Ambulanceboot, de oplossing?

Auteur Topic: Ambulanceboot, de oplossing?  (gelezen 12863 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2008, 21:49:22

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2008, 23:57:00

sylvester1986

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2011, 02:01:10
Citaat
Ambulanceboot vanaf april paraat

SNEEK - Kwam de eerste hulp op het water eerst te laat, vanaf nu komt de ambulanceboot binnen een paar minuten aanvaren.

Doel hiervan is de ambulancezorg ook op het water te garanderen, mocht er hier een calamiteit zijn. Voorheen moest de ambulanceboot eerst te water worden gelaten en was er geen vast personeel. Nu ligt de ambulanceboot paraat rond Sneek met een verpleegkundige en een schipper.

Dit zal de aanvaartijd van de boot erg verkorten en zo kan de eerste hulp sneller geboden worden. Een ambulance die naar de aanlegsteiger van de ambulanceboot rijdt neemt in geval van calamiteiten de patient over waarna die sneller in het ziekenhuis is.

De ambulanceboot is een project van het Antonius Ziekenhuis in Sneek/Emmeloord en Ambulancezorg Fryslân. Eerst werd de ambulanceboot alleen ingezet voor evenementen maar vanaf 4 april is de ambulanceboot permanent paraat op de wateren rond Sneek.

Bron:112Fryslan

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2011, 07:03:43
Continu inzet is slechts één aspect, want men wil ook méér boten stationeren verspreid over de regio:

Grou krijgt mogelijk ambulancebootvrijdag
01 april 2011 om 11:03 door redactie in dossier “Recreatie en watersport”  

GROU - Het Antonius Ziekenhuis in Sneek wil binnen een jaar in Grou een ambulanceboot stationeren. Ook komen er boten in Lemmer en Heeg te liggen. De enige en huidige boot in Sneek ligt vanaf maandag het hele watersportseizoen paraat voor noodgevallen op het water. Als deze inzet succesvol is, wordt de uitbreiding doorgezet. In geval van een calamiteit op het water rijdt de ambulancedienst naar de dichtstbijzijnde ambulanceboot. Die zet meteen koers naar de patiënt om eerste hulp te bieden en vervolgens terug te keren naar de wachtende ambulance. Die brengt de patiënt naar het ziekenhuis. Het Antonius Ziekenhuis wil voor de uitbreiding graag gebruik maken van de expertise van professionele hulpverleners. Gedacht wordt aan de brandweer en de KNRM.

http://www.degrouster.nl/?from=rss&show=article&article_id=7687

Een iets uitgebreider artikel: http://www.stjoerder.nl/pageid=268/articleid=2198/Inzet_ambulanceboot_fors_uitgebreid

Nu we 2 jaar verder zijn heb ik eens ge-googled naar resultaten van de ambulanceboot.
Op de site van de ambulancedienst "Ambulancezorg Fryslan" vind ik een "Jaarbericht 2010" waarin "verantwoording wordt afgelegd over de prestaties van het afgelopen jaar". Maar wat die prestaties zijn (cijfers) is er niet in terug te vinden...laat staan van de ambulanceboot.

Hier links naar een krantenartikel uit augustus 2010: http://www.ambulancezorgfryslan.nl/nl/news/actueel/news_id,42/zorg-met-pedalen-en-schroef
Er worden hier 2 inzetten genoemd waaruit de conclusie wordt getrokken dat de boot zijn nut heeft bewezen.

De boot is ook ingezet tijdens evenementen in andere steden. Althans hij heeft gevaren, inzetten worden niet genoemd:
http://www.ambulancezorgfryslan.nl/nl/news/actueel/news_id,38/friese-ambulanceboot-ingezet-bij-huldiging-oranje-in-amsterdam
http://www.ambulancezorgfryslan.nl/nl/news/actueel/news_id,36/friese-hulp-op-water-drentse-hoofdstad

Er is blijkbaar wel een enquete naar de wenselijk gehouden:
http://www.hartenvaatforum.nl/viewtopic.php?t=97&sid=c83370658811941bd6eb43f40bc4f01d

Maar ik kan hieruit niet echt concluderen of een ambulanceboot dé oplossing is.
Het is een dure boot, met dure medische apparatuur én dure bemensing.

Het oprichten van een reddingsbrigade was denk ik goedkoper geweest... deze organisatie wordt in bovenstaand artikel helaas niet genoemd.
Goedkopere vaartuigen, goedkope bemensing (vrijwilligers), bredere inzetbaarheid (bewakings-/toezichtstaak Friese meren) en als je afspraken maakt over opstapplaatsen kan een ambulancebemanning met apparatuur vrij eenvoudig en snel opgepikt worden. De opkomsttijden zullen dan niet zo verschillen met nu, schat ik in. Ook niet als de boot continu ergens afgemeerd ligt.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2011, 00:48:47
Ehh valt in de categorie ''oud nieuws''
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2011, 06:51:14
Ehh valt in de categorie ''oud nieuws''

Hoezo, de genoemde berichten zijn van rond 31 maart jl., dus vorige week.
Voor de discussie heb ik ze met wel wat oudere, maar hier niet eerder genoemde, berichten aangevuld.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2011, 22:54:41
Hoezo, de genoemde berichten zijn van rond 31 maart jl., dus vorige week.
Voor de discussie heb ik ze met wel wat oudere, maar hier niet eerder genoemde, berichten aangevuld.

Moest idd wel even zoeken naar de actualiteit...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2011, 23:21:26
Fijn, nog een dienst die zich met waterhulpverlening gaat bemoeien... ::)

Ik zie totaal de meerwaarde van een "ambu boot" niet. Zorg dat er een Reddingsbrigade is, die inderdaad ook een bewakende taak uitvoert, dan kan je in samenwerking met de CPA meer bereiken dan met wéér een of ander "mooi" initatief.

Hoe gaat men dit doen met opleiding, oefening, bezetting, uitruk, PBM en dergelijke? Zolang het zonnetje schijnt en er geen golfje te vinden is, kan je best met wat ambulance personeel iemand van een eilandje afhalen. Alleen ik zie het nog niet voor me dat een ambu bemanning, in een sneeuwstorm met windkracht 8, een hypothermisch persoon van een zeilschip aan lagerwal gaat halen.

(Waterhulpverlening wordt qua opleiding en benodigde vaardigheden vaak onderschat, zo ook door de nodige brandweerkorpsen...)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2011, 10:53:29
Is het toeval dat er 01 april 2011 bovenstaat en dat de poster over rond 31 maart spreekt als deze het over de datum van het artikel heeft 998765

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 5 april 2011, 19:37:20
Is het toeval dat er 01 april 2011 bovenstaat en dat de poster over rond 31 maart spreekt als deze het over de datum van het artikel heeft 998765

Dan zou het hele fenomeen van de ambuboot een grap zijn?