Je vraag zaken waar op dit moment nog geen compleet antwoordt op te geven is, reden is ook al aangegeven.
Hoezo 'op dit moment'? Mijn vraag is een ALGEMENE vraag. Een vraag die NIET gaat over Moerdijk.
Ik haal Moerdijk en Zoetermeer erbij om aan te geven: "kijk jongens, dít is wat ik zie en hoor. Ik hoor dit vaker (2e voorbeeld Z'meer, 3e voorbeeld Z'meer) en ik krijg als leek dan de indruk dat X en Y". "Kunnen jullie dit toelichten".
Dan gaan roepen "het gebeurt niet vaak" raakt kant noch wal want in mijn beleving is het vaak. Ik zet het bewust neer als ""vaak"" om aan te geven dat ik hier geen kennis over heb, maar dat dit mijn indruk is.
Misschien is dat ook wel het probleem een beetje? Mensen hebben hun beleving, en daar doe je niets aan af. Je kunt als profi hulpverlener dan wel gaan roepen dat het niet zo is en men niet weet waar ze over praten, maar als dat op zo'nzelfde manier gebeurt als hier wordt het ook niet snel beter. Als men het topic een beetje doorleest en zich niet richt op de link die ik plaatste (want in mijn vragen zie je niet terugkomen dat ik het met de media over Moerdijk eens ben, of dat mijn vragen gaan over "klopt het wat er staat") dan hoeft men ook geen oordeel klaar te hebben. Want is dat nou niet juist de grootste fout die men per definitie kan maken? Vooroordelen? Want dat zijn het... Ik probeer juist zo oprecht mogelijk mijn vragen te stellen, juist ZONDER vooroordelen.
Ik stel deze vragen aan JULLIE, de professionals zodat er geen roddels / vooroordelen kunnen ontstaan van mensen die het allemaal beter denken te weten.
Het zal mij een biet zijn want de media doet. Ik ken in mijn persoonlijke situatie ook meerdere voorbeelden waarbij de media de zaak geheel uit zijn verband rukt. Dat weet ik en dat is zo. Daarom kom ik juist naar jullie toe. Om het uit jullie mond te horen en niet van een journalist die zijn centen verdient met sensatie. Ik onthoud mij hiermee juist van elk oordeel door de media geproduceerd, juist omdat ik wil weten hoe e.e.a. nu echt in elkaar zit. De media roept 'gebrek aan kennis en materiaal'. En ik kom dus juist vragen, jongens is dat een mogelijkheid. Ik hoor dit vaker, is dat onzin of is het waar. Hoe vaak hoor je wel niet dat er bezuinigd moet worden op de brandweer? Dan is het toch niet gek dat ik als bezorgde c.q. meelevende (!) burger hierover naar jullie toe kom en vragen over stel? Ik brand niemand af, val niemand aan..
Waarom zou je er niet vanuit gaan dat de brandweer bij aankomst ook tot 'containment' is overgegaan?
Vanwege het feit dat de brand zich zo heeft uit kunnen breiden. Dit is slechts een idee, geen bewering van mij.
aar ik geloof echt dat ook de aanwezigheid van meerdere schuimblusvoertuigen (in eerste instantie) hier geen verandering in had kunnen brengen.
Dat weet ik toch niet? Dat vraag ik juist. Ik ben geen expert op het gebied van brandbestrijding. Eerder het tegenovergestelde.
Neem nu de brand in Zoetermeer. Als ik die berichten zo lees, lees ik telkens dat de brandweer iets probeert en het dan mislukt. Zelf ben ik IT-er. Stel dat dit het verslag is van de opzet van een webserverfarm. De eerste conclusie die een leek dan trekt, is dat ik weinig verstand van zaken heb omdat ik a) misschien de verkeerde hardware gebruik, b) de configuraties verkeerd toepas, c) ik niet met storingen om weet te gaan.
De oorzaak ligt misschien compleet elders. Die oorzaak kan ik dan ook uitleggen als de persoon mij ernaar vraagt. Maar doet hij dat niet, komt het op de leek over alsof ik dingen verkeerd doe.
Als ik kijk naar de uitbreiding in Z'meer dan vraag ik dus gewoon: de brandweer heeft zo'n stoplijn gecreëerd, waarom heeft dit niet gewerkt? De BW probeert uitbreiding naar pand 3/4 te voorkomen, waarom staan die nu ook in de brand?
En dan gaat het me niet om Moerdijk of Zoetermeer. Maar gewoon in zijn algemeenheid. Wat kan de moeilijkheid zijn?
We zullen het nooit zeker weten, maar ik geloof echt dat ook de aanwezigheid van meerdere schuimblusvoertuigen (in eerste instantie) hier geen verandering in had kunnen brengen.
Kortom: er zijn branden waarbij je bij voorbaat zou kunnen zeggen dat blussen geen zin heeft en het pand als verloren moet worden beschouwd? Ongeacht de aanwezige hoeveelheid personeel en materieel?