Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 24664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 3 september 2007, 01:07:32
Een mooi streven, maar laten we in europa dan eerst eens beginnen om al die noodroeptelefoonnummers om te nummeren naar 112.

jullie hebben nog steeds de 100, in Oostenrijk heb je maar liefst nog steeds 4 verschillende nummers voor brandweer, gendarmerie, ambulance en de Bergrettung.

1 europa, maar nog lang niet op dat gebied.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 3 september 2007, 01:30:50
Is ook een lastig streven, omdat slechts vereist is dat door middel van 112 je hulpdiensten kunt waarschuwen. De richtlijn 2002/22/EG verplicht de lidstaten het volgende:

Artikel 26 Europees alarmnummer
1. De lidstaten zorgen ervoor dat alle eindgebruikers van openbare telefoondiensten, inclusief gebruikers van openbare betaaltelefoons, naast eventuele andere nationale alarmnummers zoals bepaald door de nationale regelgevende instanties, ook kosteloos hulpdiensten kunnen oproepen via het uniforme Europese alarmnummer "112".
2. De lidstaten zorgen ervoor dat oproepen via het uniforme Europese alarmnummer "112" naar behoren worden beantwoord en behandeld op de wijze die het meest geschikt is voor de nationale organisatie van hulpdiensten en die binnen de technologische mogelijkheden van de netwerken valt.
3. De lidstaten zorgen ervoor dat ondernemingen die openbare telefoonnetwerken exploiteren, voorzover dat technisch haalbaar is voor alle oproepen van het Europese alarmnummer "112" informatie over de locatie van de oproeper ter beschikking stellen van de instanties die noodsituaties behandelen.
4. De lidstaten zorgen ervoor dat de burgers adequaat worden ingelicht over het bestaan en het gebruik van het Europese alarmnummer "112".

Kan je met 112 één hulpdienst bereiken dan is dat voldoende.


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #32 Gepost op: 3 september 2007, 17:33:33
Een mooi streven, maar laten we in europa dan eerst eens beginnen om al die noodroeptelefoonnummers om te nummeren naar 112.

jullie hebben nog steeds de 100, in Oostenrijk heb je maar liefst nog steeds 4 verschillende nummers voor brandweer, gendarmerie, ambulance en de Bergrettung.

1 europa, maar nog lang niet op dat gebied.

Dit is onjuist, als je in België 112 draait krijg je wel degelijk een alarmcentrale te spreken. maar 100 draaien kan ook.


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 3 september 2007, 17:40:05
Dit is onjuist, als je in België 112 draait krijg je wel degelijk een alarmcentrale te spreken. maar 100 draaien kan ook.

Klopt, je kan in Belgie ook gewoon 112 draaien, al gebruiken de meeste belgen nog steeds de 100 voor ambulance en brandweer en de 101 voor politie.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2007, 00:14:07
Om hier op in te haken.... Wat frappant is ook de sirene van de EOD voertuigen. Deze hebben ook een soortgelijke amerikaanse sirene. Een voorbeeld is duidelijk te horen en te zien in dit filmpje van mij, ruim een jaar geleden gemaakt:

http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-6653482859248145857
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 7 oktober 2007, 03:57:44
nadat de toenmalige lott was opgeheven en de ll 2/3alleen tijdens daguren inzetbaar waren is door de cpa eindhoven regelmatig een beroep gedaan op de mug teams van turnhout en in het bijzonder neerpelt.deze teams verplaatsten zich in voertuigen met een amerikaanse sirene,in belgie heel gewoon,maar hier toch echt even wennen.
de inzet van deze teams was geregeld in een convenant dus incl het gebruik van o&a signalen,afgezien van een enkele begeleiding verplaatsten ze zich individueel.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2007, 14:59:43
Citaat
Wat frappant is ook de sirene van de EOD voertuigen
Is inderdaad ander dan anders.

Wat ik ook apart vind zijn die dompelpompunits die om de bus staan waarin mogelijk een explosief zit ................... ???
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2007, 16:08:11
Is inderdaad ander dan anders.

Wat ik ook apart vind zijn die dompelpompunits die om de bus staan waarin mogelijk een explosief zit ................... ???

Was dat niet omdat dat het eerste was dat ze voorhanden hebben om een veilige buffer te bouwen?


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #38 Gepost op: 7 oktober 2007, 16:43:05
Was dat niet omdat dat het eerste was dat ze voorhanden hebben om een veilige buffer te bouwen?

Jup, klopt
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


harold

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:49:48
Belgie een apenland met cowboys en indianen?
Ik werk als Nederlander dagelijks temidden van de Belgen, op de ziekenwagen, de MUG, de spoedgevallendienst, en ik heb alle vertrouwen in het systeem van gezondheidszorg, wat overigens veel toegankelijker en laagdrempeliger is voor de patient.

Wat Nederlanders ooit mogen leren, maar waarschijnlijk nooit zullen doen, is dat er buiten de landsgrenzen van dat kleine landje heel veel gebeurt, wat anders geregeld is dan dat ze gewend zijn, maar niet per definitie slechter functioneert. Dat geldt ook voor het systeem van dringende medische hulp.

Je kan hier echt eindeloos over discussieren. Over hoe de Belgen het doen, de Fransen, de Duitsers, de Italianen, de Spanjaarden, de Maltezen (waar ook ambulanceverpleegkundigen rijden). Wat maakt een systeem goed? En vanuit welk perspectief kijk je dan?

Ik weet dat als ik hier midden in de nacht een dokter nodig heb, dat die bereikbaar is en binnen korte tijd beschikbaar zonder ingewikkelde intake-procedures. Als ik naar de SEH wil, dan wordt ik geholpen en raak ik niet verzeild in een triage-procedure die me eventueel uitsluit van hulp en terugstuurt naar de huisarts. Als ik een ambulance nodig hebt, dan komt die. Als ik een specialist, of een CT-scan of medicijnen nodig heb, dan zijn die voorhanden. Het is allemaal simpeler, toegankelijker, klantvriendelijker en prettig. HEt systeem van gezondheidszorg bedient de patient en niet andersom.
NAtuurlijk is het systeem vatbaar voor misbruik en dat gebeurt op grote schaal. Maar als ik als individu/leek hulp nodig heb dan weet ik dat het in Belgie veel makkelijker gaat dan in Nederland, waar ook genoeg voorbeelden van voorhanden zijn.