De Dienst Infra van de LE doet niet meer de noodhulp op de snelwegen maar zijn belast met toezicht en handhaving op en rondom de hoofdwegen. De incident afhandeling is verschoven naar de basisteams en Rijkswaterstaat. Tegelijk zijn de basisteams in schaal vergroot en bij voorkeur ingekrompen. Het gevolg is dat de druk daar zo hoog is, dat er bij een incident op de snelweg waarbij geen doden of gewonden zijn gevallen maar direct RWS gebeld wordt in plaats van een auto gestuurd omdat de noodhulp een schaars goed is geworden.
RWS rijdt nu met blauw en geluid omdat blijkt dat er toch wel een gat gevallen is en de filedruk in de afgelopen jaren door ongevallen enorm toegenomen is. Dit veroorzaakt flinke economische schade. Het was sneller om een dienst op te tuigen die elke dag met 150 tot 200 wagens op de weg is als een dienst die dat met ongeveer 20% daarvan moet doen. Een blik agenten trek je immers niet zo maar open.
Rijkswaterstaat rijdt bijna alleen maar prio 1 om economische schade te verminderen of voorwerpen van de rijbaan te halen die potentieel gevaarlijk zijn (artikel 2 lid B van de regeling OGS).