Ik denk dat het niet snappen meer iets is, van speciale regelingen per gemeente, maar dat terzijde. De eerste zin van jou antwoord geeft aan, dat ik weer eens iemand tegen de schenen heb getrapt (zo lijkt het). Klein detail, ook mijn persoontje is gewoon vrijwilliger (zonder enige vergoeding, deze hebben wij alleen tijdens de zomer periode, volgens de jou dan natuurlijk bekende "10/16 regeling") en ik zit helemaal niet te wachten op geld, dan zou ik er wel mijn beroep van gaan maken. Niet dat het vervelend is om betaald te krijgen, maar ik ben er niet bijgekomen voor de centen.
Ben ik toch benieuwd naar die wet waar aan "moet" worden voldaan, volgens mij, zijn het altijd richtlijnen die slechts een idicatie geven. Per gemeente kan hier dan weer een andere draai aan worden gegeven, zo komt het dat ik jullie specifieke (gemeentelijke/regionale) regelingen niet ken :|
Je trapt niemand tegen zijn schenen hoor!
Maar wat betreft die vergoeding snap ik jou verhaal niet. De vrijwillige brandweer valt onder een CAO, (CAR-UWO)
Hierin staat de volgende tekst:
Vergoeding
De vergoeding voor de werkzaamheden van een vrijwilliger bestaat uit drie componenten:
- een vaste jaarvergoeding;
- een bedrag per uur voor oefeningen en cursussen, met uitzondering van officieren;
- een bedrag per uur voor brandbestrijding en hulpverlening.
De bedragen worden vastgesteld op basis van de rang die de medewerker bekleedt. In alle bedragen is rekening gehouden met de onkosten die een vrijwilliger maakt. De vergoedingen volgen de salarisontwikkeling van de medewerkers van de gemeenten. De werkgever kan daarnaast een vergoeding vaststellen voor wacht-, consignatie- en bewakingsdiensten. Ook worden de opleidingen die de vrijwilliger verplicht moet volgen door de werkgever vergoed.
Wijken jullie hier dan vanaf?
Dat je niet voor het geld bij de brw moet zitten, daar ben ik het mee eens. Maar dat er zo misbruik wordt gemaakt (door de overheid) van vrijwilligers dat steekt mij wel.
Wat betreft die garantiefactor, daar staat wel ergens van wat op papier, maar zou ik echt even moeten gaan spitten. Misschien dat er hier iemand nog een aanvulling op kan geven? Bij ons wordt iedergeval 250% gehanterd, maar ik zag bij een ander korps al 280% staan.
Maar om bij de lesstof te blijven, uit het bovenstaand verhaal wat voor een aantal korpsen op zal gaan blijkt dus dat het alarmeren van 20 mensen goedkoper blijkt dan 6 mensen een piketregeling te geven.
Ik hoor nog wel van je, want ik ben benieuwd wat ze in Zaandam e.o. anders doen dan hier.
Groetjes!