Alles heeft inderdaad met referentiekaders te maken, en door welke ogen jij en ik tegen het loonstrookje aankijken maar ook tegen de rest van de maatschappij, en hierdoor ook een verschillende insteek hebben in het luchtballonnetje van boete's naar inkomen.
Door alleen te praten over bankdirecteuren en bijstandsmoeders (en hiermee het ogenschijnlijke verschil willen aanduiden tussen een sigarenrokende tycoon en een zielig hand-ophoudend vogeltje in de maatschappij) wordt niet alleen het beeld van draagkracht en -last gechargeerd maar ook compleet voorbijgegaan aan het feit dat je niet kunt kijken in iemands beurs en bijbehorende emoties.
Welk gevoel krijgt iemand erbij als je het niet hebt over een directeur maar een hardwerkende zichzelf opgebouwde home-made en overuren makende ZZP-er versus een arbeidsschuwe uitkeringstrekker die toch in hele dure auto's kan rijden en "het laat hangen" aan alle kanten dat je je afvraagt "waar doet hij het van?" Daarvoor hoeft hij niet eens gehandicapt te zijn.
Direct wordt dan het gevoel van mate van bestraffen naar rato al beïnvloed, puur door de beschrijving van een situatie en een persoonlijke omstandigheid. Alle directeur/bijstandsmoeder vergelijkingen leveren daarom ook geen realistisch beeld en gevoel op, een ieder heeft sinds de banken-schandalen een rotgevoel bij bankiers en directeuren, maar vanuit piëteit een ach-gossie gevoel bij bijstandsmoeders. Inderdaad, onderscheid maken qua gevoel, qua persoonlijke perceptie van iemand en iemands situatie.
Daarom is het te simplistisch om te stellen dat, op basis van verschillen in inkomens, iemand die 'meer in de beurs heeft ook wel meer kan bijdragen'.
Dat dóen ze al; hogere belastingschijf, geen aanspraak kunnen maken op welke toeslagen dan ook, verplicht duur huren. De "zieligen der maatschappij" (gechargeerd; degenen die om wat voor reden dan ook geen baan, geen goedbetalende baan of leuk salaris hebben) worden al behoorlijk uit de luwte gehouden met allerlei voorzieningen en "mazzeltjes" die voor anderen niet gelden, derhalve zouden hogere boetebedragen voor dezelfde vergrijpen op basis van hogere sociale/financiële status mijns inziens, wederom gechargeerd, een extra straf zijn voor het hebben van meer geld. Prachtig dat in een verzorgingsmaatschappij deze voorzieningen er zijn, dat is inderdaad de basis van een bepaald systeem waarin je als kok wel of niet je ingedriënten wilt mengen.
Maar, kijkende naar de spetters die worden gemaakt bij het koken, als de gemaakte spetters gelijk zijn waarom zou dan de ene spatel meer moeten schoonmaken dan de andere spatel? Iemand straffen op basis van wie hij/zij IS in plaats van hetgeen hij/zij DOET, dat is de basis van waaruit beboet wordt me dunkt? De vergelijking met de behandeling van een gehandicapte slaat kant noch wal in die vergelijking, we hebben het over het straffen van iemand die een feit begaat, niet over hoe we omgaan met iemand die ZONDER EIGEN KEUZE een bepaalde beperking heeft. Door twee keer het woord "behandelen" te gebruiken in je vergelijking wordt de indruk gewekt dat het een gelijke situatie zou zijn, ik vind dit persoonlijk een behoorlijk scheve insteek om het omgaan (behandelen) van een gehandicapt persoon op één lijn te trekken met iemand die gestraft moet worden ("behandelen"?) voor een overtreding .
De uitspraken dat mensen met hogere salarissen bepaalde boetebedragen standaard incalculeren per maand is een populistische uitspraak zonder inhoud en onderbouwing. Zoveel mega-grootverdieners die dit al wél zouden doen zijn er ten eerste niet in dit land en het gevoel daarnaast wat hier wordt neergezet dat über-verdieners per definitie stoute weggebruikers zijn is, behalve op incidentele ervaringen, niet gestoeld op enigerlei onderzoek naar de relatie tussen de hoogte van een inkomen en het onvermogen om de regels van de weg te blijven begrijpen.
Ik realiseer me, op basis van de vorige antwoorden, dat deze issue (het onderwerp is al eens ergens eerder aangesneden) grotendeels gevoed op persoonlijke invulling nooit in overeenstemming zal zijn met de mening van anderen. Het is denk ik daarom weinig zinvol om vanuit persoonlijke motieven deze discussie te blijven voeren, voor mij in ieder geval wel.