Ik heb BCD en Taxi.
Ik deel de mening dat hoe het voertuig uitgevoert is, er het rijbewijs voor gehaald dient te worden. Ik heb van zowel C als D ook het chauffeursdiploma, ik vond het ook grote onzin dat ik voor mn Taxi wel vrijstelling kreeg voor Theorie, maar niet voor praktijk. Ik mocht zonder Taxi dus wel met 50 pax door de franse alpen, maar niet met 4 van het ziekenhuis naar het station.
Ook zon puntje, staat al ergens anders op het forum, taxipas voor HAP chauffeurs. Veel van deze mensen zullen nooit een meter taxi rijden, maar omdat de wet nu eenmaal zegt dat het personenvervoer is valt het onder die wet en is het verplicht. (en interessant voor de hapbedrijven, geen bpm en geen wegenbelasting)
Zo vraag ik me ook af of in de rode kolom waar in sommige auto's 10 zitplaatsen totaal zitten, 2 voor en 8 achterin busrijbewijs vereist is. In principe is een vrachtauto met meer dan 9 zitplaatsen inclusief chauffeur een bus, dus de BRW van Sint Anthonis en Wanroij hebben in principe een bus?!?
Wel vind ik persoonlijk dat je zowel met vrachtauto als met bus veel verder vooruit leert te kijken en anticiperen, dit is wat bij veel mensen met alleen B nog wel eens ontbreekt.
Mooie materie, het rijbewijsverhaal...