ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 48951 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #90 Gepost op: 8 november 2007, 20:34:54
Hmm oke... bij ons hebben ze vorige keer juist gemeld dat je het stukje over de borstcompressie's moet vergeten, "scheur die bladzij maar uit je boek".... ::) bijzonder

En wat wilde de instructeur dan dat je in plaats daarvan doet??? Toekijken?


kamphuis

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 8 november 2007, 23:48:49
Beste 112MAX

Ik zou mij niet al te veel aantrekken van alle mensen die het hier beter weten en het gewoon doen zoals je instructeur je het aanleert. Anders wordt het wel erg verwarrend. De rest komt later wel.

Veel plezier met je cursus!

Marco


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #92 Gepost op: 9 november 2007, 21:06:14
Beste 112MAX

Ik zou mij niet al te veel aantrekken van alle mensen die het hier beter weten en het gewoon doen zoals je instructeur je het aanleert. Anders wordt het wel erg verwarrend. De rest komt later wel.

Veel plezier met je cursus!

Marco

Als ik examinator ben en ik krijg te maken met dit soort afwijkingen, dan rest mij niet veel meer dan de constatering dat de kandidaat niet competent is op dat punt.
Als dat bij een groot deel van de kandidaten dat punt de mist ingaan dan mag de instructeur dat uitleggen.

Als ik als instructeur een groep op examen heb gehad, dan vraag ik de examinatoren nadat de uitslag is meegedeeld en de kandidaten weg zijn, wat hun in positieve als in negatieve zin bij de groep is opgevallen.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #93 Gepost op: 10 november 2007, 09:56:50
Veel trauma slachtoffers in de stabiele zijligging? Komt (gelukkig) niet vaak meer voor. Wij zien dat eerste hulpverleners o.h.a. hun gezonde verstand gebruiken en zijligging op indicatie toepassen.
Hoe iemand op straat werkt is in grote mate afhankelijk van de instructeur en in mindere mate hoe een boek is ingedeeld.
Het maakt het de cursist wel makkelijker als de verhaallijn van de instructeur gelijk op loopt met de inhoud van het cursusboek. Daarom is het wel aan te bevelen dat de hoofdstukken in het cursusboek de actuele richtlijnen volgen.
Het is de instructeur die als deskundige gezien wordt, dus zoals deze het brengt wordt het door de cursist toegepast. Het lesboek wordt meer als een naslagwerk gezien.

Wat echter vaak voorkomt is dat bedrijven zelf protocollen gaan ontwikkelen. Laatst kwam ik het bezit van en basiscursus BHV, waarin begonnen werd met het blussen van een slachtoffer. Uiteraard moet een in brand staand slachtoffer geblust worden. Maar omwille van didactiek lijkt het mij verstandig om toch volgens het ABC te werken en vervolgens bijzondere omstandigheden uit te werken.
Het melden van 112 kwam ergens achterin het protocol, zelfs bij een reanimatie.

Over het certificaat: het laat zien dat iemand competent is aan bepaalde eindtermen. Het logo op het certificaat zegt iets over de inhoud van de cursus.

Over de borstcompressies bij verstikking: het indrukken van de thorax gebeurt op identieke wijze als bij hartmassage. M.a.w. er moet gestart worden met reanimatie.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #94 Gepost op: 12 november 2007, 00:34:58
Wat echter vaak voorkomt is dat bedrijven zelf protocollen gaan ontwikkelen. Laatst kwam ik het bezit van en basiscursus BHV, waarin begonnen werd met het blussen van een slachtoffer. Uiteraard moet een in brand staand slachtoffer geblust worden. Maar omwille van didactiek lijkt het mij verstandig om toch volgens het ABC te werken en vervolgens bijzondere omstandigheden uit te werken. Het melden van 112 kwam ergens achterin het protocol, zelfs bij een reanimatie.

Ik begin met de algemene structuur uit te leggen
- Veilgiheid waarborgen
- situatie beoordelen
- direct levensbedreigende situaties opheffen (brandend so, verslikking, ernstige uitwendige bloedingen stelpen
- vitale functies beoordelen en zo veel mogelijk veiligstellen
- plaatselijk letsels beoordelen en zonodig behandelen

Afhankelijk van de situatie wordt alarmering daarin op de juiste plaats en tijd meegenomen


kamphuis

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 12 november 2007, 01:04:01
Als ik examinator ben en ik krijg te maken met dit soort afwijkingen, dan rest mij niet veel meer dan de constatering dat de kandidaat niet competent is op dat punt.
\]

Ik denk dat het niet verstandig is om iemand die (met schijnbaar veel plezier) een ehbo-cursus volgten daarvan verslag doet, allerlei andere dingen te adviseren dan dat hij op de cursus hoort. Dat schept verwarring. Vertrouw gewoon je collega-instructeur. Als die iets fot aanleert dan kunnen de examinatoren hem ter verantwoording roepen.

Tot slot: wat zou jij er van vinden als er een cursist van jou alsmaar roept:'"maar op het forum heb ik gehoord dat je een slachtofffer moet aantikken en dat je geen borstcompressies moet doen bij verslikking en dat je ..."


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #96 Gepost op: 13 november 2007, 22:53:13
Lesje 8

Vandaag: Reanimatie :)

In groepjes ingedeeld. 4 per pop. Na een uitleg over het hart en een koffiepauze werd ons uitgelegd hoe te reanimeren. Ik heb niet zo veel tijd nu dus ik hou het ietsje kort:

- Gevaar slachtoffer/jezelf
- Aanspreken
- Licht schudden
- Vragen of iemand alvast erbij wilt blijven om later eventueel 112 te bellen
- Ademhaling controleren
- Vragen of iemand 112 wilt bellen ivm een reanimatie die 'van start gaat'
- 30x compressie (Snelheid: 100x drukken per minuut), ongeveer 4 centimeter de borst indrukken
- 2x beademen, borst 1 cm omhoog
- Net zolang doorgaan tot er proffesionele hulp is (ambulance)

Volgende week de mond-op-neus beademing ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #97 Gepost op: 21 november 2007, 20:27:22
Gisteravond:

Les 9

- 1e uur: herhaling mond op mond reanimatie
- 2e uur: mond op neus reanimatie

Nou dat was het heb het een beetje druk met mijn stage dus even kort...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #98 Gepost op: 21 november 2007, 21:24:32

 Het logo op het certificaat zegt iets over de inhoud van de cursus.


Hoe bedoel je dat precies Trophy?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


kamphuis

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 3 december 2007, 02:12:12
Gisteravond:

Les 9

- 1e uur: herhaling mond op mond reanimatie
- 2e uur: mond op neus reanimatie

Nou dat was het heb het een beetje druk met mijn stage dus even kort...


je verslagjes worden wel erg kort ...    :'(