Stabiliseren van een auto na een ongeval

Auteur Topic: Stabiliseren van een auto na een ongeval  (gelezen 9995 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 19 augustus 2007, 18:53:30
Is het nodig een voertuig na een ongeval te stabiliseren, het kost veel tijd en wat winnen we er eigelijk mee?


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2007, 19:03:28
Als de persoon in een verongelukte auto last van zijn/haar rug heeft woord altijd erg voorzichtig gedaan .
een kleine beweging kan al te veel zijn.
Ook als er in een auto geknipt moet worden is het wel handig dat de auto stabiel staat en niet kan weg rollen


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2007, 19:03:41
Zoveel tijd kost het niet, en het is bedoeld om door het aanstoten/schokken tijdens spreid-en knipwerkzaamheden van de auto verergering van letsel van de gewonde(n) inzittende(n) te voorkomen. ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2007, 19:05:01
Met wat voor intentie vraag je dit?

Het hoort gewoon bij het protocol, net als vele andere protocollen, t.b.v. het slachtoffer. Alles wat je kunt doen om erger letsel te voorkomen is meegenomen.  ;) "Winnen" is niet aan de orde bij dit soort zaken.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2007, 19:32:50
Met wat voor intentie vraag je dit?

Het hoort gewoon bij het protocol, net als vele andere protocollen, t.b.v. het slachtoffer. Alles wat je kunt doen om erger letsel te voorkomen is meegenomen.  ;) "Winnen" is niet aan de orde bij dit soort zaken.


Er bestaat toch ook zoiets als scoop and run ofzo?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2007, 19:52:21
Ik kies ervoor om altijd te stabiliseren. Het plaatsen van de trapeziumblokken is echt maar een kwestie van 1 minuut.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2007, 20:36:32
Er bestaat toch ook zoiets als scoop and run ofzo?

"Scoop and Run" Or "Stay and Play"
http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijrdm/vol1n1/scoop.xml

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2007, 20:41:26
als je zo de pool leest lijkt het er ook dat er ook autos worden gestabilseert als er niemand in zit
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2007, 21:15:00
Het plaatsen van de trapeziumblokken is echt maar een kwestie van 1 minuut.

en dan is een auto stabiel??? ;D

Waarom ik dit vraag is, omdat ik van ambu broeders die vraag ook weleens krijg. soms is het echt heel erg belangrijk en nodig, maar over het algemeen zou het leeg laten lopen van de banden voldoende zijn, maar het hangt af van het letsel en de snelheid dat het slachtoffer uit de auto moet.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2007, 01:41:01
en dan is een auto stabiel??? ;D

Waarom ik dit vraag is, omdat ik van ambu broeders die vraag ook weleens krijg. soms is het echt heel erg belangrijk en nodig, maar over het algemeen zou het leeg laten lopen van de banden voldoende zijn, maar het hangt af van het letsel en de snelheid dat het slachtoffer uit de auto moet.

stabiliseren door middel van bandenlek steken is echt egdateerd en een jaren 80 methode, duurt te lang, te sensationeel en weinig effectief, auto gaat nl. alsnog 4x bij leksteken verzakken/instabiel worden end at wl je dus net niet, trapezium blokken plaatsen is stukken sneller en effectiever. Als auto teveel beweegt is stabilisatie meestal wel de vraag van het ambuteam, het is onzinnig om elke auto waarin iemand met 'de fameuze melding 'nekklachten na aanrijding'' zit automatisch meteen te gaan stabliseren laat staan dmv. banden lek te steken......
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod