Boetes in verhouding met inkomen

Auteur Topic: Boetes in verhouding met inkomen  (gelezen 9536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2014, 09:24:10
Alles heeft inderdaad met referentiekaders te maken, en door welke ogen jij en ik tegen het loonstrookje aankijken maar ook tegen de rest van de maatschappij, en hierdoor ook een verschillende insteek hebben in het luchtballonnetje van boete's naar inkomen.

Door alleen te praten over bankdirecteuren en bijstandsmoeders (en hiermee het ogenschijnlijke verschil willen aanduiden tussen een sigarenrokende tycoon en een zielig hand-ophoudend vogeltje in de maatschappij) wordt niet alleen het beeld van draagkracht en -last gechargeerd maar ook compleet voorbijgegaan aan het feit dat je niet kunt kijken in iemands beurs en bijbehorende emoties.
Welk gevoel krijgt iemand erbij als je het niet hebt over een directeur maar een hardwerkende zichzelf opgebouwde home-made en overuren makende ZZP-er versus een arbeidsschuwe uitkeringstrekker die toch in hele dure auto's kan rijden en "het laat hangen" aan alle kanten dat je je afvraagt "waar doet hij het van?" Daarvoor hoeft hij niet eens gehandicapt te zijn.
Direct wordt dan het gevoel van mate van bestraffen naar rato al beïnvloed, puur door de beschrijving van een situatie en een persoonlijke omstandigheid. Alle directeur/bijstandsmoeder vergelijkingen leveren daarom ook geen realistisch beeld en gevoel op, een ieder heeft sinds de banken-schandalen een rotgevoel bij bankiers en directeuren, maar vanuit piëteit een ach-gossie gevoel bij bijstandsmoeders. Inderdaad, onderscheid maken qua gevoel, qua persoonlijke perceptie van iemand en iemands situatie.

Daarom is het te simplistisch om te stellen dat, op basis van verschillen in inkomens, iemand die 'meer in de beurs heeft ook wel meer kan bijdragen'.
Dat dóen ze al; hogere belastingschijf, geen aanspraak kunnen maken op welke toeslagen dan ook, verplicht duur huren. De "zieligen der maatschappij" (gechargeerd; degenen die om wat voor reden dan ook geen baan, geen goedbetalende baan of leuk salaris hebben) worden al behoorlijk uit de luwte gehouden met allerlei voorzieningen en "mazzeltjes" die voor anderen niet gelden, derhalve zouden hogere boetebedragen voor dezelfde vergrijpen op basis van hogere sociale/financiële status mijns inziens, wederom gechargeerd, een extra straf zijn voor het hebben van meer geld. Prachtig dat in een verzorgingsmaatschappij deze voorzieningen er zijn, dat is inderdaad de basis van een bepaald systeem waarin je als kok wel of niet je ingedriënten wilt mengen.
Maar, kijkende naar de spetters die worden gemaakt bij het koken, als de gemaakte spetters gelijk zijn waarom zou dan de ene spatel meer moeten schoonmaken dan de andere spatel? Iemand straffen op basis van wie hij/zij IS in plaats van hetgeen hij/zij DOET, dat is de basis van waaruit beboet wordt me dunkt? De vergelijking met de behandeling van een gehandicapte slaat kant noch wal in die vergelijking, we hebben het over het straffen van iemand die een feit begaat, niet over hoe we omgaan met iemand die ZONDER EIGEN KEUZE een bepaalde beperking heeft. Door twee keer het woord "behandelen" te gebruiken in je vergelijking wordt de indruk gewekt dat het een gelijke situatie zou zijn, ik vind dit persoonlijk een behoorlijk scheve insteek om het omgaan (behandelen) van een gehandicapt persoon op één lijn te trekken met iemand die gestraft moet worden ("behandelen"?) voor een overtreding  .

De uitspraken dat mensen met hogere salarissen bepaalde boetebedragen standaard incalculeren per maand is een populistische uitspraak zonder inhoud en onderbouwing. Zoveel mega-grootverdieners die dit al wél zouden doen zijn er ten eerste niet in dit land en het gevoel daarnaast wat hier wordt neergezet dat über-verdieners per definitie stoute weggebruikers zijn is, behalve op incidentele ervaringen, niet gestoeld op enigerlei onderzoek naar de relatie tussen de hoogte van een inkomen en het onvermogen om de regels van de weg te blijven begrijpen.

Ik realiseer me, op basis van de vorige antwoorden, dat deze issue (het onderwerp is al eens ergens eerder aangesneden) grotendeels gevoed op persoonlijke invulling nooit in overeenstemming zal zijn met de mening van anderen. Het is denk ik daarom weinig zinvol om vanuit persoonlijke motieven deze discussie te blijven voeren, voor mij in ieder geval wel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2014, 11:40:08
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241342 date=1391243050
De uitspraken dat mensen met hogere salarissen bepaalde boetebedragen standaard incalculeren per maand is een populistische uitspraak zonder inhoud en onderbouwing.  

Om jou tekst hierboven een beetje te onderbouwen.

Van de week had ik een bestuurder staande gehouden van spiksplinter nieuwe Audi A8L. Bestuurder reed na correctie 39km/u te hard en was aan het bellen.
Bestuurder(overigens een hele vriendelijke en keurige man) aangesproken op de door mij geconstateerde overtredingen. Ook netjes medegedeeld dat hij voor beide feiten een proces-verbaal ging krijgen. Dat snapte hij volledig en vroeg naar de bedragen. Keurig uitgelegd dat de snelheid 400 euro zou gaan kosten + 7 euro administratiekosten en dat het niet handsfree bellen 230 euro + 7 euro adiminstratiekosten kosten. Dus een totaal bedrag van 644,= euro in totaal. Bestuurder vond dit vervelend maar niet echt bijzonder. De bestuurder vertelde wat voor een werk hij deed en dat hij altijd haast had. Snelheidsovertreding en niet handsfree bellen waren voor hem ingecalculeerde boetes. Dat geld wat de boetes kosten, hier verdiende hij soms in een paar seconden veelvouden van.
De bestuurder was verder ook absoluut niet arrogant of wat dan ook in die trant. De bestuurder zei ook gewoon, ik bel de hele dag door, ik rij op de snelwegen dusdanig door dat er altijd een boetebedrag komt te staan op de bon. Die bestuurder verdiende gewoon dusdanig veel per maand dat een paar boetes niet zo erg waren. De bestuurder zei ook hoevaak wordt je nu betrapt door de politie op de snelwegen. Jullie rijden daar amper rond, daar kunnen jullie niks aan doen. Dat komt door het beleid wat gevoerd wordt.

Bestuurder keurig een hand gegeven en hem een prettige dag gewenst en de bestuurder deed dit visaversa.

Dit is dus zo'n categorie die eigenlijk lachend een boete in ontvangst neemt.
Als ik zelf deze 2 boetes zo mogen ontvangen, ben ik 1/3 van mijn salaris kwijt.


Gast

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2014, 11:57:52
Iets verderop in dat zinnetje stond daarom ook

Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241342 date=1391243050
... behalve op incidentele ervaringen...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2014, 12:29:17
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241363 date=1391252272
Iets verderop in dat zinnetje stond daarom ook

en ik ben vergeten erbij te schrijven dat dit niet een enkele keer gebeurd. HEt gebeurd geregeld. Uiteraard ook het tegenovergestelde. Die begaan bijwijze van spreken zowat ter plekke een zlefmoord omdat ze geen stuiver hebben om aan zijn/haar r**t te krabben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2014, 14:34:09
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241363 date=1391252272
Iets verderop in dat zinnetje stond daarom ook

Laat ik het er maar op houden dat het niet incidenteel is en dat ik het verhaal van dielangemotormuis zelf ook vaak genoeg heb meegemaakt. In mijn verhaal gebruik ik de termen bijstandsmoeder en directeur als verduidelijking maar ik doel niet op specifieke situaties.

Met het huidige beleid van vastgestelde bedragen tref je de ene nu eenmaal harder dan de andere. Dat druist bij mij juist in tegen mijn gevoel over het gelijkheidsbeginsel. Iedereen even hard treffen, naar ratio, dat is pas gelijk aanpakken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2014, 21:02:20
Laat ik vooropstellen dat ik me wel kan vinden in het grondbeginsel van straffen naar draagkracht... Maar: wat is draagkracht? Hoe bereken je dat objectief? Salarisstrookje? Hypotheek? Vaste lasten wegens familie, huisdieren enz. ? Het berekenen van de financiële draagkracht zou wel eens meer geld kunnen kosten, per geval, dan het toepassen van de "rijkdomstoeslag" opbrengt, tenminste voor kleinere straffen. In enkele landen waar inkomen een rol speelt in de mate van bestraffing wordt het principe dan ook pas vanaf een bepaalde hoogte van de straf gebruikt.
Niettemin- ik kan me ook wel in het bekende verhaal vinden dat de zakenman een boete wegens te snel rijden gewoon incalculeert als risicopost die te overzien is in vergelijking met wat hij in een dag kan verdienen. In Nederland misschien naar verhouding niet zo vaak, maar in bijv. Duitsland wat meer, terwijl de boetes daar wat lager zijn... Trekt de verhoudingen natuurlijk wel érg scheef. Ik kan mij voorstellen dat dit bij minder gegoede lieden kwaad bloed zet.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #26 Gepost op: 2 februari 2014, 08:26:59
Wat mij betreft mag het hoger voor bellen, sms en meer van dergelijke kantoorhandelingen. Zeker als het plan van BWM doorzet om de auto tot een reclame buro om te toveren.
http://www.dutchcowboys.nl/advertising/30959
Weer minder aandacht op de weg, compleet van de zotte zo iets. Moest eigenlijk bij wet verboden wat BMW doet flikt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #27 Gepost op: 2 februari 2014, 10:47:58
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241319 date=1391209078
Iemand's financiën hebben mijns inziens niets te maken met een gepleegd feit en de straf die daarop staat. Een bijstandsmoeder die net zo bewust door rood gaat als een directeur is net zo schuldig en dient op gelijke manier gestraft te worden. Klasse-justitie, als in oordeel vellen per sociale klasse of financiële situatie, doet onrecht aan het gelijkheidsbeginsel. In socialistisch Rusland, van de jaren 80 zou dat idee overigens wel passen.

Socialistisch Rusland, daar gebeurde het niet maar het gebeurd al wel in Finland Zweden en Zwitserland, het is natuurlijk wel de bedoeling dat een straf als straf ervaren word, dus daarom zouden de boetes naar financiële draagkracht moeten zijn, heeft niets met klasse justitie te maken en alles met het bij een ieder even veel financieel pijn laten doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 2 februari 2014, 12:54:29
Eens met boetes naar draagkracht. Ook niet afschrijven op de belasting en/of de zaak. Maar hoe regel je dat ook in de praktijk ?

Overigens over Rusland, dat was voor de baasjes kapitalistiser geregeld dan in menig ander land. Vrije banen voor de partijbonsen in Moskou, op iedere hoek van de straat een verkeersagent om het verkeer vanuit de kruisende straten tegen te houden. De betere klasse een heel grote datsja (zomerhuis) en kijk eens even wat er allemaal aan rijkdom in die tijd is gebouwd aan o.a. de Zwarte Zee.


Gast

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 2 februari 2014, 13:02:13
Een variabel boetebedrag, naar draagkracht, eenieder financïeel evenveel pijn laten voelen.
Pijn is een emotie en niet meetbaar. Voelt het voor een bijstandsbegunstigde (daar betalen de werkenden ook al voor) meer auw dan een directeur, had diegene de overtreding maar niet moeten maken.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=19355.msg520675#msg520675