ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 48971 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #70 Gepost op: 17 oktober 2007, 12:34:25
Rescue, kun je mij aangeven aan wie het dichtdrukken van slagaders nog wordt geleerd, anders behalve aan mensen die ver buiten de westerse bewoonde wereld gaan vertoeven (bij wie ook het knevelen nog aan bod komt).

Kees  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #71 Gepost op: 17 oktober 2007, 22:25:37
Wat mij betreft in de vervolgopleidingen, als een goed alternatief als druk op de wond geen optie is.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:29:48
Om even 'antwoord?' te geven op de vorige vraag: in de ehbo die ik nu volg werd gezecht dat er niks meer word behandeld mbt het dichtdrukken van de slagaders... Wegens Europese richtlijnen oid.

Les 5

Vandaag was er een Lotus slachtoffer aanwezig. (Eindelijk geen theorie maar praktijk!!)  Dit slachtoffer bootste onderandere een open botbreuk na in de been. Hierbij gewoon een snelverband erop leggen en de rolletjes afknippen, vervolgens even voorzichtig vastplakken aan de been. De verschillende verbindmethodes van de verschillende wonden werd ook nog even behandeld. Daarna werd er nog het omleggen van de mitella EN de brede das geleerd en weer even herhaald waneer wel, wanneer niet.

Ik heb nu al veel gelezen over de Lotussen op het forum, en vond het toch erg interessant om nou is in het echt mee te maken. Nou complimenten, ik begrijp nu waar de 2-jarige opleiding voor staat.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2007, 11:42:38
Rescue, kun je mij aangeven aan wie het dichtdrukken van slagaders nog wordt geleerd, anders behalve aan mensen die ver buiten de westerse bewoonde wereld gaan vertoeven (bij wie ook het knevelen nog aan bod komt).

Kees  8)

Kees,

Ik leer het aan specifieke doelgroepen, die daar om vragen, First Responders, Reddingsbrigades, en buitensport eerste hulp,  bemanning van boten en vliegtuiigen, Overal waar de reguliere hulpverlening is vertraagd en er weinig andere middelen zijn.. Een reguliere verwonding waarin het nog nuttig is, als het voorkomt, is glas in de wond, zodat je geen directe druk kan geven..  Het is slechts 1 van de vaardigheden, en er zijn nog wel een paar alternatieven, als je gewend bent te improviseren..


Om even 'antwoord?' te geven op de vorige vraag: in de ehbo die ik nu volg werd gezecht dat er niks meer word behandeld mbt het dichtdrukken van de slagaders... Wegens Europese richtlijnen oid.

Welke europese richtlijnen hebben we het dan over ?,  Ik heb ze in ieder geval nog nooit kunnen vinden. En ik heb toch even gezocht.?, waar moet ik kijken ?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #74 Gepost op: 28 oktober 2007, 23:45:35
112max,

Net zo min als je op de basisschool algebra wordt geleerd, wordt op de basisopleiding EH de basisstof behandeld.
Daarvoor is uit de vele onderwerpen, een beperkt aantal geselecteerd die tot de examenstof van de basisopleiding behoren.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #75 Gepost op: 29 oktober 2007, 19:53:00
Welke europese richtlijnen hebben we het dan over ?,  Ik heb ze in ieder geval nog nooit kunnen vinden. En ik heb toch even gezocht.?, waar moet ik kijken ?
Ik heb geen flauw idee, mijn instructeur had het erover toen iemand hetzelfde vroeg.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 29 oktober 2007, 20:32:41
Ik heb geen flauw idee, mijn instructeur had het erover toen iemand hetzelfde vroeg.

Tja, weer een sprookje ontzenuwd...


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #77 Gepost op: 30 oktober 2007, 23:00:51
Lesje 6 alweer :)

Het eerste uur van de les ging het over flauwte en bewusteloosheid. Groot verschil, wist ik niet! Blij dat ik toch dingen leer 8) Zoals dat flauwte nooit minutenlang aanhoud en dat je bij bewusteloosheid snel moet optreden. (Mogelijkheden tot inslikken tong etc) Hier nog een poos over door gepraat.

Het 2e deel van de les als een vervolg op de bewusteloosheid. Maar nu de praktijk. De rol als je op je buik ligt en op je rug moet komen. En de stabiele zijligging geleerd. Stabiele zijligging werd dus gebruikt bij mogelijkheden tot inslikken tong (Bijvoorbeeld) en het niet stikken in eigen speeksel.

Kortom veel handige dingen weer geleerd! (Dit keer geen lotus)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #78 Gepost op: 31 oktober 2007, 08:08:32
Mooi dat je veel leert!

Maarre ze hebben je toch ook wel geleerd wanneer de stabiele zijligging niet toegepast dient te worden? (nl nooit toepassen bij alle bewusteloze slachtoffers tgv/na een ongeval)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #79 Gepost op: 31 oktober 2007, 10:30:56
vesalius, volgens mij is het tegenwoordig niet echt meer zo dat dat in de lessen verteld wordt, het boekje is er ook niet zo heel erg duidelijk in vermeld.
daar hebben we andere mensen en het forum voor om tot die conclusie te komen...
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis