Het blijft een heet hangijzer, passantenhulpverlener, hulp bij georganiseerde evenementen of ander leuk klinkende benamingen voor hetzelfde.
Wellicht beter om te spreken over hulpverleners die :
- eerstehulp verlenen die "hobby matig" of "ïncidenteel" is waar geen bijzondere verrichtingen zijn vereist (bijna iedereen / EHBO-ers)
- eerstehulp verlening die "beroepsmatig" moet worden uitgevoerd waarbij bijzondere verrichten moeten worden uitgevoerd die deels vallen onder de BIG wet. (ambulance/SEH/artsen)
En welk certificaat of diploma je dan als eerstehulpverlener ook mag hebben, alle opleidingen hebben min of meer dezelfde cursusinhoud.
Willem D.
Waarom is het een heet hangijzer, Waarop basseer je deze definitie..?
MedicalRescue.NL en vele reddingsbrigades hebben vrijwilligers die als hobby, juist specifieke verrichtingen uitvoeren, die als onderdeel zijn van een geoganiseerde dienstverlening aan klanten, die het basis oranje kruis boekje te buiten gaan, en niet onder de wet BIG vallen en dat toch op een zeer hoog niveau doen en toch niet voor hun beroep..
Verder slaat jouw defintie niet aan bij de internationale terminologie,
Zowel in verzekeringswereld, als bij aansprakelijkheidsvraagstukken, als strafrechtelijk, gaat men er van uit dat een toevallige passant die onbarmhartig hulp naar beste kunnen hulp verleent, nooit aansprakelijk gesteld kan worden voor zijn daden..
Als je een dienstverleent, ben je weldegelijk aansprakelijk voor de kwaliteit van diensten die je levert. Waar bij eisen gesteld worden aan de organisatiegraad, aan de competentie van medewerkers uit (beroepsmatig of vrijwillig, maakt niet uit..).
Op deze georganiseerde diensten, (Denk aan rode kruis inzetten, ehbo-vereniging inzetten, evenementen-organisaties, KNRM, Reddingsbrigades etc..) is dus weldegelijk een vorm van aansprakelijkheid voor de kwaliteit van de dienst, en kan men zich niet verschuilen achter de "barmhartige samaritaans spelregels).
Dus de in nederlands vertaalde terminologie, c.q. definitie : passantenhulpverlening, en georganiseerde hulpverlening dekken die lading wel..
Dit is trouwens ook de richtlijn voor IGZ om zaken te beoordelen.
Vrijwillige Rode Kruis inzetten en Vrijwillige EHBO inzetten,maar ook bedrijfshulpverlening behoren dus tot georganiseerde vormen van hulpverlening en daar is de rechtspersoon, (de vereniging of stichting, c.q bestuur of aangestelde coordinator) voor aanspreekbaar. De toevallige passant in het winkelcentrum is een passantenhulpverlening.
De wetenschappelijk raden van Oranje Kruis en NRR handteren de zelfde definitie vorm.
De basisopleidingen zijn allemaal passantenhulpverlening trainingen, dat geld ook voor het LPEV, OK, MFA,
Enkele basistrainingen zijn meer opleidingen voor georganiseerde vormen van hulpverlening, Meduca varianten, LPLHB, Medic First Aid at Work,
Daarnaast bestaan nog diverse andere modules, die specifiek geschreven zijn voor vormen van georganiseerde hulpverlening, Waterongevallen module van Oranje Kruis, First Responder opleidingen, etc..
Van uit het Rode Kruis gezien, is het dus handig dat zij verder gaan dan Passantenhulpverlening boekje.. Het is alleen gek dat ze dan een passantenhulpverleningsboekje aan het ontwikkelen zijn.. (ligt al bij de drukker..)
Persoonlijke eerste hulp vaardigheden uit een passantenhulpverleningsboekje, zijn gewoon bruikbaar in ook georganiseerde vormen van hulpverlening.. Bij georganiseeerde vormen van eerste hulpverlening komt er vaak meer vaardigheden bij en worden ze in een dienstverleningscontext geplaatst...