Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 78870 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #100 Gepost op: 8 november 2016, 12:55:56
En even een topic kick aangezien er ontwikkelingen zijn

Citaat
De Douane zal beter worden toegerust voor de uitvoering van haar werk. Ontheffingen worden aangevraagd waardoor het voor nader aan te wijzen douaniers in bepaalde situaties wordt toegestaan om harder te rijden dan de maximumsnelheid en om gebruik te maken van zwaailicht en sirene.

Uit de brief van Wiebes https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/11/02/douane-en-aanpak-cocainesmokkel-in-de-haven-van-rotterdam/douane-en-aanpak-cocainesmokkel-in-de-haven-van-rotterdam.pdf.

Dus wie weet over een tijd naast RWS met blauw, ook de douane
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #101 Gepost op: 8 november 2016, 13:35:37
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1456471 date=1478606156
En even een topic kick aangezien er ontwikkelingen zijn

Uit de brief van Wiebes https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/11/02/douane-en-aanpak-cocainesmokkel-in-de-haven-van-rotterdam/douane-en-aanpak-cocainesmokkel-in-de-haven-van-rotterdam.pdf.

Dus wie weet over een tijd naast RWS met blauw, ook de douane
Eindelijk een verstandige ontwikkeling, hoop dat de genoemde 'voorwaarden en voorzichtigheid' wordt vervangen door 'we gaan het doen, leiden mensen op' en is uniform toepasbaar, en niet weer een uitzondering op de uitzonderingsregel ……

Succes Douane (en FIOD mag ik hopen)!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #102 Gepost op: 20 januari 2018, 08:47:06
Eindelijk een verstandige ontwikkeling, hoop dat de genoemde 'voorwaarden en voorzichtigheid' wordt vervangen door 'we gaan het doen, leiden mensen op' en is uniform toepasbaar, en niet weer een uitzondering op de uitzonderingsregel ……

Succes Douane (en FIOD mag ik hopen)!

Om weer terug te komen hierop. Net voor de jaarwisseling bleek maar wel hoe wispelturig de politiek is. De aanvraag voor de Douane is namelijk door I&M geweigerd en de minister/staatsecretaris die er nu zit wil hier niet aan tornen. Het zou namelijk maar te weinig voorkomen dat het nodig is, en de organisatie is er niet voor ingericht. Volgens mij was RWS ook niet ingericht voor het blauw maar kregen zij het wel, of staan er diensten genoemd die het blauw alleen maar gebruiken voor hun plezier. Geeft wel duidelijk weer hoe men tegen de Douane aankijkt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #103 Gepost op: 20 januari 2018, 11:29:59
Denk dat de WIS-en van RWS blauw en geluid gekregen hebben omdat de LE/Dienst Infra en met name de verkeerstak daarvan zowat gedecimeerd is...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #104 Gepost op: 20 januari 2018, 11:50:09
De Dienst Infra van de LE doet niet meer de noodhulp op de snelwegen maar zijn belast met toezicht en handhaving op en rondom de hoofdwegen. De incident afhandeling is verschoven naar de basisteams en Rijkswaterstaat. Tegelijk zijn de basisteams in schaal vergroot en bij voorkeur ingekrompen. Het gevolg is dat de druk daar zo hoog is, dat er bij een incident op de snelweg waarbij geen doden of gewonden zijn gevallen maar direct RWS gebeld wordt in plaats van een auto gestuurd omdat de noodhulp een schaars goed is geworden.

RWS rijdt nu met blauw en geluid omdat blijkt dat er toch wel een gat gevallen is en de filedruk in de afgelopen jaren door ongevallen enorm toegenomen is. Dit veroorzaakt flinke economische schade. Het was sneller om een dienst op te tuigen die elke dag met 150 tot 200 wagens op de weg is als een dienst die dat met ongeveer 20% daarvan moet doen. Een blik agenten trek je immers niet zo maar open.

Rijkswaterstaat rijdt bijna alleen maar prio 1 om economische schade te verminderen of voorwerpen van de rijbaan te halen die potentieel gevaarlijk zijn (artikel 2 lid B van de regeling OGS).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #105 Gepost op: 20 januari 2018, 16:40:28
Denk dat de WIS-en van RWS blauw en geluid gekregen hebben omdat de LE/Dienst Infra en met name de verkeerstak daarvan zowat gedecimeerd is...
Ik haalde RWS aan omdat deze voordat ze waren aangewezen zij ook niet ingericht waren om hun voertuigen onder O&G ergens heen te sturen. Dit is na de aanwijzing veranderd (en er zijn aangewezen diensten die nog niet ingericht zijn). Daarom vind ik het dan ook een drogreden die gegeven is dat de Douane om onderandere die reden niet uitgerust zou mogen worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #106 Gepost op: 11 februari 2018, 23:50:07
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2017/12/19/antwoorden-kamervragen-over-de-douane/antwoorden-kamervragen-over-de-douane.pdf

Citaat
Voor de toewijzing van OGS aan een nieuwe dienst moet sprake zijn van een
duidelijke noodzaak, afgewogen tegen het verkeerveiligheidsbelang. In nader
overleg met de Douane is gebleken dat de mate van inzet te beperkt is om tot
een aanwijzing over te gaan. Als gevolg van het incidenteel verwachte gebruik
van OGS door de Douane kan niet voldoende worden gewaarborgd dat de
betrokken bestuurders blijvend veilig kunnen rijden met OGS, wat als voorwaarde
geldt voor toekenning. Daarnaast is het van belang dat het aantal diensten met
OGS beperkt blijft met het oog op de herkenbaarheid van OGS-voertuigen bij het
publiek. Bovendien zijn andere middelen toereikend om in de door de Douane
geschetste problematiek te voorzien, zoals een RVV-vrijstelling van de
maximumsnelheid en samenwerkingsafspraken met de politie.
Op basis van bovenstaande afweging zal de minister van I&W de Douane niet als
hulpverleningsdienst met OGS aanwijzen en zal de Douane derhalve niet over
kunnen gaan tot het voeren van OGS.

Ik gok dat dit de uitleg is waar Groenemotormuis naar refereerde, gedateerd december 2017.
Zie voor volledige uitleg bovenstaande link.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #107 Gepost op: 12 februari 2018, 08:59:26
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2017/12/19/antwoorden-kamervragen-over-de-douane/antwoorden-kamervragen-over-de-douane.pdf

Ik gok dat dit de uitleg is waar Groenemotormuis naar refereerde, gedateerd december 2017.
Zie voor volledige uitleg bovenstaande link.

"Als gevolg van het incidenteel verwachte gebruik
van OGS door de Douane kan niet voldoende worden gewaarborgd dat de
betrokken bestuurders blijvend veilig kunnen rijden met OGS, wat als voorwaarde
geldt voor toekenning. "

Wat een verkrampt gedrag van de overheid. Er zijn wel meer overheids- en niet-overheidsdiensten waar dit voor geldt die wel OGS hebben. Sterker nog, sommige kleine brandweerposten hebben relatief weinig prio 1-uitrukken die verdeeld worden over meerdere chauffeurs.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.