Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 18281 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 17 april 2008, 21:17:58
Wellicht dat de volgende animatie daar meer uitsluitsel over kan geven:
http://www.minbzk.nl/contents/pages/3383/opschaling1.swf   ;)

DD

• Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 17 april 2008, 21:23:41
Inderdaad, er is in de loop der jaren nogal wat devaluatie opgetreden van het begrip 'ramp', waardoor er nu al bij GRIP2 gesproken wordt over een (Commandant) 'Rampterrein'.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

Target77

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 17 april 2008, 21:25:50
Inderdaad, er is in de loop der jaren nogal wat devaluatie opgetreden van het begrip 'ramp', waardoor er nu al bij GRIP2 gesproken wordt over een (Commandant) 'Rampterrein'.

Wou jou deze informatie niet onthouden  ;)

DD

• Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 17 april 2008, 21:44:51
Dank je wel, de animatie had ik nog niet gezien, maar de devaluatie is mij welbekend. Ik blijf liever spreken van incidenten, zo lang ons een ramp van de omvang als in 1953 bespaard blijft, maar dat zal wel door mijn militaire achtergrond komen. Elders in de wereld heb ik te veel 'echte' rampen gezien.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

DD

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 17 april 2008, 21:49:21
Overigens houd ik (ook) mijn hart vast voor wanneer zich in ons land zo'n 'echte' ramp voordoet: a lot of chiefs, no indians...  ;)

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #65 Gepost op: 17 april 2008, 22:21:51
Wie weet blijken die 'ingewikkelde structuren' wel heel goed te werken bij een echte ramp. Het is immers niet door de eerste de beste nietsnut bedacht, maar mensen met verstand van zaken. Je komt er alleen achter als er echt een ramp gebeurt, maar daar zit niemand echt op te wachten denk ik.
Oefenen helpt wel denk ik, maar bij een echt grote ramp zijn zaken toch altijd weer anders. Bovendien blijft het mensenwerk natuurlijk.

De beste man baseert zijn conclusie op rampen in het verleden. Hierna is er een flinke kentering gekomen in de rampenbestrijding. Krijg een beetje de indruk dat de schrijver dezelfde inslag heeft als onze "Brandweerdeskundige Vos"......  ;)
Daar lijkt het mijns inziens ook het meest op... als je echt iets wil bereiken zoek je niet de media op, maar ga je - als veiligheidsdeskundige - daar toch juist mee aan de slag?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 18 april 2008, 03:58:04
Wellicht dat de opsomming niet compleet is of dat de definities niet kloppen. Dhr. de Wijk slaat wel de spijker precies op zijn kop als hij zegt dat er te weinig rekening wordt gehouden met de operationele diensten. Het is te triest voor woorden hoe er om wordt gegaan met grootschalig oefeningen. Ik kan alleen spreken voor de medische kant. Hoe vaak is niet zo dat als er een keer geoefend wordt, dat er wel 5 brandweer compagnies aanwezig zijn (bij wijze van spreken, hoor..) en slechts 3 ambulances? Want ja, we kunnen ze niet missen uit de paraatheid of we hebben te weinig geld om te oefenen.

Neem onze situatie, mocht er hier een ramp zich voordoen dan moet ik het toevallig gehoord hebben EN bereid zijn om op te komen. Wij hebben geen enkele alarmeringssysteem voor de gewone medewerkers bij rampen , het gebeurt allemaal op erg amateuristische wijze. Nou, ik weet het wel; ik blijf veilig thuis bij mijn gezin.

Kortom, ik deel de mening niet van mijn voorgangers hier; Dhr Wijk zou nog wel eens profetische uitspraken gedaan kunnen hebben....ik hoop alleen van niet.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #67 Gepost op: 18 april 2008, 07:56:15
Zou iemand die in het bezit is, van het volledige interview dit a.u.b. kunnen inscannen en even in mijn pb-box willen gooien?

Zo'n bericht van een persbureau is natuurlijk leuk voor gele raaf lezers en zo, maar ik zou voor de volledige beeldvorming, graag het hele interview willen lezen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 26 februari 2009, 10:15:35
Citaat
Veiligheidsdeskundige Rob de Wijk heeft er weinig vertrouwen in dat Nederland inmiddels goed in staat is om rampen te bestrijden

Zou zijn mening nog steeds dezelfde zijn?

Brussel vol lof over snelle reddingsoperatie
Uitgegeven: 25 februari 2009 17:26
Laatst gewijzigd: 25 februari 2009 17:35

BRUSSEL - Vicevoorzitter Antonio Tajani van de Europese Commissie heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer) woensdag telefonisch zijn waardering overgebracht voor de efficiënte manier waarop de reddingsoperaties zijn uitgevoerd.

Tajani heeft dit woensdag gemeld. Na de crash waren zeer snel veel ambulances en brandweerwagens ter plaatse bij het weiland waar het toestel is neergestort.

Tajani, die commissaris van Verkeer is, zei de ontwikkelingen van de crash bij Schiphol nauwlettend te volgen.

Contact
Hij staat voortdurend in contact met de Nederlandse en Turkse autoriteiten, meldde hij. De Italiaanse EU-commissaris bracht zijn condoleances over aan de nabestaanden van de slachtoffers.

Tajani zei de resultaten van het onderzoek naar de oorzaak af te wachten. Hij onderstreepte dat er vorig jaar ruim honderd inspecties zijn geweest van toestellen van Turkish Airlines. ''De resultaten op het gebied van veiligheid en luchtwaardigheid waren steeds goed'', aldus de commissaris.

http://www.nu.nl/vliegramp-schiphol/1923512/brussel-vol-lof-over-snelle-reddingsoperatie.html

DD

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 27 februari 2009, 00:11:28
Brussel vol lof over snelle reddingsoperatie

Een goede beurt van Kennemerland. Mogelijk dat het toch wat uitmaakt dat politie, brandweer en geneeskundige hulp nu in één hand zijn in plaats van de oude situatie van voor 1 januari 2008. Deze goede ervaring is een goede les voor diegenen die altijd maar pleiten voor bestuurlijke schaalvergroting.