Oranje Kruis en EFAC uit elkaar, Het Rode Kruis sluit haar gelederen..

Auteur Topic: Oranje Kruis en EFAC uit elkaar, Het Rode Kruis sluit haar gelederen..  (gelezen 10878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 12 september 2007, 20:13:32
ja, maar de EFAM norm zegt daar niets over... Heeft iemand de EFAM Norm al bestuurdeerd ?

Het is dan ook een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik met mijn uitspraak bedoelde.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 september 2007, 20:36:21
Ik vroeg het specifiek om de verduidelijking, om dat iemand je opmerking zou kunnen uitleggen, alsof de EFAM een verslechtering zou zijn dan het huidige eerste hulp programma's in Nederland, zoals het Oranje Kruis 24e druk..

Terwijl ik toch de indruk heb, dat EFAM norm, wel eens een verbetering kon zijn..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 12 september 2007, 21:28:26
Ik vroeg het specifiek om de verduidelijking, om dat iemand je opmerking zou kunnen uitleggen, alsof de EFAM een verslechtering zou zijn dan het huidige eerste hulp programma's in Nederland, zoals het Oranje Kruis 24e druk..

Terwijl ik toch de indruk heb, dat EFAM norm, wel eens een verbetering kon zijn..

De norm is niet het probleem, maar de invulling daarvan.  

Ik doelde niet zozeer op de EFAM norm, maae op het citaat van Willem "Als er een minimum aantal eisen aan de eerstehulp moet komen zal dat door de EU moeten worden bepaald, alle organisaties die dan daaraan voldoen, moeten dan ook in principe kunnen worden gecertificeerd."

En ik ken teveel gevallen waarbij de theorie van de NORM en de uitvoering in praktijk wel heel erg ver uit elkaar liggen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 13 september 2007, 09:20:25
Als je de minimale eisen van het (Min.van BZK etc.) bekijkt die de BHV-er dient te kennen dan heb je welliswaar de basis van levensreddend handelen maar de uitvoering door (BHV)opleidingsorganisaties is soms zeer bedroevend.
De huidige opleiding tot BHV-er is in mijn ogen dan ook een gigantische opgeblazen wassen neus.

Een norm is leuk maar dan moeten alle partijen zich daar aan conformeren en houden en niet onbelangrijk controle daarop.

Ik stel een norm, jij stelt een norm, iedereen stelt een norm. Welke norm is dan de juiste norm en welke organisatie bepaalt uiteindelijk wat de normen uiteindelijke worden, om alles (universeel) genormeerd te krijgen.
Wordt het dan een wettelijke norm of een branche norm. Hoe zit het dan Europees gezien.

Om een lang verhaal kort te maken. (Universele) normering  gaat niet lukken !

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 13 september 2007, 23:53:42
Als je de minimale eisen van het (Min.van BZK etc.) bekijkt die de BHV-er dient te kennen dan heb je welliswaar de basis van levensreddend handelen maar de uitvoering door (BHV)opleidingsorganisaties is soms zeer bedroevend.

De meeste bedrijven roepen heel hard dat je voldoet aan de wettelijke voorschriften als je voldoet aan de minimale eisen.
Ze vergeten erbij te vertellen dat voor het merendeel van de bedrijven de minimale eisen onvoldoende zijn.

Een norm is leuk maar dan moeten alle partijen zich daar aan conformeren en houden en niet onbelangrijk controle daarop.
Welke norm is dan de juiste norm en welke organisatie bepaalt uiteindelijk wat de normen uiteindelijke worden, om alles (universeel) genormeerd te krijgen.
Wordt het dan een wettelijke norm of een branche norm. Hoe zit het dan Europees gezien.
Om een lang verhaal kort te maken. (Universele) normering  gaat niet lukken !

Als je een telefoonwinkel binnen loopt, dan zie je daar een breed scala aan modellen telefoons met legio mogelijkheden.
Dankzij normen (onderlinge afspraken) die de wijze van informatieuitwisseling regelen, kun je met elk toestel elk ander toestel bellen.
zo zijn er ook normen voor auto's, televisies, stekkers en eerste hulpverlening.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 14 september 2007, 09:14:55
Ook in Nederland, sluit het Rode Kruis zich aan bij de internationale wens, om zich te conformeren aan de (europese) rode kruis lesmethoden.
Het schijnt dat het Rode Kruis in Nederland, de enige is die met afwijkende lesstof van het Oranje Kruis werkt..

Wie weet er meer.. ?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 14 september 2007, 21:18:45
Ook in Nederland, sluit het Rode Kruis zich aan bij de internationale wens, om zich te conformeren aan de (europese) rode kruis lesmethoden.
Het schijnt dat het Rode Kruis in Nederland, de enige is die met afwijkende lesstof van het Oranje Kruis werkt..

Wie weet er meer.. ?
??? ??? ??? ??? ??? ???
Je zult vast kunnen uitleggen wat je hier mee bedoeld.
Het Rode Kruis werk al sinds mensenheugenis met de leerstof van het OK en er zijn plannen om eigen modules te ontwikkelen in samenwerking met o.a. de belgen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 14 september 2007, 21:55:45
Het verhaal gaat, dat het internationale rode kruis, heeft het Nederlandse Rode Kruis heeft opgedragen te gaan werken met rode kruis leerstof, en niet meer met Oranje Kruis leerstof..,,
Deze nederlandstalige rode kruis lesmaterialen schijnen reeds bij de drukker te liggen.  
Het schijnt zelfs dat de certificering voor rode kruis medewerkers anders verlopen, dan voor rode kruis medewerkers..

Eerst gooit het internationale rode kruis, het Oranje Kruis, uit de projectgroep, waarbij de het Oranje Kruis, een flink deel van de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen heeft gefinancieerd.. En daarna stopt het nederlandse Rode Kruis ook met Oranje Kruis...

Misschien druk ik het wat ondiplomatiek uit, maar ik vind dit een rare ontwikkeling..

trouwens sinds mensenheugenis, is afhankelijk van mensen hun geheugen..  Ik moet het even opzoeken, maar zo erg lang is dat nu ook weer niet...

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2007, 21:57:41
daar gaat de samenwerking tussen rode kruis en ehbo- verengingen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2007, 22:06:20
Ik neem stiekum aan dat het Rode Kruis wel vertegenwoordigd zal blijven in de wetenschappelijke raad van de het Oranje Kruis..

Ik hoop dat de verstandhouding niet veel verslechterd..  Ik zou het een slechte ontwikkeling vinden..