Infuustherapie bij trauma

Auteur Topic: Infuustherapie bij trauma  (gelezen 7567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 17 maart 2007, 08:51:28
In de PHTLS wordt gezegd dat 1 tot 2 liters Ringers Lactaat de beste keuze is om een shockpatient mee te vullen na een trauma. NaCl 0,9% is een tweede keus. Ik zie dat hier in Gent standaard Ringers Lactaat wordt aangehangen bij trauma's.
In de LPA-6 is er gekozen voor NaCl 0,9%. Waarom eigenlijk? Hoe zit dat nou?
En is er iets veranderd in de nieuwe LPA? NaCl 0,9% vult het interstitium, geldt dat ook voor Ringers?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2007, 11:17:51
Het LPA7 geeft bij hypovolmische shock de volgende infuustherapie
(uiteraard vorzover en zolang als nodig om een acceptabele tensie te krijgen)

NACL 09.% 1000m ml
Plasmavervanger 1000 ml
NACL 09.% 1000m ml

De discussie Ringer tov NACL en andere vormen van infuustherapie (zoals ook de grootmoluculaire vloeistoffen die langer intravasculair blijven) is al erg oud en zal nog wel even voortduren.
NACL zal inderdaad snel (75% in 30 minuten of zo) extravasculair verdwenen zijn.
Op allerlei theoretische gronden zouden colloide middelen beter kunnen zijn als crystalloide vloeistoffen, onder andere omdat de vloeistof langer intravasculair blijft, echter praktijkstudies (randomized, placebo controlled, double blind) naar de uiteindelijke overleving hebben nog nooit een duidelijk verschil tussen de ene en de andere vloeistof aangetoond.
Wanneer je Ringer met NACL vergelijkt zit je zelfs binnen de zelfde groep van crystalloide oplossingen, een beter overleving van de ene boven de andere is dan nog veel moeilijker aan te tonen.
Het devies blijft volgens mij dan ook "snel rijden en onderweg snel vullen met wat je hebt"

Er is op internet hierover ontzettend veel te vinden, voor elk standpunt zijn vele artikelen te vinden.
Een voorbeeld over het onderwerp colloide - crystalloide : http://www.ijccm.org/article.asp?issn=0972-5229;year=2004;volume=8;issue=1;spage=14;epage=21;aulast=Hillman

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2007, 18:49:13
Een voetnoot:
het blijkt soms beter te zijn om een lage bloeddruk te accepteren, met name bij een inwendige oncontroleerbare bloeding, dan de patient koste wat kost op normotensie te krijgen middels een grote hoeveelheid aan infuusvloeistof, het zogenaamde permissive hypotension, enerzijds omdat een lagere bloeddruk de bloeding min of meer temponeerd en anderzijds omdat meerdere hypotensieve periodes slechter voor de patiënt blijken te zijn dan een langer durende periode van lage tensie.

helaas werken we in de ambulance wereld nog niet met hyperhaes maar dat lijkt me een goede optie voor de toekomst (mmt heeft dit overigens wel)
Een zak hyperhaes komt overeen met 3 liter nacl en blijft veel langer intravasaal, trekt volgens mij ook vocht uit het lichaam de circulatie in, en bij hersenletsel verminderd het door aantrekking van vocht, hersenoedeem.
Een gemiste kans mijns inziens dat, dit middel in de ambulance wereld nog niet standaard voor handen is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2007, 18:59:25
Een voetnoot:
het blijkt soms beter te zijn om een lage bloeddruk te accepteren, met name bij een inwendige oncontroleerbare bloeding, dan de patient koste wat kost op normotensie te krijgen middels een grote hoeveelheid aan infuusvloeistof, het zogenaamde permissive hypotension, enerzijds omdat een lagere bloeddruk de bloeding min of meer temponeerd en anderzijds omdat meerdere hypotensieve periodes slechter voor de patiënt blijken te zijn dan een langer durende periode van lage tensie.

helaas werken we in de ambulance wereld nog niet met hyperhaes maar dat lijkt me een goede optie voor de toekomst (mmt heeft dit overigens wel)
Een zak hyperhaes komt overeen met 3 liter nacl en blijft veel langer intravasaal, trekt volgens mij ook vocht uit het lichaam de circulatie in, en bij hersenletsel verminderd het door aantrekking van vocht, hersenoedeem.
Een gemiste kans mijns inziens dat, dit middel in de ambulance wereld nog niet standaard voor handen is.

helemaal mee eens hoor, vandaar dat ik ook spreek over een acceptabele tensie en niet over een normale tensie, inderdaad bij inwendige bloedingen spoel je met meer infuusvloeistof (en daardoor een hogere druk) meer rode bloedcellen (= zuurstoftransportcapaciteit) uit de bloedbaan, het zelfde voor de stollingsfactoren.
Een tensie van 90 systolisch is dan al mooi

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

harold

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2007, 11:00:28
De discussie over de beste infusietherapie hoeft wat mij betreft niet opnieuw te worden geopend. Mijn vraag is enkel waarom de Nederlandse ambulancehulpverlening heeft gekozen voor de fysiologisch zoutoplossing en niet voor Ringers Lactaat. Dat is naar alle waarschijnlijkheid een bewuste keuze geweest.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2007, 11:48:25
De discussie over de beste infusietherapie hoeft wat mij betreft niet opnieuw te worden geopend. Mijn vraag is enkel waarom de Nederlandse ambulancehulpverlening heeft gekozen voor de fysiologisch zoutoplossing en niet voor Ringers Lactaat. Dat is naar alle waarschijnlijkheid een bewuste keuze geweest.

Tja daar kan ik uiteraard geen antwoord opgeven, ik heb die keuze niet bepaald  ;D
heeft wellicht te maken met prijs en misschien ook wel omdat Ringer niet echt compatible lijkt te zijn met bloed (ook hierover verschillen de meningen), maar nu sla ik een paar slagen in de lucht.

Je zou eens kunnen informeren bij de stichting LAMP, die hebben het LPA7 voorbereid.
Jacques

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:56:20
Ik weet dat het al weer een tijdje geleden is, maar kun je dit ook niet gebruiken:

http://www.specialmedics.com/rescueflow.html
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2007, 14:27:16
Ook de bijeffecten etc gelezen? contraindicaties zijn hart, vaat en diabetespatienten. Verder zijn er paar letale gebeurtenissen geschied tijdens de preklinische onderzoeksfase, het is dus niet een heel onschuldige plasmaexpander..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Marc

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2007, 16:38:30
Hallo,.

Tijdje terug op een PHTLS symposium bezocht waarbij een lecture werd gegeven door een amsterdamse MMT arts. Ging oa. over het vullen van (trauma) patienten.
Schijnt dat wanneer men terughoudend is met het geven van vocht, de patient er beter uit komt. Bloed wordt minder verdund, en er schijnen minder ery's en trombo's  verloren te gaan.

Marc

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2007, 10:42:21
ik heb ergens inderdaad ook zoiets gelezen in dit topic ;)