selectie sigma

Auteur Topic: selectie sigma  (gelezen 8631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2007, 20:02:29
en niet om lullig te doen maar we hebben nu eenmaal niets aan "doetjes" en mensen die alleen maar zo'n hesje leuk vinden staan.
strengere eisen en keuringen zouden persoonlijk de voorkeur genieten.



Ik vind die keuring ook een prima zaak. Maar dit is ook alweer relatief. Want hoe vaak gebeurt het dat de mensen die bv. door een ongevalletje even iets minder functionberen, maar zich wél uit de naad werken tijdens hun Sigmataak. En daar tegenover de mensen die in prima lichamelijke conditie verkeren, maar al "uitgeschakeld" zijn, omdat ze hun nagel hebben gebroken...

Beetje flauw misschien... maar het gebeurt! Ook daar wil ik het woord "motivatie" nog maar weer eens noemen. Wil je nou wél (bijt dan even door) of wil je nou niet (haak dan af!).

Excuses voor mijn wat negatieve inval, maar het frustreert me wat ik soms om me heen zie gebeuren. >:(  En dat heeft niets met een keuring te maken!


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2007, 08:09:56
Los van het gegeven hoe zwaar een keuring moet zijn, is het keuren op zich een goede zaak. Er wordt namelijk wel wat van je verwacht.
En als iemand zonder keuring wordt aangenomen (of goedgekeurd wordt terwijl dat eigenlijk niet had gemoeten) dan is het de ondankbare taak van de instructeur om aan deze “goedgekeurde” persoon duidelijk te maken dat hij/ zij niet functioneert. Met alle problemen van dien.
Uiteraard moet iemand wel de kans krijgen om zich te bewijzen. Maar als het niet lukt, dan ligt het probleem op het bord van de instructeur.

De ambulancehulpverleners moeten wel vertrouwen kunnen hebben in de SIGMA leden en de SIGMA leden moeten vertrouwen in elkaar kunnen hebben. En dat vertrouwen is minder als blijkt dat iemand door een lichamelijk gebrek (visus, gewrichten, etc) of door stress niet optimaal kan functioneren onder moeilijke omstandigheden.

Alles valt of staat bij motivatie. En deze eigenschap is ruim voor handen bij SIGMA leden. Maar laten we ook realistisch blijven.
VSAZ ambulancezorg


oudetonge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • EHBO / Sigma VRR-ZHE
Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2007, 21:14:33
zal wel het mooiste zijn een goede keuring, ik zie sommige( en niet alleen bij ons ) die niet veel kunnen tillen enz. en volgens mij is dit toch een pre, je hoeft geen 100 kg op te kunnen pakken maar een beetje sjouw werk moet toch kunnen over een korte of lange afstand?
vragen staat vrij,zo ook je antwoord


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2007, 13:33:56
Alles staat en valt met motivatie en wilskracht. Maar, stel dat je een wat zwakkere rug hebt en je moet als SIGMA-vrijwilliger helpen bij het opzetten van de tent en je gaat door je rug. Vervolgens zit je weken thuis vanwege die rug met kans op blijvende problemen. Dat risico wil je toch ook niet lopen voor een hobby. De keuring werkt dus twee kanten op: GHOR heeft enige zekerheid over de lichamelijke conditie van de vrijwilligers en de vrijwilligers worden beschermd tegen risico's die ze mogelijk in het dagelijks leven niet lopen.

Tav de keuring: NRK en de raad van RGF-en zijn al enige tijd aan het praten over het vaststellen van landelijke richtlijnen voor de keuring van de SIGMA-vrijwilligers. Daarmee komt voor eenieder als het goed is een einde aan onduidelijkheden over de keuring en de wisselende kwaliteit van de keuring.
Geloof niet alles wat je denkt.


chanes

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2007, 11:38:39
In Groningen hebben wij in 2003 toen wij met de opleiding begonnen, helemaal geen keuring gehad. Wij kregen een checklist thuis die ingevuld moest worden en verder niets.
De nieuwe groep die is gestart heeft wel een keuring gehad.
Zo zie je maar weer dat er in elke regio dus weer anders mee omgegaan wordt.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2007, 23:09:24
heb afgelopen week bericht gekregen dat er een keuring door een keuringsarts  ging gebeuren.


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #26 Gepost op: 15 september 2007, 21:52:35
Ik vind dat de sigma leden een goede keuring moeten hebben. Dus dat houdt in dat er naar diverse dingen worden gekeken zoals de oren en de ogen. Maar ook de E.C.G. en de ademhalingscontrole. En natuurlijk een conditietest. Krachttest hoeft inweze niet. Als je een uitruk heb, moet je veel kunnen lopen en dat soort dingen. En dan kan je geen kniepijn krijgen door slechte knieën omdat je bijvoorbeeld 100m in sneltempo met een ALS koffer moet sjouwen. Want dan laat je naar mijn gevoel het volledige hulpverlenend team zakken door jouw mankementen. En komt de hulp (lees: de spullen voor de hulp) te laat.