ehbo curcus verslag

Auteur Topic: ehbo curcus verslag  (gelezen 49906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 25 september 2007, 22:36:14
Dankje kees!

Les 2:

Dit keer stond een stukje basisverbandleer op het programma. Allereerst werd er uitgelegd dat je gemiddeld als volwassenen een halve liter bloed kwijt kan en weer op kunt staan (geen levensbedreigende situatie). Daarna werd er nog uitgelegd wat nou eigelijk een wond was en dat je 2 soorten had. Een snee en een gescheurde wond.

(ik ga even verder, je komt bij het SO aan en laat hem het liefst zitten als hij wat aan zijn arm heeft) Ons werd geleerd dat als je bij een slachtoffer komt je 2 dingen kunt doen. De wond wél behandelen of níet behandelen. Als je de wond dus wél behandeld spoel je de wond (indien mogelijk) schoon met kraanwater en ontsmet je het met bijv. betadine. Daarna dek je de wond steriel (kiemvij) af en vervolgens wikkel je er op een speciale manier verband omheen.

Doe je dit niet en ga je toch voor de proffesionele hulp in het ziekenhuis kun je de wond afdekken en eventueel de arm in een mitella doen. Hierna doorverwijzen naar een ziekenhuis.

Vervolgens werd ons 2 soorten verbinden aangeleerd. Dekverband en snelverband. Eigelijk is het snelverband een gemakkelijkere vervanger voor het dekverband. Bij het dekverband (eventueel) eerst betadine, daarna steriel gaasje, dotje watten en daarna verbinden met 'hydrofiele zwachtel'. Kortom: verband. Mocht hierna er nog bloed door het verband heen komen dun je een drukverband aanleggen. Eerst een dikke soort synthetische wat, waarna je er extra stevig verband omheen wikkeld wat je bij de wond extra aantrekt. Het snelverband is eigelijk een steriel gaasje en watten in elkaar waarna je daarna gemakkelijk het verband eromheen wikkeld (verband zit aan het gaasje vast).

Kortom: vandaag hebben we een basis gehad voor het in verband leggen van een wond.

Zo misschien beetje aan de lange kant ;D

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 26 september 2007, 18:25:38
Dankje kees!

Les 2:
Doe je dit niet en ga je toch voor de proffesionele hulp in het ziekenhuis kun je de wond afdekken en eventueel de arm in een mitella doen. Hierna doorverwijzen naar een ziekenhuis.

En ik weet niet of het gemeld is, maar als je doorstuurt naar het ziekenhuis of andere proffesionele hulp, GEEN betadine gebruiken....dan kan de arts de wond namelijk niet goed beoordelen door de verkleuring.  ;)

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 26 september 2007, 18:48:08
En ik weet niet of het gemeld is, maar als je doorstuurt naar het ziekenhuis of andere proffesionele hulp, GEEN betadine gebruiken....dan kan de arts de wond namelijk niet goed beoordelen door de verkleuring.  ;)

Jup had ik ook meegekregen, dan gewoon alleen verbinden.

Wat beter schijnt te werken dan Betadine is Sterilon, weet iemand waarom?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #53 Gepost op: 26 september 2007, 20:34:48
Nou, sterilon prikt in ieder geval beter als betadine en is doorzichtig, misschien dat men daarom sterilon prefereert?
Lijkt mij dat je sterilon goed kunt gebruiken als je iemand doorstuurt.
Als ik t fout heb graag info!
Groet
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 26 september 2007, 21:30:34
Nou, sterilon prikt in ieder geval beter als betadine en is doorzichtig, misschien dat men daarom sterilon prefereert?
Lijkt mij dat je sterilon goed kunt gebruiken als je iemand doorstuurt.
Als ik t fout heb graag info!
Groet

Op een open wond prikt het inderdaad wel even vervelend... haha

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 27 september 2007, 00:00:05
tip voor ontsmetting: 5 % dettol oplossing in water in een spray flacon werkt ook uitstekend, is eenvoudig op moeilijk bereikbare plekken aan te brengen, prikt niet en geeft geen verkleuring.

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 27 september 2007, 07:54:02
Jup had ik ook meegekregen, dan gewoon alleen verbinden.

Wat beter schijnt te werken dan Betadine is Sterilon, weet iemand waarom?

Er zijn diverse desinfectanten op de markt voor op de eerste hulp post, zowel voor desinfectie van de wondgebied, als handen als instrumenten.
Ik heb een aantal bekenden hier beschreven en onze ervaring er mee.

Betadine® (zelfzorg)
Daar heb ik ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

Dettol® (zelfzorg)
Daar heb ik ervaring mee maar is onhandig, in het oplossen, vaak alleen in concentraat te verkrijgen. Niet in de wond te gebruiken. Prikt.. niet in kant en klare oplossingen te verkrijgen.. Word veel gebruikt om instrumenten te reinigen maar er blijft de typsiche dettol geur aanhangen.. geen voorstander van, maar sommigen blijven er bij zweren.

Jodium (zelfzorg) : Daar hebben ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

Sterillium® (zelfzorg) : word bij ons in lotion vorm voornamelijk gebruikt om de handen van de hulpverleners te reinigen. Kan ook gebruikt worden om rondom de wond te reiningen, maar het prikt enorm als het in de wond komt.

Sterilon® (zelfzorg) : Is bij ons vervangen door de hibicet oplossing. Hibicet is breder toepasbaar

waterstofperoxide 0,3% : Heb ik zelf nog geen ervaring mee, hoor er wel goede ervaringen over...

Hibicet® Oplossing(zelfzorg)
Erg handig, zowel in concentraat als in verdunde uitvoeringen gebruiken metname de 15ml verdunde capsule uitvoering, is goed te gebruiken, eenmaal geopende verpakking kan daarna gewoon weg en ook niet meer per ongeluk gesloten worden. verkleurd de wond nauwelijks, de wond blijft goed te beoordelen door derden,erg handig voor gebruik op een eerste hulp post..  Wel opletten dat er wel de verdunde oplossingen worden gebruikt, dus wel mensen op de eerste hulp post etiketten leren lezen...

Umonium38® (zelfzorg) Denk er om niet voor wondbehandeling, maar uitermate geschikt om instrumenten, scharen, pincetten, maar ook beademingsmaskers, erc. te reinigen. Geschikt om Medische classe II instrumenten te reinigen. Om dit goed te doen, is er in een training aandacht op vestigen, maar als het goed doet.

Sterilon, Betatine, en dettol, horen wat mij betreft niet in de eerste hulp trommel, en ik zou verwachten dat de meeste instructeurs inmiddels wel zouden weten dat Hibicet een veel beter middel is.. (prikt niet, de wond blijft beoordeelbaar door de arts,)

Citaat
Hibicet verdunning is een antisepticum met detergerende (reinigende) eigenschappen. Het combineert de werking van twee antiseptica: chloorhexidine, een breed-spectrum bactericide stof, die werkzaam is tegen zowel Gram-positieve als Gram-negatieve organismen. Daarnaast is chloorhexidine in vitro werkzaam tegen dermatofyten en gisten. Chloorhexidine is inactief tegen sporen van bacteriën en van schimmels. En cetrimide, een quaternaire ammoniumverbinding, die werkzaam is tegen zowel Gram-positieve als Gram-negatieve organismen, waaronder Staphylococcus aureus. Het minst gevoelig voor cetrimide zijn Pseudomonas- en Proteus-stammen en derhalve behoeven deze een hogere cetrimideconcentratie. Cetrimide heeft naast desinfecterende eigenschappen ook een reinigend effect. Door de combinatie van beide stoffen ontstaat een antisepticum, dat geschikt is voor het desinfecteren en reinigen van zowel intacte huid als van beschadigde weefsels, in het bijzonder daar waar andere organische stoffen aanwezig zijn.

5.2 Farmacokinetische eigenschappen
Na applicatie op de huid is de absorptie van chloorhexidine zeer gering, beneden 0,1%. Er zijn geen detecteerbare chloorhexidinebloedspiegels gevonden bij uitwendig gebruik. Chloorhexidine hecht sterk aan eiwitten. De vrijwel afwezige absorptie via de huid wordt waarschijnlijk door deze sterke eiwitbinding verklaard. Cetrimide is eveneens een kationogene component die stevig aan de huid en ander weefsel hecht. Door deze stevige binding vindt er nauwelijks tot geen absorptie plaats.

5.3 Gegevens uit het preklinisch veiligheidsonderzoekGeen bijzonderheden.

6 Farmaceutische gegevens

6.1 Lijst van hulpstoffen
Ethanol, chinolinegeel (E104), water.

6.2 Gevallen van onverenigbaarheid
Indien geweven goed (zoals linnen) in contact is geweest met een chloorhexidinebevattende oplossing, moet bleken met chloorbevattende middelen worden vermeden omdat hierdoor bruine, niet verwijderbare vlekken kunnen ontstaan. Bleken met perboraat veroorzaakt deze vlekken niet. Cetrimide en chloorhexidine zijn onverenigbaar met zeep of andere anionogene middelen.

6.3 Houdbaarheid
De uiterste gebruiksdatum wordt op de verpakking vermeld en geldt uitsluitend indien hierna genoemde wijze van bewaren wordt aangehouden. Op de sachets en bottlepacks staat deze datum achter de letters "exp". De bewaartermijn voor de sachets en bottlepacks bedraagt 3 jaar.

6.4 Speciale voorzorgsmaatregelen bij opslag
Bewaren bij kamertemperatuur (15-25°C).

6.5 Aard en inhoud van de verpakking
Hibicet verdunning is beschikbaar in de volgende verpakkingsvormen: Sachets van 25 ml (250 sachets per omdoos) en 100 ml (60 sachets per omdoos). Bottlepacks van 15 ml (25 of 240 bottlepacks per omdoos) en 50 ml (120 bottlepacks per omdoos).

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 27 september 2007, 11:12:36
Zelf heb ik in mijn koffer betadine/dettol/sterilon/hibicet.

Betadine gebruik ik eigenlijk nooit....
Sterilon spuitbus is handig bij grote, oppervlakkige, schaafwonden, prik alleen wel.
Dettol gebruik ik meestal om de huid schoon te maken, opgedroogd bloed etc. even weg vegen wat om de wond heen zit. (wel die nare dettol lucht)
Hibicet regelmatig voor in/op de wonden. Erg handig spulletje. Ook makkelijk in gebruik die kleine flesjes/capsules.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 27 september 2007, 11:23:17
Zelf heb ik in mijn koffer betadine/dettol/sterilon/hibicet.

Betadine gebruik ik eigenlijk nooit....
Sterilon spuitbus is handig bij grote, oppervlakkige, schaafwonden, prik alleen wel.
Dettol gebruik ik meestal om de huid schoon te maken, opgedroogd bloed etc. even weg vegen wat om de wond heen zit. (wel die nare dettol lucht)
Hibicet regelmatig voor in/op de wonden. Erg handig spulletje. Ook makkelijk in gebruik die kleine flesjes/capsules.

Gooi die zooi dan uit de koffer,  Hibicet doet alle drie de toepassingen..  En Sterilon Spuitbus op de grote schaafwonden, is gewoon marteling.. Ik heb grote kerels, onder uit zien gaan van de pijn..   >:D

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 27 september 2007, 13:03:12
Gooi die zooi dan uit de koffer,  Hibicet doet alle drie de toepassingen..  En Sterilon Spuitbus op de grote schaafwonden, is gewoon marteling.. Ik heb grote kerels, onder uit zien gaan van de pijn..   >:D

Pfff valt best mee man  :)
Gebruik het voor me eigen ook altijd, als het nodig is, ff tandjes op elkaar hoor  :)
En zoals je aangeeft vooral de "grote kerels" schrikken ervan (zo haal je de echte mietjes eruit  :P)