brancard riemen

Auteur Topic: brancard riemen  (gelezen 8222 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Gepost op: 24 augustus 2007, 15:04:10
tijdens vervoer van so's op brancard, merk ik dat de ene keer als ze er zijn de brandcardriemen soms wel ,meestal ook niet worden gebruikt, maar vaak zijn er ook geen brancard riemen aanwezig.

mijn vraag is eigenlijk is het verplicht om ze te hebben/te gebruiken?? en wanneer is het wel, en wanneer niet verstandig??

groetjes,

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2007, 18:35:36
Verplicht als autogordels: nee. Handig en nodig? Ja. De groene NATO brancard hebben ze niet, die zijn eigenlijk meer om slachtoffers op te leggen in een EHBO post.
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2007, 18:53:26
ja die groene NATO brancards heb ik het over die worden in hoofdzaak als 'behandeltafel' maar soms ook nog wel eens gebruikt om iemand mee van het veld te halen ofzo, en dan worden er ook nooit riemen gebruikt, laatstaan dat ze aanwezig zijn.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2007, 03:47:25
Toch vindt ik het wel vaak nodig om riemen op die brancards te hebben. Ga er zelf maar eens op liggen en laat je maar een stukje vervoeren. Dan kun je zelf ervaren hoe het is om er op te liggen en niet met riemen vast te liggen. Als ik helemaal los ligt op zo'n brancard krijg ik altijd een onveilig gevoel.
Dus voor de veiligheid van het slachtoffer, als het enigszins kan, vast leggen met riemen.
En als je geen riemen hebt, ................tja dan is het niet anders.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2007, 10:45:58
Of, nog liever: een kuipbrancard :)
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2007, 12:12:03
die hebben we niet... :-[

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2007, 12:52:20
Of, nog liever: een kuipbrancard :)

Heb je alleen het nadeel met overschuiven / overstappen / eruit stappen van de patiënt.
Of je moet de brancard gewoon omkiepen op de behandeltafel / ambulancebrancard. :D
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2007, 14:24:42
gewoon een kruiwagen nemen  ;D

nee, onzin.... ook ik ben van mening dat riemen eigenlijk een must zijn als je per brancard wordt vervoerd. zeker bij een NATO-brancard waarbij je afhankelijk bent van de deining die het lopen van de ehv'ers veroorzaakt....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2007, 19:48:46
Ja op een nato brancard onontbeerlijk, is sowiso al doodeng, zelfs in de les, laatstaan dat je er los op ligt!
Ook op een rolbrancard is het wel fijn om vast te zitten, als de ondergrond niet helemaal egaal is ( kinderkopjes in maastricht) of de brancard zelf een beetje wiebel is...
zou dus ervoor zorgen dat je ze hebt, maar ja nood breekt wetten, moet je vervoeren zonder doe dat dan met zijn 4en en stel so goed gerust.

Probeer t zelf eens zou ik zeggen...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2007, 23:16:59
Goede riemen moet je altijd hebben...

Ook in kuipbrancard moet je riemen gebruiken...