Oranje Kruis en EFAC uit elkaar, Het Rode Kruis sluit haar gelederen..

Auteur Topic: Oranje Kruis en EFAC uit elkaar, Het Rode Kruis sluit haar gelederen..  (gelezen 10880 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2007, 22:09:05
juist door dat we op de zelfde manier werken is er duidelijk en kan je elkaar helpen met diensten en zo
flappus  niet elke verandering is een verbetering

ariesigma

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 15 september 2007, 22:37:25
Het verhaal gaat, dat het internationale rode kruis, heeft het Nederlandse Rode Kruis heeft opgedragen te gaan werken met rode kruis leerstof, en niet meer met Oranje Kruis leerstof..,,
Deze nederlandstalige rode kruis lesmaterialen schijnen reeds bij de drukker te liggen.  
Het schijnt zelfs dat de certificering voor rode kruis medewerkers anders verlopen, dan voor rode kruis medewerkers..

Eerst gooit het internationale rode kruis, het Oranje Kruis, uit de projectgroep, waarbij de het Oranje Kruis, een flink deel van de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen heeft gefinancieerd.. En daarna stopt het nederlandse Rode Kruis ook met Oranje Kruis...

Misschien druk ik het wat ondiplomatiek uit, maar ik vind dit een rare ontwikkeling..

trouwens sinds mensenheugenis, is afhankelijk van mensen hun geheugen..  Ik moet het even opzoeken, maar zo erg lang is dat nu ook weer niet...

Idd is het Rode kruis bezig met de EHBO lesstof.
Ik vind het Oranje kruis lesstof niet meer goed
Een hoop is weggelaten.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2007, 09:39:39
Idd is het Rode kruis bezig met de EHBO lesstof.
Ik vind het Oranje kruis lesstof niet meer goed
Een hoop is weggelaten.

Je kunt kritiek hebben op het 24e druk van het Oranje Kruis .
Inhoudelijk en didactisch, prima.. Veel kan ik er in volgen.  Alleen je moet wel goed kijken voor welke doelgroep de lesstof is ontwikkeld.. Dat is passantenhulpverlening, (zeg maar aansluitend bij de internationale first aid begrip.)

Het Rode Kruis lesstof die nu ontwikkeld is voor precies de zelfde doel groep, dus de alleen gaande zonder hulpmiddelen eerste hulpverelner. Als het Rode Kruis alweer een passantenhulpverlening lesstof ontwikkeld dan vind ik dat echt overdone, laat ze dan lesstof ontwikkelen voor georganiseerde hulpverlening op intermediate life support niveau en niet een herhaling van zetten van de zoveelste passantenhulpverlenings training met een aparte Rode Kruis certificering..
Het zou logisch zijn als het Rode Kruis zich ontwikkeld als georganiseerde vormen van hulpverlening zoals Rode Kruis tracht op te treden en daarvoor lesmateriaal ontwikkeld.. Echter dat is nu niet aan de orde.. Het gaat nu om de zoveelste passantenhulpverleningsboekje en certificaat..

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2007, 22:53:26
Het blijft een heet hangijzer, passantenhulpverlener, hulp bij georganiseerde evenementen of ander leuk klinkende benamingen voor hetzelfde.

Wellicht beter om te spreken over hulpverleners die :
- eerstehulp verlenen die "hobby matig" of "ïncidenteel" is waar geen bijzondere verrichtingen zijn vereist (bijna iedereen / EHBO-ers)

- eerstehulp verlening die "beroepsmatig" moet worden uitgevoerd waarbij bijzondere verrichten moeten worden uitgevoerd die deels vallen onder de BIG wet. (ambulance/SEH/artsen)

En welk certificaat of diploma je dan als eerstehulpverlener ook mag hebben, alle opleidingen hebben min of meer dezelfde cursusinhoud.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 17 september 2007, 09:00:45
Het blijft een heet hangijzer, passantenhulpverlener, hulp bij georganiseerde evenementen of ander leuk klinkende benamingen voor hetzelfde.

Wellicht beter om te spreken over hulpverleners die :
- eerstehulp verlenen die "hobby matig" of "ïncidenteel" is waar geen bijzondere verrichtingen zijn vereist (bijna iedereen / EHBO-ers)

- eerstehulp verlening die "beroepsmatig" moet worden uitgevoerd waarbij bijzondere verrichten moeten worden uitgevoerd die deels vallen onder de BIG wet. (ambulance/SEH/artsen)

En welk certificaat of diploma je dan als eerstehulpverlener ook mag hebben, alle opleidingen hebben min of meer dezelfde cursusinhoud.

Willem D.

Waarom is het een heet hangijzer, Waarop basseer je deze definitie..?

MedicalRescue.NL en vele reddingsbrigades hebben vrijwilligers die als hobby, juist specifieke verrichtingen uitvoeren, die als onderdeel zijn van een geoganiseerde dienstverlening aan klanten, die het basis oranje kruis boekje te buiten gaan, en niet onder de wet BIG vallen en dat toch op een zeer hoog niveau doen en toch niet voor hun beroep..

Verder slaat jouw defintie niet aan bij de internationale terminologie,

Zowel in verzekeringswereld, als bij aansprakelijkheidsvraagstukken, als strafrechtelijk, gaat men er van uit dat een toevallige passant die onbarmhartig hulp naar beste kunnen hulp verleent, nooit aansprakelijk gesteld kan worden voor zijn daden..
Als je een dienstverleent, ben je weldegelijk aansprakelijk voor de kwaliteit van diensten die je levert. Waar bij eisen gesteld worden aan de organisatiegraad, aan de competentie van medewerkers uit (beroepsmatig of vrijwillig, maakt niet uit..).
Op deze georganiseerde diensten, (Denk aan rode kruis inzetten, ehbo-vereniging inzetten, evenementen-organisaties, KNRM, Reddingsbrigades etc..) is dus weldegelijk een vorm van aansprakelijkheid voor de kwaliteit van de dienst, en kan men zich niet verschuilen achter de "barmhartige samaritaans spelregels).

Dus de in nederlands vertaalde terminologie, c.q. definitie :   passantenhulpverlening, en georganiseerde hulpverlening dekken die lading wel..
Dit is trouwens ook de richtlijn voor IGZ om zaken te beoordelen.

Vrijwillige Rode Kruis inzetten en Vrijwillige EHBO inzetten,maar ook bedrijfshulpverlening behoren dus tot georganiseerde vormen van hulpverlening en daar is de rechtspersoon, (de vereniging of stichting, c.q bestuur of aangestelde coordinator) voor aanspreekbaar. De toevallige passant in het winkelcentrum is een passantenhulpverlening.

De wetenschappelijk raden van Oranje Kruis en NRR handteren de zelfde definitie vorm.  

De basisopleidingen zijn allemaal passantenhulpverlening trainingen, dat geld ook voor het LPEV, OK, MFA,
Enkele basistrainingen zijn meer opleidingen voor georganiseerde vormen van hulpverlening, Meduca varianten, LPLHB, Medic First Aid at Work,
Daarnaast bestaan nog diverse andere modules, die specifiek geschreven zijn voor vormen van georganiseerde hulpverlening,  Waterongevallen module van Oranje Kruis, First Responder opleidingen, etc..

Van uit het Rode Kruis gezien, is het dus handig dat zij verder gaan dan Passantenhulpverlening boekje..  Het is alleen gek dat ze dan een passantenhulpverleningsboekje aan het ontwikkelen zijn.. (ligt al bij de drukker..)

Persoonlijke eerste hulp vaardigheden uit een passantenhulpverleningsboekje, zijn gewoon bruikbaar in ook georganiseerde vormen van hulpverlening..  Bij georganiseeerde vormen van eerste hulpverlening komt er vaak meer vaardigheden bij en worden ze in een dienstverleningscontext geplaatst...

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 18 september 2007, 19:59:25
Ik verwacht nog steeds dat het een bewerking is van de engelse "first aid manual" is.
Dat zou ook logisch zijn want in steeds meer EU landen zie je bewerkingen van dit boek verschijnen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 22 september 2007, 03:25:08
Het Nederlandse Rode Kruis zie ik nog niet zo gauw een boekej schrijven voor de georganiseerde hulpverlening van het rode kruis, alles wat iets meer is/wordt dan ehbo is al vlug ''eng/risicovol/lastig''  ze zien ons liever als rode kruisers in grijsrode pakjes met een collectebus in de hand dan als adequate hulpverleners zo denk ik wel eens, en die rode pakjes met rode kruisen doen t zeker goed als publiekstrekker bij promo(geld ophaal) evenementen... voor de rest wil het landelijk bureau zeer weinig te maken hebben met hulpverleners van het NRK die meer in hun mars hebben dan alleen de basis ehbo.
Wat dat betreft is er de laatste 10 jaar helaas door het landelijk bureau echt een hoop kennis en deskundigheid (lees; leden) overboord gegooid. Opleidingen die vroeger (en ook nu) in een bepaalde behoefte (konden) voorzien zijn weggesaneerd, de colonnestructuur inclusief materialen is afgeschaft zonder een adequaat vervolg hierop en de structuur en prioriteiten van het NRK zijn zodanig veranderd dat het beetje overgebleven georganiseerde hulpverlening is weggemoffeld onder de SIGMA-vlag.  :'(
Onze zuiderburen hebben wat dat betreft goed gezien hoe het dus niet moet en geven de rode kruis hulpverleners voldoende middelen en kennis mee om adequaat hulp te verlenen. O0
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 22 september 2007, 15:07:03
Het Nederlandse Rode Kruis zie ik nog niet zo gauw een boekej schrijven voor de georganiseerde hulpverlening van het rode kruis, alles wat iets meer is/wordt dan ehbo is al vlug ''eng/risicovol/lastig''  ze zien ons liever als rode kruisers in grijsrode pakjes met een collectebus in de hand dan als adequate hulpverleners zo denk ik wel eens, en die rode pakjes met rode kruisen doen t zeker goed als publiekstrekker bij promo(geld ophaal) evenementen... voor de rest wil het landelijk bureau zeer weinig te maken hebben met hulpverleners van het NRK die meer in hun mars hebben dan alleen de basis ehbo.
Wat dat betreft is er de laatste 10 jaar helaas door het landelijk bureau echt een hoop kennis en deskundigheid (lees; leden) overboord gegooid. Opleidingen die vroeger (en ook nu) in een bepaalde behoefte (konden) voorzien zijn weggesaneerd, de colonnestructuur inclusief materialen is afgeschaft zonder een adequaat vervolg hierop en de structuur en prioriteiten van het NRK zijn zodanig veranderd dat het beetje overgebleven georganiseerde hulpverlening is weggemoffeld onder de SIGMA-vlag.  :'(
Onze zuiderburen hebben wat dat betreft goed gezien hoe het dus niet moet en geven de rode kruis hulpverleners voldoende middelen en kennis mee om adequaat hulp te verlenen. O0

Ik heb desondanks de indruk dat men op het landelijk buro dat tij wil gaan keren, de tijd zal het leren