C rijbewijs

Auteur Topic: C rijbewijs  (gelezen 11336 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Gepost op: 25 augustus 2007, 16:58:01
Wat kost gemiddeld het behalen van je C rijbewijs?
Kan het niet echt duidelijk op internet, vinden, personen die het toevallig weten?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2007, 17:06:25
De kosten zelf weet ik niet precies meer, want ik heb het  nog alweer 6jaar opzak, maar je zult eerst je chauffeurs diploma moeten halen.  Dat was  toen ik het haalde  nog niet zo   ( weer een inkomstenpost :-X )   Maar veel suc6 alvast!  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

1of4

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2007, 18:11:12
Was bezig dit uit te zoeken.

Ik ga met ongeveer € 3000,00 rekening houden als ik in één keer slaag voor alles ;D

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2007, 18:20:17
op zo'n bedrag moet je wel rekenen inderdaad... het is ongeveer het dubbele van B rijbewijs...

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2007, 18:22:53
Ik lees het alweer, een koopje tegenwoordig  ;D  het zijn maar 5 examens  ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Karim

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2007, 19:00:01
maar je zult eerst je chauffeurs diploma moeten halen.  

Da's een veel gemaakte denkfout, maar dat hoeft niet perse.

Je hebt 2 trajecten, het chauffeursdiploma, en enkel het C rijbewijs.

Lees dit topic maar eens door, daar staat 't allemaal al 'n keertje in genoemd  ;)

En ik meen dat ik inderdaad ook rond de 3000 euro kwijt was ja.

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2007, 19:51:20
Citaat
Personen die voor 1 oktober 2003 hun vrachtautorijbewijs hebben gehaald maar geen chauffeursdiploma hebben, mogen 12 uren per week rijden in een zware vrachtauto.  Controle d.m.v. de tachograafschijven.

Citaat
CCV-B traject boven 7.5 ton Personen die de bevoegdheid willen hebben een vrachtauto te rijden met een Toegestane Maximum Massa (TMM) meer dan 7500 kg, moeten bij het praktische rijexamen in het bezit zijn de geldige certificaten Verkeer, Vervoersadministratie en Techniek (chauffeursdiploma).

Citaat
CCV-B beperkt tot 7.5 ton Dit vrachtautorijbewijs geeft de bevoegdheid te rijden op een vrachtauto met een Toegestane Maximum Massa (TMM) (ledig gewicht + laadvermogen) van 7500 kg. Om dat rijbewijs te verkrijgen moet u ten tijde van het praktijk examen geslaagd zijn voor Verkeer, Techniek en Vervoersadministratie.

Citaat
Bij het rijbewijstraject zijn de vakken Vervoersadministratie en Techniek iets lichter dan bij het CCV-B traject. Personen die dit rijbewijs willen halen moeten zich afvragen of het niet verstandiger is om toch het CCV-B traject te doen omdat daarmee de grens van 7500 kg. komt te vervallen

dus als ik het goed begrijp zijn er 2 soorten C rijbewijzen... 1 voor max 7500kg en 1 voor 7500+kg... je moet voor beide 3 theorie examens done waarbij de ene zwaarder dan de andere is..

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2007, 19:57:05
dus als ik het goed begrijp zijn er 2 soorten C rijbewijzen... 1 voor max 7500kg en 1 voor 7500+kg... je moet voor beide 3 theorie examens done waarbij de ene zwaarder dan de andere is..

Dus een brandweer chauffeur rijd meer dan 12 uur per week?  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2007, 20:09:25
En google is weer je beste vriend!!  ;) ;D ;D

http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=5646

Arbeidstijdenbesluit Vervoer; tachograafplicht en chauffeursdiploma

Antwoord op vragen zoals, is alleen de Arbeidstijdenwet of ook het Arbeidstijdenbesluit vervoer van toepassing, is er een verplichting tot installatie en gebruik van het controleapparaat (tachograaf) en wie zijn er vrijgesteld van de verplichting tot het bij zich hebben van een getuigschrift van vakbekwaamheid (chauffeursdiploma), zijn niet simpel te vinden in het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

Het geheel van antwoorden op deze vragen is te vinden in zowel het Arbeidstijdenbesluit vervoer, de Verordening (EEG) no. 3820/85, de Verordening (EEG) no. 3821/85, de Regeling controleapparaat, als de Regeling getuigschrift vakbekwaamheid, waarbij vaak vanuit het ene document naar het andere wordt verwezen.

Aan de hand van de volgende pagina's is snel antwoord op dergelijke vragen te vinden. Hierbij is een trefwoord als ingang gekozen, waarbij meestal via één of twee nummers naar de desbetreffende wettekst(en) wordt verwezen (het traject naar dit artikel is niet vermeld). In deze wettekst is dan na te gaan welke vervoersactiviteiten van het hoofdstuk Wegvervoer zijn uitgesloten of wat de eventuele condities van een vrijstelling zijn.

In de kolom ATB vervoer wordt aangegeven of het hoofdstuk Wegvervoer van het Arbeidstijdenbesluit vervoer al dan niet van toepassing is. Indien dit niet het geval is, geldt in principe de Arbeidstijdenwet. De Arbeidstijdenwet kent een verplichting tot het registreren van arbeids- en rusttijden, met als gevolg dat een werknemer, waarop het Arbeidstijdenbesluit vervoer niet van toepassing is, en dus ook geen verplichting tot het gebruiken van een tachograaf heeft, de tachograaf wel mag gebruiken voor bedoelde registratie.

In de kolom Tachograafplichtig wordt aangegeven of er een verplichting is tot de installatie en het gebruik van een tachograaf (vrachtauto's met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3500 kg en bussen).
In een aantal gevallen is vrijstelling verleend voor zowel het gebruik van een tachograaf als het bij zich hebben van een chauffeursdiploma. Echter de voorwaarden kunnen verschillen, zoals bijvoorbeeld bij de rijdende melkontvangst. Hier geldt de vrijstelling chauffeursdiploma binnen een straal van 50 km, maar de vrijstelling tachograaf kent deze voorwaarde niet.

In de kolom Diplomaplichtig wordt aangegeven of er een verplichting is tot het bij zich hebben van een chauffeursdiploma (de bestuurder van een bus en de bestuurder van een vrachtauto met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 7500 kg, die geboren zijn na 30 juni 1955).
Bij de inwerkingtreding van het Arbeidstijdenbesluit vervoer op 1 december 1998, zijn een aantal sectoren onder de "rijtijdenwetgeving" gebracht, waarvoor voorheen geen regels golden. Om deze reden hebben de diplomaplichtige chauffeurs van deze sectoren vier (was eerst drie) jaar de tijd gekregen om in het bezit van een chauffeursdiploma te komen. In voorkomende gevallen is dit aangegeven door het getal 2002.

TrefwoordATBvervoerTachograafplichtig   chauffeursdiplomaplichtig
Ambulance (art. 2.3:1, ATB vervoer)NeeNeeNee
BrandweerNeenoot5NeeNee

5.
Art. 4, lid 5. Voertuigen van of onder toezicht van strijdkrachten, bescherming burgerbevolking, brandweer en korpsen voor de handhaving van de openbare orde.

Er staan nog veel meer verschillende situaties op bovenstaande website.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2007, 22:47:46
Eigenlijk best raar dat er voor de AMbulance geen aparte opleiding is mbt de Ambu-Chauffeur. Stel je hebt geen vrachtwagenrijbewijs, maar die moet je wel hebben om hem te besturen.

Dan moet je duur betalen voor een vrachtwagenrijbewijs, terwijl je misschien noooit in een vrachtwagen gaat rijden maar het papiertje nodig hebt voor de extra kilo's op de ambu...

Vinden jullie dit ook niet maf of denk ik er alleen zo over?