Nog wat extra info.
Tatra werkt erg nauw samen met de Tsjechische opbouwer THT.
Zij bouwen diverse types brandweervoertuigen zelf compleet op. Tatra biedt dan ook zeker 5 (vermoedelijk meer) vooraf geconstrueerde brandweerwagens aan. Het huidige online aanbod staat hier:
http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/hasici/dalsi-vozy/De standaard voertuigen hebben echter nog veel speling. Net als de oude Dennis fabriek deed wordt het voertuig grotendeels met de klant samengesteld. Wanneer de klant zich echter niet kan vinden in 1 van de standaard modellen kan er uiteraard nog gewoon een uniek voertuig ontworpen worden dat wel aan de wensen voldoet. Van 4x4 tot 8x8 voertuigen zijn geen enkel probleem.
Tatra zegt dat hun standaardmodellen de eerste 25 jaar naar aflevering in voldoende staat zijn om brandweerwerk te verrichten. In Tsjechië heb ik brandweerwagens gezien die nu 40 jaar oud waren en nog steeds bij een beroepspost dienst deden. Ze raken rond die leeftijd echter wel aan het einde van hun tijd
Tatra is geen hele grote fabriek zoals Mercedes of Scania. De fabriek is echter groot genoeg om grote offertes aan te nemen. De fabriek exporteert inmiddels op grote schaal naar Oostbloklanden en daarnaast zijn grote afnemers Duitsland, Australië, Canada en de Verenigde staten.
Tatra heeft voor de Australische rampenbestrijding een speciaal natuurbrandvoertuig ontworpen. Er zijn er inmiddels een heel groot aantal afgeleverd daar. Alle technische info en foto's staan hier:
http://www.tht.cz/en/special-vehicles/cas-30-tatra-815-7-4x4-1rInvesteren in Tatra, is ook investeren in Nederland. De cabine van de Tatra Phoenix is van Nederlandse kom af. Het is ongeveer hetzelfde als die van de DAF CF.