ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 49602 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 12 september 2007, 14:24:32
Wat maakt dat document officieel? Gewoon een instantie die een papiertje uitgeeft, kan iedereen doen. Als je het nou ergens voor nodig zou hebben...
Arts  www.alphalog.nl


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #31 Gepost op: 12 september 2007, 15:26:48
Ach, ze vinden het van de instructeur vaak wel leuk dat 'ie een papiertje kan laten zien. En op het reanimatiediploma kunnen we aftekenen wie er op herhaling is geweest. Kan de cursist ook zien dat hij een jaartje heeft overgeslagen :D
It's me!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 12 september 2007, 20:53:38
Wat maakt dat document officieel? Gewoon een instantie die een papiertje uitgeeft, kan iedereen doen. Als je het nou ergens voor nodig zou hebben...

Wat maakt een vliegticket naar de zon meer waard, dan het papier waar het op gedrukt is ?
Juist, het vertrouwen in de organisatie die het uitgeeft en de mogelijkheden om verhaal te gaan halen als het onverhoopt misgaat.

Binnen ons bedrijf hebben mensen een dik probleem als ze dat document niet hebben.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 14 september 2007, 07:58:07
Het gaat hier over 'officieel' of niet, niet of het enige waarde heeft... EHBO'ers vallen buiten iedere medische wet (BIG).
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 14 september 2007, 08:21:57
Als een instantie/club/vereniging garandeert dat bepaalde mensen voldoende geschoold zijn (in de reanimatie), moeten ze dat kunnen aantonen (vooral als het een keer misgaat). Maar of dat nou persé moet met een papiertje van de Reanimatieraad of van het Oranje Kruis of dat het ook kan door een eigen systeem waarin men bijhoudt wie wat geleerd en geoefend heeft, dat moet niet zoveel uitmaken. Tenzij de overheid een specifieke eis, regel of wet heeft ingesteld natuurlijk.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 14 september 2007, 21:22:48
Het gaat hier over 'officieel' of niet, niet of het enige waarde heeft... EHBO'ers vallen buiten iedere medische wet (BIG).

Balkenende valt ook buiten de BIG wet en toch is hij officieel minister-president.
En dat zegt ook niets over de kwaliteiten van hem.


Kanarie

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 14 september 2007, 22:13:22
Balkenende valt ook buiten de BIG wet en toch is hij officieel minister-president.
En dat zegt ook niets over de kwaliteiten van hem.
Balkenende valt als MP buiten de Wet BIG, maar wel binnen andere wetten.




Goed, genoeg gezeur, volgens mij worden er onnodig veel kromme vergelijkingen gemaakt. Waar ging het ook alweer over?  :)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 15 september 2007, 21:45:47
Ho ho, dat bestaat wel. Uitgegeven door de Nederlandse reanimatieraad. Maar bij je EHBO diploma (uitgegeven door het Oranje Kruis) zit het er bij in. De AED bediener is een aparte cursus en krijg je dan ook een apart certificaat voor ^-^
Dus, in je EHBO diploma kan je en pleisters plakken en reanimeren :D

Ik heb nog nooit separate certificaatjes gehad maar heb voor gevolgde onderdelen wel een aantekening op het diploma.

Kees  8) (die een broertje dood heeft aan al die losse velletjes en het belangrijker vind dat iemand vaardig is en helaas moet vaststellen dat dit niet altijd zo is)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2007, 09:53:16
Ja en waar hebben we het dan over.  

Een certificaatje die maximaal zegt over de eindtermen die gehaald hebt tijdens een training of getoets via een examen..
Het zegt dus niets over de houding en gedrag van degene, en ook niets over zijn of haar praktijkervaring, organisatietalent en ook niet iets of dat iemand zijn kunstje onder verschillende omstandigheden kan..


Een certificaat zegt alleen iets, in combinatie met een ingevuld logboek, over praktijkervaring iets over iemand praktijk ervaring..
In diverse bedrijfstakken, worden een veiligheidslogboek zelfs verplicht gesteld.  Ik stel voor dat we zo iets ook introduceren voor vormen van georganiseerde hulpverlening.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #39 Gepost op: 18 september 2007, 19:13:18
Lesrooster:

Les 1: - Vijf belangrijke punten, waarneming ernstig uitwendige bloeding, rautek en vervoeren
Les 2: - Verband en Hulpmiddelen wonden, snelverband, mitella, 4 principes wondbehandeling
Les 3: - Menselijk lichaam, huid, ernstige wonden, Shock en wonddrukverband
Les 4: - Letsels van het bewegingsapparaat, drukverband enkel
Les 5: - Algemene herhaling. 80% van de ongevallen in huis zijn nu behandeld
Les 6: - Stoornissen in het bewustzijn, beoordelen bewustzijn, benaderen SO, van buik naar rug draaien in stabiele ligging, flauwte en overige ziekten
Les 7: - Stoornissen in de ademhaling, beoordelen ademhaling, verslikken, controle ademhaling, bewusteloos SO, van rugligging in stabiele ligging en terug draaien, overige ziekten
Les 8: - Stoornissen in bewustzijn en Ademhaling, Reanimatie
Les 9: - Reanimatie
Les 10: - Byzondere letsels: ogen, doordringende, elektrisiteit, vergiftiging
Les 11: - Brandwonden, warmte- en koude letsels
Les 12: - Herhaling
Les 13: - Verbandleer 1
Les 14: - Verbandleer 2
Les 15: - Algemene herhaling
Les 16: - Examen

Vanavond les 1! :)

Max