Man vermist na instorting in loods (inzet USAR & THW) - Beek 31-08-2007

Auteur Topic: Man vermist na instorting in loods (inzet USAR & THW) - Beek 31-08-2007  (gelezen 7241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 1 september 2007, 20:28:05
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/09/art000001C7ECA5477D2928.html

17:23  01 September 2007
Heftruckchauffeur nog niet gevonden

In een loods van een transportbedrijf in de Limburgse plaats Beek wordt nog steeds gezocht naar een medewerker. Een 40-jarige heftruckchauffeur wordt sinds gisteravond vermist.

De man was vermoedelijk met zijn truck aan het werk toen een aantal stellingen met bouwmaterialen instortte. Aangenomen wordt dat hij onder 1500 ton tegels is terechtgekomen.

In verband met instortingsgevaar gaat het doorzoeken van het puin langzaam. De Limburgse hulpdiensten krijgen steun uit Duitsland en ook zijn er 5 honden ingezet om de man te lokaliseren. Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #11 Gepost op: 1 september 2007, 22:01:28
Reddingswerkers vinden lichaam onder puin
 
Reddingswerkers hebben het lichaam van de vermiste medewerker van transport-bedrijf DSV in Beek gevonden.
De 40-jarige heftruckchauffeur uit Hoensbroek werd vrijdagavond rond 18u in een loods bedolven onder tonnen puin toen een stelling vol met bouwmaterialen instortte.

De hulpdiensten hebben sinds vrijdagavond naar de man gezocht. Zijn lichaam is met speciale apparatuur ontdekt onder een metershoge berg puin. Het werk van de reddingswerkers werd ernstig vertraagd omdat er instortingsgevaar dreigde in de loods. Hoe het ongeluk precies is gebeurd, is nog niet bekend.

Bron www.l1.nl


voor een filmpje
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_1667402/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2007, 10:02:34
Heeft iemand de alarmeringen voorbij zien komen of worden ze per telefoon gewaarschuwd?

Volgens mij worden ze dmv de alarmeringscomputer "Communicator" gealarmeerd:

5.3. bereikbaarheid- en beschikbaarheidregeling
USAR streeft er naar dat de eenheid zes uur na alarmering gereed is voor vertrek (take off).
Voor de alarmering beschikt de meldkamer USAR over alle actuele gegevens met betrekking tot bereikbaarheid en beschikbaarheid van de leden van de USAR-eenheid en andere betrokken participanten.
De meldkamer USAR informeert direct de meldkamers van de participanten (regionale brandweer, politie en geneeskundige GHOR/CPA) zodat deze de locale bezetting kunnen herstellen. In betreffende hulpverleningsregio's zijn met de meldkamers afspraken gemaakt over de herbezetting.
Uitgaande van een tweevoudige capaciteit van de USAR-eenheid wordt de bereikbaarheid gegarandeerd doordat een eenheid bereikbaar en beschikbaar is, waarbij de daaropvolgende eenheid als achtervang fungeert. De afspraken over bereikbaarheid en beschikbaarheid tussen de diverse partner brandweerkorpsen, GHOR, politie en defensie moeten hetzelfde zijn en eenduidig interpreteerbaar.
Het systeem wordt onderhouden door de centrale meldkamer USAR die ook de mutaties verwerkt. De moederorganisaties zorgen ervoor dat de actuele informatie bij de meldkamer bekend is. De meldkamer overlegt met het Managementteam USAR welk systeem gehanteerd wordt (The Communicator).

Bron: Handleiding USAR


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #13 Gepost op: 2 september 2007, 12:17:41

USAR streeft er naar dat de eenheid zes uur na alarmering gereed is voor vertrek (take off).


Geldt deze 6 uur alleen voor vertrek per vliegtuig of geldt dit ook voor inzetten in het binnenland. Het lijkt mij toch dat ze dat sneller moeten kunnen. Ik ben wel benieuwd hoe lang ze er over gedaan hebben om in Limburg te komen. Weet iemand dit toevallig?
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #14 Gepost op: 2 september 2007, 12:33:28
Citaat
Weet iemand dit toevallig?

Citaat
http://www.usar.nl/nieuws/146

Aan het eind van de avond werd de hulp ingeroepen van USAR.NL en de Duitse collega's THW.
Om kwart voor 4 de ochtend arriveerde een groep van 25 USAR leden bij het bedrijf in Beek.

FF terugkijken in hetzelfde onderwerp............... ;)
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #15 Gepost op: 2 september 2007, 17:00:47
FF terugkijken in hetzelfde onderwerp............... ;)

Ik ben erg blij dat jij dat voor mij gedaan hebt......   Bedankt! O0
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 14 september 2007, 18:22:43
Volgens de site van de USAR zijn ze nog steeds aan het zoeken....  ::) ::) :D

http://www.usar.nl/nieuws/146

Eerste nationale inzet

01-09-2007

1e verslag inzet Beek zaterdag 1 september 2007

In een loods van het bedrijf DSV in Beek (Limburg) is vrijdagavond een aantal stellages ingestort. De stellages waren 12 meter hoog en in de rekken stond 1500 ton aan tegels. Bij de instorting werd een werknemer vermist. Deze was waarschijnlijk op of bij een vorkheftruck aan het werk. Brandweer Beek begon met een uitgebreide zoektocht. Al snel bleek dat de situatie wegens verder instortingsgevaar te gevaarlijk was.

Aan het eind van de avond werd de hulp ingeroepen van USAR.NL en de Duitse collega's van de THW. Om 03.45 uur arriveerde een groep van 25 USAR leden bij het bedrijf in Beek. Na een uitgebreide veiligheidsinspectie door de bouwkundigspecialist Dirk Jan Bestman (USAR lid) bleek dat de situatie zeer onveilig was. Na een aantal voorzorgsmaatregelen werd in samenwerking met de lokale brandweer een inzetplan gemaakt. De speurhonden werden ingezet. Zij sloegen beiden aan op vrijwel dezelfde plaats. Een zoektocht met de searchcam leverde geen resultaat op.

Het team probeerde vervolgens de omgeving rond de heftruck met de hand vrij te maken. Zij moesten deze poging staken. Door de inzet van zwaar materiaal ontstond een mogelijkheid om bij de andere zijde van de heftruck te komen.

Het team verwachtte rond 17.00 uur bij het vermiste slachtoffer te kunnen komen.

Uitgebreid verslag volgt.