Welke AED kopen?

Auteur Topic: Welke AED kopen?  (gelezen 14052 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

alex de ehbo-er

  • Gast
Gepost op: 22 september 2003, 21:19:16
:D hallo allemaal; ik wilde even vragen waar ik terecht kan voor aankoop van een aed, ben hiervoor bevoegd om deze te gebruiken certificaat behaald bij de ggd in maastricht. groetjes :o




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2003, 22:45:40
Die kan je bij iedere leverancier van medische artikelen kopen, informeer maar eens...

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2003, 23:10:21
Alex, heb je er zoveel geld voor over om zelf zo'n AED aan te schaffen?!  ???  ???  ???


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2003, 23:12:17
Misschien is het verstandig om vooraf contact op te nemen met de plaatselijke ambulancedienst welk merk zij hebben.
Als je 'm gebruikt, is het fijn dat het ambu personeel de plakkers kan laten zitten voor hun eigen apparatuur. Scheelt weer tijd!

Christian


Rolf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2003, 23:25:40
Geheel Limburg heeft een Lifepak (ik dacht de 12)


FireWeb

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2003, 12:01:08
Nog ff een vraagje over de 'verplichte' cursus???
Is deze inderdaad verplicht en moet dit jaarlijks herhaald worden?.

Wij hebben trouwens de Heartstart FS2  :D
Fijn handzaam en eenvoudige AED....of de stekker het zelfde is als de ambulance gebruikt weet ik niet, wat voor een stekker gebruiken jullie.

Greetz


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2003, 13:12:45
:D hallo allemaal; ik wilde even vragen waar ik terecht kan voor aankoop van een aed, ben hiervoor bevoegd om deze te gebruiken certificaat behaald bij de ggd in maastricht. groetjes :o

wat is een aed?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2003, 13:33:59
Ik heb het vorige week heel veel uit mogen leggen op een informatie en doemarkt, dus ik weet langzamerhand wel.
Een AED betekend Automatische Externe Deffibrilator. De 'stickers' van de AED worden bij een circulatiestilstand op de borst van het slachtoffer geplakt. vervolgens gaat het apparaat zelf onderzoeken wat er met het hart aan de hand is. Hij geeft ook instructies, bijvoorbeeld dat je je slachtoffer niet mag aanraken omdat er een analyse plaatsvindt etc. In elk geval: als er sprake is van ventrikelfibrileren (dat is het ongecontroleerd samentrekken van de hartspier, dus i.p.v. duidelijke stroomstoten over het hart te laten lopen zijn het allemaal kleine stroompjes, waardoor er geen bloed meer circuleert).
Als er sprake is van een ventrikelfibrilatie, zal de AED aanbevelen om een stroomstoot te geven. Alleen als de AED dit aanbeveelt is het mogelijk om een stroomstoot te geven, het is dus niet mogelijk om het 'zomaar' te doen.
Bij een acute hartstilstand etc. geeft hij geen stroomstoot.
Het probleem is dat je niet aan de buitenkant kan zien of voelen wat het is. Dus het kan een acute hartstilstand zijn, maar het kan ook een ventrikelfibrilatie zijn.

Het aantal geslaagde reanimaties zou met de AED op moeten lopen van 10% (vroeger)  tot 70% (nu)!

Bij ons op de vereniging wordt in samenwerking met een EHBO / BHV bedrijf cursussen gegeven, ook de herhalingslessen. Ik weet echter niet of dat verplicht is.
Het is zo eenvoudig. Je zet 'm aan, sluit de stickers aan en er wordt precies verteld wat je moet doen.
Door goed te kijken en te luisteren kom je al een heel eind! Het riekt dus een beetje naar geldklopperij, zeker als je de prijzen hoort. :o

Christian


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #8 Gepost op: 5 november 2003, 14:24:24
ok bedankt :)


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 november 2003, 18:05:35
Ik heb het vorige week heel veel uit mogen leggen op een informatie en doemarkt, dus ik weet langzamerhand wel.
Een AED betekend Automatische Externe Deffibrilator. De 'stickers' van de AED worden bij een circulatiestilstand op de borst van het slachtoffer geplakt. vervolgens gaat het apparaat zelf onderzoeken wat er met het hart aan de hand is. Hij geeft ook instructies, bijvoorbeeld dat je je slachtoffer niet mag aanraken omdat er een analyse plaatsvindt etc. In elk geval: als er sprake is van ventrikelfibrileren (dat is het ongecontroleerd samentrekken van de hartspier, dus i.p.v. duidelijke stroomstoten over het hart te laten lopen zijn het allemaal kleine stroompjes, waardoor er geen bloed meer circuleert).
Als er sprake is van een ventrikelfibrilatie, zal de AED aanbevelen om een stroomstoot te geven. Alleen als de AED dit aanbeveelt is het mogelijk om een stroomstoot te geven, het is dus niet mogelijk om het 'zomaar' te doen.
Bij een acute hartstilstand etc. geeft hij geen stroomstoot.
Het probleem is dat je niet aan de buitenkant kan zien of voelen wat het is. Dus het kan een acute hartstilstand zijn, maar het kan ook een ventrikelfibrilatie zijn.

Het aantal geslaagde reanimaties zou met de AED op moeten lopen van 10% (vroeger)  tot 70% (nu)!

Bij ons op de vereniging wordt in samenwerking met een EHBO / BHV bedrijf cursussen gegeven, ook de herhalingslessen. Ik weet echter niet of dat verplicht is.
Het is zo eenvoudig. Je zet 'm aan, sluit de stickers aan en er wordt precies verteld wat je moet doen.
Door goed te kijken en te luisteren kom je al een heel eind! Het riekt dus een beetje naar geldklopperij, zeker als je de prijzen hoort. :o

Christian

Mooie uitleg, Christian, snap ik het zelfs. ;)