ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 49648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #60 Gepost op: 27 september 2007, 14:44:18
De ervaring met kindertjes met schaafwondjes is juist dat die dettol oplossing in een verstuiver vreselijk handig werkt en niet meer pijn veroorzaakt als het water waar je mee schoon maakt. Daarnaast is het juist erg handig dat je het concentraat in niet al te grote voorraad kunt houden. En dat ziekenhuisluchtje is toch zo lekker.  :)

Kees  8)


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #61 Gepost op: 27 september 2007, 20:30:53
Kees,

weer wat geleerd... :D Alleen houd ik niet van het luchtje (jeugdtrauma ;))

En Max wel op blijven letten hé... wat waren de 5 belangrijke punten van de EHBO ook alweer ::) Geintje, ik blijf wel instructeur natuurlijk. Het gaat helemaal goed komen, een enthausiaste cursist is erg fijn :)
It's me!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #62 Gepost op: 27 september 2007, 21:28:10
En Max wel op blijven letten hé... wat waren de 5 belangrijke punten van de EHBO ook alweer ::) Geintje, ik blijf wel instructeur natuurlijk. Het gaat helemaal goed komen, een enthausiaste cursist is erg fijn :)

Puntje 1 veiligheid en verder eeehhh   ;D


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #63 Gepost op: 2 oktober 2007, 22:30:18
Les 3

Goed het eerste deel van de les ging over de botten in het algemeen. Even een herhalinkje van mijn 1-jarige biologie lessen. Ook hebben we even doorgenomen waar de vitale functies zitten. Voorderest nog wat algemene (herhaling) over botten.

Daarna begon het belangrijkste onderdeel van deze avond namelijk: Shock. En dan niet de shock die je hebt gekregen nadat je iemand aanreed maar over de levensbedreigende shock. Om het even redelijk kort te houden: de verschijnselen en hoe te handelen. Wij hebben de shock 'te kort aan circulerend bloed' behandeld. Dit zal ook de enige zijn waar we de aandacht aan besteden. Dit kan dus komen doordat er bloed lekt uit bijvoorbeeld het mild waardoor er andere functies niet meer bevoorraad kunnen worden van bloed. (zin klinkt niet helemaal lekker). Dit kan bijvoorbeeld komen na de val op een paaltje. Hoe sneller het bloed dus uit zo'n vitale functie bloed, hoe sneller je in shock kunt raken. Uitwendig letsel behandelen, en verder zo snel mogelijk een ambulance bellen. Aan inwendig letsel kun je als EHBO'er niks doen.


Even een klein samenvattinkje van vandaag...

Max


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 8 oktober 2007, 00:02:31
Krijgen jullie niet meer het afdrukken van slagaders bij slagaderige bloedingen? (diploma behaald en na 3 jaar laten verlopen.... :-X > 10 jaar geleden)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #65 Gepost op: 8 oktober 2007, 10:37:33
Krijgen jullie niet meer het afdrukken van slagaders bij slagaderige bloedingen? (diploma behaald en na 3 jaar laten verlopen.... :-X > 10 jaar geleden)

Ik heb 2 jaar terug mijn EHV diploma gehaald, en volg nu gewoon de herhalingslessen, maar slagader dicht drukken wordt ons niet geleerd.
Toen ik vroeg waarom niet kwam het antwoord: Omdat een EHV'er dat niet meer "mag". Er zou teveel "kapot" worden gemaakt daardoor.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #66 Gepost op: 8 oktober 2007, 12:40:09
Een aantal jaren geleden is het dichtdrukken van slagaders inderdaad uit de opleiding verdwenen. De verklaring die ons werd gegeven is de volgende, het geeft mogelijk ernstige schade aan de vaten. Zeker indien men regelmatig als slachtoffer dient (lotussen) geeft dit onaanvaardbare risico's. Veelal kan een bloeding worden gestopt door tamponeren of dichtdrukken in de wond. Verder komen ernstige slagaderlijke bloedingen die alleen door het dichtdrukken van een slagader kunnen worden gestopt haast nooit voor en is in ons land professionele hulp spoedig ter plaatse.
Cijfers om het één en ander te staven heb ik echter nooit gezien.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 8 oktober 2007, 12:51:18
tis ook kolder..

Het is niet uit het lesprogramma gehaald om dat het schade zou opleveren..
Er waren een aantal redenen om het uit een passantenhulpverleningsboekje te halen, omdat in totale beeld gezien het weinig toegevoegde waard had..

1. De kans dat een passantenhulpverlener dit tegenkomt is erg klein
2. De kans dat een passantenhulpverlener er met directe druk en hoog houden de bloeding kan oplossen is dan groot.
3. Het kost tijd en trainingscapaciteit, voor iets wat erg weinig voorkomt.
4. Voor lotussen was het niet altijd prettig
5. Voor sommige doelgroepen, was de liesslagader altijd lastig aan te leren,
enz.

Voor specifieke doelgroepen word deze handeling nog steeds aangeleerd.. het is dus niet een verboden handeling...  Het is alleen uit de eindtermen en lesmateriaal gehaald..


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #68 Gepost op: 9 oktober 2007, 23:12:18
Toch leuk dat er leven in dit topic zit, dan zal ik maar door gaan met:

Les 4

Het eerste uur een uitgebreide herhaling van de Shock die wij behandeld hebben. Nog even nabespreken en voorbeelden geven hoe een shock kan onstaan. (Val op paaltje, inwendige bloeding etc.).

Het 2e uur gingen we door met de (open)botbreuken, verzwikkingen en kneuzingen. Simpelweg wat nou een kneuzing is en hoe je het herkend. Uiteraard moet je met botbreuken gewoon naar het ziekenhuis. Mocht het mogelijk zijn om bij een openbotbreuk de wond te dichten probeer dit dan heel voorzichtig te doen. (Snelverband erop leggen, rolletjes afknippen en met pleistertape voorzichtig vastplakken).

In het laatste deel van de les werd ons uitgelegd hoe je een 3-kante doek moet gebruiken. Je kunt van deze doek een mitella maken of een brede das (de 2 die ons werden uitgelegd). Een mitella werd gebruikt voor alle breuken onder de elleboog, een brede das voor alle breuken boven de elleboog. (Even kort samengevat).


Volgende week geen les ivm schoolvakantie...


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #69 Gepost op: 12 oktober 2007, 21:06:05
Ik vind het erg leuk om te lezen hoe je de lessen ervaart en ik zie meteen hoe mijn collega de lessen achter elkaar plant 8) Natuurlijk behandelen we dezelfde stof maar het kan soms in een andere volgorde gegeven worden ^-^
It's me!