ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 48948 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 31 oktober 2007, 10:41:33
vesalius, volgens mij is het tegenwoordig niet echt meer zo dat dat in de lessen verteld wordt, het boekje is er ook niet zo heel erg duidelijk in vermeld.
daar hebben we andere mensen en het forum voor om tot die conclusie te komen...
Golly

Gisteren herhalingsles gehad en het is heel duidelijk gezegd. Twee keer zelfs!
Sterker nog de chinlift werd als alternatief genoemd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #81 Gepost op: 31 oktober 2007, 11:37:51
Gisteren herhalingsles gehad en het is heel duidelijk gezegd. Twee keer zelfs!
Sterker nog de chinlift werd als alternatief genoemd.


Zo hoort het ook...

Het is jammer dat de stabiele zijligging in de basiscursus bijna automatisch aan de bewusteloosheid word gekoppeld..
Didactisch gezien is dat onjuist.. Wat onthouden mensen dan.. "Elke bewustelose moet in de stabiele zijligging"..

En wat wil je dat ze eigenlijk leren...

Aantikken (of licht schudden) en roepen, Airway, doen Chinlift, bescherm de wervelkolom, Breathing, Circulation.. Ow kee, ik moet het slachtoffer mogelijk verlaten... Of er is geen hoog energetisch trauma, dus onwelwording gevolg van flauwte, of ziekte beelden, dan pas in de stabiele zijligging..
Het word tijd dat NODE en het Oranje Kruis dat eens aan alle instructeurs roepen..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #82 Gepost op: 31 oktober 2007, 12:51:13
Beste Rescue en radar,
ik ben het ook helemaal met jullie eens hoor maar in menige cursus wordt het niet benoemd en uitgelegd, het moet denk ik simpel blijven en dus...
Ik ben zelf, met vrienden en dankzij dit forum tot het inzicht gekomen dat de stabiele zijligging inderdaad iets is wat je doet bij een slachtoffer met een belemmerde luchtweg of dat je alleen met laten, verder : kun je de airway vrijhouden met de kinlift gewoon doen, laat de stabiele zijligging dan maar lekker zitten.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #83 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:22:28
Zo hoort het ook...

Het is jammer dat de stabiele zijligging in de basiscursus bijna automatisch aan de bewusteloosheid word gekoppeld..
Didactisch gezien is dat onjuist.. Wat onthouden mensen dan.. "Elke bewustelose moet in de stabiele zijligging"..

En wat wil je dat ze eigenlijk leren...

Het word tijd dat NODE en het Oranje Kruis dat eens aan alle instructeurs roepen..

De grootste fout van het OK boekje is de volgorde waarin de handelingen gedaan worden.
Ik weet dat men dat om didactische redenen heeft gedaan, maar wat resque zegt is waar. men neemt die volgorde over op straat en dan gaat het mis.
Want op bld 104/105 kun je lezen wat je bij de kans op nek en/of rugletsel moet doen ....

En brandende kleding doven staat pas op bld 122 ....


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #84 Gepost op: 1 november 2007, 10:18:11
De volgorde van de behandelde stof in het boekje lijkt me weinig relevant, ik neem aan dat er geen hulpverlener is die bij een slachtoffer eerst het OK boekje door gaat bladeren. Het gaat om het kunnen toepassen van alle aangeleerde kennis en bovenal gezond verstand. Verder sluit ik me aan bij Rescue.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #85 Gepost op: 1 november 2007, 11:02:19
De volgorde van de behandelde stof in het boekje lijkt me weinig relevant, ik neem aan dat er geen hulpverlener is die bij een slachtoffer eerst het OK boekje door gaat bladeren. Het gaat om het kunnen toepassen van alle aangeleerde kennis en bovenal gezond verstand. Verder sluit ik me aan bij Rescue.

Kees  8)

Ik ben dit niet met je eens Keer,

De volgorde waarin de stof word behandeld is juist weldegelijk erg relevant,  Dat heeft te maken met de retentiewaarde, De manier hoe kennis in je geheugen zich nesteld. En er weer word uitgehaald in een moment van stress..  Juist dit de oorzaak dat veel traumaslachtoffers in de stabiele zijligging word gelegd terwijl dit niet gewenst is in verband met een zeer hoge kans op wervelletsels..  

Internationaal kiezen alle opleiders om dit twee gescheiden onderwerpen te laten zijn, zodat mensen niet onder stress onthouden elke bewusteloze moet in de stabiele zijligging.... Alleen nog veel eerste hulp instructeurs in Nederland kiest er voor klakkeloos het boekje te volgen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 3 november 2007, 23:39:42
Alleen nog veel eerste hulp instructeurs in Nederland kiest er voor klakkeloos het boekje te volgen..

Ik volg in principe het boekje, maar nek en rugletsel komt nog voor het benaderen van het s.o. aan de orde.
Dat voorkomt misschien problemen als het s.o. je wil aankijken terwijl zijn nek gebroken is


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #87 Gepost op: 6 november 2007, 22:37:09
Les 7

Verstikking. De hele riedel die je eigelijk moet weten wat te doen. Eerst laten hoesten. Helpt niet? Kloppen op de rug max 5x. Helpt niet? Heimlich-greep. Inmiddels zal het slachtoffer mogelijk bewusteloos zijn. Hierbij op de grond neerleggen en borstcompressie geven.

Hoe dit moet? Geen flauw idee dit krijgen we volgende week bij de reanimatie :)

Voorderest in de les algemene herhaling van de afgelopen lessen.

Volgende week reanimatie dus :)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #88 Gepost op: 8 november 2007, 12:47:22
Les 7

Verstikking. De hele riedel die je eigelijk moet weten wat te doen. Eerst laten hoesten. Helpt niet? Kloppen op de rug max 5x. Helpt niet? Heimlich-greep. Inmiddels zal het slachtoffer mogelijk bewusteloos zijn. Hierbij op de grond neerleggen en borstcompressie geven.

Hoe dit moet? Geen flauw idee dit krijgen we volgende week bij de reanimatie :)

Voorderest in de les algemene herhaling van de afgelopen lessen.

Volgende week reanimatie dus :)


Hmm oke... bij ons hebben ze vorige keer juist gemeld dat je het stukje over de borstcompressie's moet vergeten, "scheur die bladzij maar uit je boek".... ::) bijzonder


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #89 Gepost op: 8 november 2007, 19:26:45
Hmm oke... bij ons hebben ze vorige keer juist gemeld dat je het stukje over de borstcompressie's moet vergeten, "scheur die bladzij maar uit je boek".... ::) bijzonder

Toch lastig als het slachtoffer het nodig heeft. Het geldt namenlijk nog steeds! :-\ Misschien een iets te voorbarige instructeur?
It's me!