tot de ggd er is voor er ook maar 1 deur open gemaakt is want de ggd moet bepalen hoe of wat. Die toegang moet toch gemaakt worden voor de ggd erbij kan. dus protocollen leuk maar niet heilig!

Nee sorry eerst even blokken plaatsen en glas eruit halen. o jongens doe maar rustig voor deze patient is het niet meer nodig!

Is erg kort door de bocht antwoord......Meestal is bij ons de ambulance er al en dan komen wij.....Het gebeurt eigenlijk nooit andersom... ;-)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2007, 19:45:08
Het gebeurt hier nog wel eens een keer dat wij eerder terplaatse zijn dan de ambulancedienst.En dan beginnen we alvast met blokken enz te plaatsen,scheelt weer tijd tegen de tijd dat we echt kunnen gaan knippen.

Het is ookal gebeurt dat we terplaatse kwamen,en we geen eens tijd hadden om te stabiliseren.Er moest direct geknipt worden om het slachtoffer eruit te kunnen halen.En of we meneer maar binnen 10 minuten eruit konden peuteren.Het slachtoffer is in dit geval ook overleden.Vermoedelijk op het moment,dat wij hem uit de auto tilden :-\


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #19 Gepost op: 1 september 2007, 22:21:04
Toch wel leuk, gelukkig is ieder ongeval waarbij so. bekneld zit anders, geen nek/rugklachten niet zoveel noodzaak om te stabiliseren, anders altijd (soms is stabilisatie ook noodzakelijk om te voorkomen dat een auto een andere richting uit rolt/beweegt dan wenselijk.
Als er geen haast is altijd stabiliseren, en als er een snelle bevrijding vereist is, geen tijd verspillen met stabiliseren en glasmanagement O0