Belasting is geen straf voor iets wat je fout gedaan hebt. Dat zie je fundamenteel verkeerd.
Een overtreding is een (bewuste) fout begaan waarvoor je beboet wordt.
Belasting is een wetsmaatregel die evenredig naar ratio van inkomen een deel afschuimt.
Je bedoelt vást draagkrachtige i.p.v. daadkrachtige mensen die meer bijdragen aan de staat.
Dat heeft niets met verkeersbekeuringen of overtredingen te maken, dat is WERKEN, bijdragen aan het Bruto Nationaal Produkt waarvoor de één meer beloning krijgt dan de ander, en dus óók (zo werken belastingen) meer aan de staat afdraagt dan een minder draagkrachtige.
Dat heeft niets met overtredingen en boetes te maken.
Dus jij ziet werken en geld verdienen waarover je belasting betaald als gelijk aan het maken van een fout, een verkeersovertreding?
Werken is dus bewust een fout maken? Dat vergelijk maak je namelijk.
Ik snap het woord percentage heel goed.
Alleen begrijp ik jouw redenatie niet over het doorslaan van een financiële balans. Sinds wanneer is de staat verantwoordelijk voor het reguleren van overtredingen door middel van boetes naar ratio? Want, dát is het in feite, reguleren van overtredingen.
Inderdaad geloof ik niet dat iemand met een top inkomen wakker ligt van een boete van 60 euro nee.
Wellicht is dit voor iemand in de bijstand wél een nekslag.
Eigen schuld
Had hij maar nét zoals de directeur zich aan de snelheid moeten houden.
Andersom:
Dacht je dat de directeur krom moet liggen voor 2000euro voor 10 kilometer te hard? Welnee, die Mercedes onder zijn kont kost namelijk al 100 keer zoveel.
Het zal geen enkel psychologisch verschil maken.
En dan nog, op welke manier zullen naar ratio die percentages bepaald worden.
Leuk idee.
In
Nederland haalbaar?
Nee.