Nee dat is het niet, de Douane en alle andere inspectie-diensten (...)
Wettelijk gezien klopt het natuurlijk allemaal, maar ik ben wel van mening dat de Douane ook over OGS zou moeten beschikken.
Het verschil met die andere inspectiediensten is namelijk dat die niet bevoegd zijn voor alle strafbare feiten en ook niet wapendragend zijn.* Weliswaar is het optreden van de Douane in de praktijk beperkt tot een aantal taakvelden (door de leiding), maar mijns inziens zouden zij ook breder ingezet moeten worden. Vergelijkbaar met Douane in bijvoorbeeld de landen om ons heen. Hoe meer blauwe ogen en handen op straat, hoe beter
*Bijzondere Opsporingsdiensten (FIOD e.d.) even buiten beschouwing gelaten.Even twee praktische voorbeelden:
- Een auto negeert een stopteken en blaast er met ruime snelheidsoverschrijding vandoor. In principe moet de Douane die dus gewoon laten rijden
- Een collega die enkele kilometers verderop aan het werk is roept spoedassistentie (Douane is niet voor niets wapendragend, dus het is niet ondenkbaar dat de douane in een gevaarlijke situatie terecht komt). De aanstormende collega's moeten dan netjes voor het verkeerslicht blijven wachten
Ik heb denk ik een iets andere visie over de Douane dan de mensen die erover gaan, maar wat mij betreft zouden ze net zo makkelijk met de politie moeten kunnen meewerken als de KMar dat doet. Dus: schakelen naar politie-gespreksgroepen als dat nodig is, meerijden op meldingen als men in de buurt is, onderling assisteren en ga zo maar door.