Vraagje aan Brandweer

Auteur Topic: Vraagje aan Brandweer  (gelezen 5544 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

DAmbu0512

• Gast
Gepost op: 25 augustus 2007, 14:09:13
Ik lees regelmatig dat de brandweer uitrukt om assisitentie te verlenen aan bijv dierenambulance's
maare het gebeurt ook vaak dat de brandweer alles op eigen houtje doen zonder de dierenambulance erbij te betrekken.

Mijn vraag is dan: Wat zijn de kosten voor het uitrukken van een brandweer, laten we zeggen voor een dier in boom zonder ladderauto.

Groetjes, Dambu0512

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2007, 14:11:02
De kosten zijn voor de gemeente,  de beller behoeft voor de HV  geen rekening te betalen  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2007, 00:41:07
De kosten zijn voor de gemeente,  de beller behoeft voor de HV  geen rekening te betalen  ;)
Wat kost zo'n inzet ongeveer voor de gemeente? (10'tje, 1000 euro?)

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2007, 16:36:16
ligt totaal aan de melding ;). En aan de hoeveelheid personen wat gealarmeerd wordt.
En de rangen van de desbetreffende personen heeft er ook mee te maken. Owja en ook nog aan het aantal uur...
Zal ff een voorbeeldje geven (maar niet me exacte prijzen) :
HBT: €25.-
BM  : €30
BWT: €20,-

kleine buitenbrand 's avonds:
- Alarmering 1x TS (2 ploegen).
- opkomst 20 man.
- van de 20 zijn er 15 HBT, 3 BM, 2 BWT.
- en het gaat hier om 1 uur.
- 15 x 25 = 375
  3   x 30 = 90
  2   x 20 = 40
  totaal    = 505

Dus een klein uitrukje kan toch al gauw een eurotje of 500 zijn voor de gemeente ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2007, 17:31:42
ligt totaal aan de melding ;). En aan de hoeveelheid personen wat gealarmeerd wordt.
En de rangen van de desbetreffende personen heeft er ook mee te maken. Owja en ook nog aan het aantal uur...
Zal ff een voorbeeldje geven (maar niet me exacte prijzen) :
HBT: €25.-
BM  : €30
BWT: €20,-

- opkomst 20 man.
- 15 x 25 = 375
  3   x 30 = 90
  2   x 20 = 40
  totaal    = 505

Dus een klein uitrukje kan toch al gauw een eurotje of 500 zijn voor de gemeente ;)

ik snap je reken som even niet sorry... 1x TS wat uitrukt... dus 6 man (gezien het standaard...)

1x bevelvoerder = € 30,-
5x manschap     = € 25,-
totaal               = € 155,-

de manschappen die wel opkomen maar niets doen hoeven toch niet betaald te worden? want ze doen niets en kosten dus ook niets?

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2007, 18:39:46
ik snap je reken som even niet sorry... 1x TS wat uitrukt... dus 6 man (gezien het standaard...)

1x bevelvoerder = € 30,-
5x manschap     = € 25,-
totaal               = € 155,-

de manschappen die wel opkomen maar niets doen hoeven toch niet betaald te worden? want ze doen niets en kosten dus ook niets?
Ja dat zou mooi zijn... Jij woont heel dicht bij de kazerne, en kan dus elke keer mee op de uitruk, en een ander die aan de andere kant van de stad/dorp woont pist dan elke keer naast de pot.
Maar hier is het zo, een ieder die opkomt dagen wordt betaald. Alleen als de inzet bijvoorbeeld 3 uur duurt, dan wordt het ingezette personeel 3 uur betaald. En de andere personen maar gewoon 1 uur uitbetaald.
Weer of geen weer... altijd brandweer

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2007, 18:46:35
Gaat hier precies het zelfde  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Just'in

• Forum gebruiker
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 00:55:54
Ja dat zou mooi zijn... Jij woont heel dicht bij de kazerne, en kan dus elke keer mee op de uitruk, en een ander die aan de andere kant van de stad/dorp woont pist dan elke keer naast de pot.
Maar hier is het zo, een ieder die opkomt dagen wordt betaald. Alleen als de inzet bijvoorbeeld 3 uur duurt, dan wordt het ingezette personeel 3 uur betaald. En de andere personen maar gewoon 1 uur uitbetaald.

Ik zou als ik de korpsleiding was, eens een rooster gaan maken... scheelt weer een hoop kostbaar gemeenschapsgeld ;)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."

pyroloog

• Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • BRW-ZHZ
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2007, 08:54:12
Ik zou als ik de korpsleiding was, eens een rooster gaan maken... scheelt weer een hoop kostbaar gemeenschapsgeld ;)

Volgens mij snap jij het verhaal nog niet helemaal.
Punt 1.
Hier wordt gewerkt met vrijwilligers, waarbij een garantiefactor van 250% voor wordt gebruikt.
d.w.z. voor elke functie 2,5 persoon beschikbaar. Dus voor 1 ts worden er 2,5X6=15 man/vrouw gerekend. Dit is een wettelijke norm, dus valt niet aan te rommelen.
Wil je dus voldoen aan de wet, dan moet je iederen alameren. En als je midden in de nacht ligt te slapen en de pieper gaat. Kan je je bed uit, naar de kazerne (onkosten voor gebruik van auto, brandstof en sokken omdat je je schoenen niet kon vinden ;)  ) en als je dan pech heb en het 1e voertuig mist, dan zou je dus weer terug naar huis kunnen zonder dat je daar een vergoeding! voor krijg??? Ik denk niet dat je dan nog veel mensen in dienst houd. Let even op , het is een vergoeding, geen salaris, want zulke vette uurtarieven zijn het ook weer niet.

Punt 2.
Mensen aanstellen in rooster/piket/consignatie-dienst.
Dit is ook mogelijk, wordt bij ons wel toegepast in de vakantietijd als je dus niet kan garanderen dat er genoeg mensen zijn. Je stelt 6 man aan die op een afstand van maximaal 5 minuten van de kazerne mogen zijn. Dit valt formeel onder werk/beschikbaarheidsdienst, en daar moet dus een vergoeding tegenover staan. Meestal een laag tarief van maximaal enkele euro's per uur. Denk dan aan 1 tot 3 euro.
Dit kost dus ook geld, zeker als je weinig uitrukken heb.
Stel dat je 1,5 euro/uur krijg.
Dat is dus 1,5 x 6 man x 24 uur/dag=€216 per dagx7= €1512,- per week aan piketvergoeding.

Die mensen die piketdienst hebben krijgen ook een uitrukvergoeding, want voor €1,5/uur doen we niet veel.
Dus
5x manschap= 125,-
1x bevelvoerder= 30
Totaal 155,- per uitruk

Dus:
2 uitrukken per week: 310,-
piket voor deze mensen:   1512,-
Totaal voor piketrooster en 2 uitrukken per week €1822,-

Als je dit dus afweegt tegen het onderstaande verhaal:

- opkomst 20 man.
- 15 x 25 = 375
  3   x 30 = 90
  2   x 20 = 40
  totaal    = 505 x2 uitrukken per week = 1010,-

Dus ze doen het helemaal zo gek nog niet door 20 man te alarmeren he! En dan hebben ze nog een hogere garantiefactor ook! 333%

Punt3.
Een beroepsdienst.
Dit kost helemaal bakken met geld, dus vandaar dat je dit alleen in grotere gemeenten ziet. Je kan je voorstellen dat als je 8 uitrukken/dag onder werktijd heb en je werkt bij een werkgever dat deze daar niet blij van wordt.

Ik hoop dat het nu financieel een beetje inzichtelijker is voor je hoe de organisatie in elkaar zit.

Groetjes!

Just'in

• Forum gebruiker
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2007, 12:15:11
Volgens mij snap jij het verhaal nog niet helemaal.
Punt 1.
Hier wordt gewerkt met vrijwilligers (...)

Ik denk dat het niet snappen meer iets is, van speciale regelingen per gemeente, maar dat terzijde. De eerste zin van jou antwoord geeft aan, dat ik weer eens iemand tegen de schenen heb getrapt (zo lijkt het). Klein detail, ook mijn persoontje is gewoon vrijwilliger (zonder enige vergoeding, deze hebben wij alleen tijdens de zomer periode, volgens de jou dan natuurlijk bekende "10/16 regeling") en ik zit helemaal niet te wachten op geld, dan zou ik er wel mijn beroep van gaan maken. Niet dat het vervelend is om betaald te krijgen, maar ik ben er niet bijgekomen voor de centen.

(...)
d.w.z. voor elke functie 2,5 persoon beschikbaar. Dus voor 1 ts worden er 2,5X6=15 man/vrouw gerekend. Dit is een wettelijke norm, dus valt niet aan te rommelen.
Wil je dus voldoen aan de wet, dan moet je iederen alameren. (...)

Ben ik toch benieuwd naar die wet waar aan "moet" worden voldaan, volgens mij, zijn het altijd richtlijnen die slechts een idicatie geven. Per gemeente kan hier dan weer een andere draai aan worden gegeven, zo komt het dat ik jullie specifieke (gemeentelijke/regionale) regelingen niet ken :|
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."