Rotterdam wil meer brandweer bij spoor

Auteur Topic: Rotterdam wil meer brandweer bij spoor  (gelezen 13134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 augustus 2007, 17:59:34
Wat vinden jullie? Zijn er meer 'rangeerterreinen' in NL met een bedrijfsbrandweer?

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=45809

Rotterdam wil meer brandweer bij spoor

Spoorbeheerder Prorail en de gemeente Rotterdam hebben ruzie over de veiligheid op het spoor. Rotterdam wil op de zes stations en rangeerterreinen in de regio 24 uur per dag bedrijfsbrandweer. Prorail weigert dit omdat het miljoenen euro’s gaat kosten.
uitgegeven: 16:08 21-08-2007 gewijzigd: 16:08 21-08-2007

De gemeente wil dit zodat er bij ongeregeldheden snel kan worden ingegrepen. Rotterdam heeft nu voor de Raad van State geëist dat er bedrijfsbrandweer komt die binnen zes minuten bij een brandende wagon kan zijn. Regelmatig zijn er kleine incidenten met gevaarlijke stoffen op het spoor. De gemeente is bang dat die uit de hand lopen.

De Raad van State doet over zes weken uitspraak.




Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2007, 20:11:39
Wat vinden jullie? Zijn er meer 'rangeerterreinen' in NL met een bedrijfsbrandweer?
Bij ons ligt het grootste rangeerterrein van Europa, maar naar mijn wete hebben zij geen eigen bedrijfsbrandweer ;).
Wel is er een soort van post van de NS OngevallenBestrijding (NEDtrain/Prorail). Een vergelijkbaar iets als een bedrijfsbrandweer, echter doen zij veel meer dingen. Bij calamiteiten rukken zij dus ook als 1e uit. Wel wordt soms alleen de OvD en AGS van de brandweer gealarmeerd, bijv. bij de Remi Z3 meldingen. Deze kunnen dan bepalen of een verdere actie vanaf de rode kant noodzakelijk is oid.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2007, 11:56:23
In de jaren 80 en 90 was er nog de NS OBOG (Organisatie Bestrijding Ongevallen Gevaarlijke stoffen) vanuit de milieuvergunningen op rangeerterreinen en de bedrijfsbrandweren op emplacementen, werkplaatsen en grote stations. Daarnaast was er de NS ORA (Organisatie Redding Auto's) voor de spoorwegongevallen. Deze ORA was geplaatst op de grote werkplaatsen in het land.
Door de veranderende regelgeving en de Europese liberalisering van het spoorverkeer en de privatisering van NS heeft men de organisaties afgebouwd c.q. opgegeheven waarbij alleen nog waar verplicht een BHV aanwezig is. De ongevallenbestrijding van NedTrain Productgroep Veiligheid is een commercieel product dat door ProRail wordt afgenomen maar niet wettelijk verplicht is. Ook kan ProRail deze dienstverlening afnemen bij een ander bedrijf. Een verplichte bedrijfsbrandweer is m.i. alleen mogelijk door een aanwijzing in artikel 13 van de Brandweerwet maar dan moet het bedrijf wel aan een aantal criteria voldoen (BRZO). Volgens praat je hier trouwens over een infrabeheerder (namens de Staat) en niet over een vervoerder of producent. Ik ben benieuwd naar de uitspraak want dit kan landelijk grote gevolgen hebben voor ProRail c.q. het ministerie van V&W.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2011, 21:37:00
RvS uitspraak dat ook een rangeerterrein een bedrijfsbrandweer moet hebben gezien de risico's die uitgaan boven wat voor een overheidsbrandweer als 'normaal' te beschouwen is. Daarnaast zijn er ook risico's die zich uitstrekken buiten de inrichting.

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken_in_uitspraken/zoekresultaat/?zoeken_veld=bedrijfsbrandweer&verdict_id=18761&utm_id=1&utm_source=Zoeken_in_uitspraken&utm_campaign=uitspraken&utm_medium=internet&utm_content=200702087/1&utm_term=bedrijfsbrandweer



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2011, 21:42:38
Weet iemand of er nu daadwerkelijk bedrijfsbrandweren bij de rangeerterreinen in Rotterdam-Rijnmond aanwezig zijn of is dat 'ingekocht' bij de gezamenlijke brandweer?  ???


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 22:51:34
Weet iemand of er nu daadwerkelijk bedrijfsbrandweren bij de rangeerterreinen in Rotterdam-Rijnmond aanwezig zijn of is dat 'ingekocht' bij de gezamenlijke brandweer?  ???
Er heeft ongeveer een jaar lang (2009-2010) op emplacement IJsselmonde een ingehuurde bemanning incl. voertuig gestaan. Deze is inmiddels al weer weg.
De rest van de emplacementen in de regio buiten de Kijfhoek heeft (nog steeds) niets.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 22:53:17
Er heeft ongeveer een jaar lang (2009-2010) op emplacement IJsselmonde een ingehuurde bemanning incl. voertuig gestaan. Deze is inmiddels al weer weg.
De rest van de emplacementen in de regio buiten de Kijfhoek heeft (nog steeds) niets.

De uitspraak was toch helder? Is het nu op een andere manier geregeld?


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2011, 22:55:04
Weet iemand of er nu daadwerkelijk bedrijfsbrandweren bij de rangeerterreinen in Rotterdam-Rijnmond aanwezig zijn of is dat 'ingekocht' bij de gezamenlijke brandweer?  ???

Voor het terrein bij shell pernis kan ik zeggen dat prorail samen werkt met de shell bedrijfsbrandweer. dit was al geregeld toen prorail nog een NS onderdeel was.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2011, 23:01:27
Voor het terrein bij shell pernis kan ik zeggen dat prorail samen werkt met de shell bedrijfsbrandweer. dit was al geregeld toen prorail nog een NS onderdeel was.

Dat is dus verworpen door de RvS:

Citaat

Tevens acht appellante het onredelijk het dat zij informatie over moet leggen waaruit blijkt dat zij afspraken heeft gemaakt over de beschikbaarheid van de blus- en koelwatervoorziening van Shell Pernis voor het emplacement Pernis. De mondelinge toezegging van Shell Pernis is volgens haar voldoende.

(...)

De verplichting tot het overleggen van informatie waaruit blijkt dat appellante afspraken heeft gemaakt over de beschikbaarheid van de blus- en koelwatervoorziening van Shell Pernis voor het emplacement Pernis vindt haar grondslag in artikel 4, vijfde lid, aanhef en onder e, van het Besluit bedrijfsbrandweren. Zoals de rechtbank terecht heeft overwogen, heeft het college zich op het standpunt mogen stellen dat niet kan worden volstaan met een mondelinge toezegging van Shell Pernis.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2011, 12:31:57
Dat is dus verworpen door de RvS:

Nouja, verworpen ::) Dat er geen schriftelijke overeenkomst aan ten grondslag ligt, wil niet zeggen dat het niet geregeld is.

Alleen kan het openbaar bestuur niet af gaan op monderlinge overeenkomsten. Zouden ProRail en BB Shell de overeenkomst op schrift stellen, is er volgens mij niets aan de hand.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s